Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 09:45

Hoewel nog steeds midden in de verhuisellende toch eindelijk dit "probleem" maar eens aan de kaak stellen...

Ik ben al absoluut geen liefhebber van verkeerdwielaandrijvers maar de GT van CC maakt het wel heel erg bont....

Uitgerust met standaard JWL velgen en geschoeid met Bridgestone Potenza's in de maat 225/45-17 "zoekt" ie enorm... reeds de geringste vorm van spoorvorming zorgt voor heel onrustig weggedrag....

Het vreemde is dat ie daar met de winterbanden aanzienlijk minder last van had... dat zijn Michelin Pilot Alpins in de maat 225/40-18 op JWL velgen in de maat 8J-18 met een ET van 32.

De ET van de standaard velgen weet ik zo niet want het staat aan de binnenkant van de velgen en dan moet ik dus eerst gaan schroeven...

Is het de 1 inch grotere diameter die het verschil maakt? Is het de mogelijk afwijkende ET waarde? Zijn het de banden?

We willen eigenlijk gewoon van dat zoeken af hoewel we weten dat het inherent aan de WWD is...

Tevens heeft de wagen fors de neiging om naar rechts te trekken, ook op vlakke weg, ook met de koppeling ingetrapt (dus zonder aandrijfkrachten op de voorwielen). Nu neem ik aan dat dat een kwestie van uitlijnen is maar ik weet ook uit het verleden dat de bv de Audi A4 er last van had en dat die dat ondanks herhaaldelijk gesleutel door de Audi boer bleef doen.

Is hier een remedie tegen want we zijn het constant tegensturen een beetje zat...

Als laatste blijft het fors naar rechts trekken bij fors optrekken, dusdanig fors dat je het stuur echt goed vast moet houden.

Nu hebben we verhalen gehoord dat dit te ondervangen is door een Q2 diff. te laten monteren.

Klopt dit? Wat maakt dit diff zo anders dan het standaard 3.2 diff?

Zoals gewoonlijk: alle info is welkom!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5589
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:06

een Q2 is een sperdifferentieel, en daar heeft een auto met deze pk`s en voorwielaandrijving heel veel baat bij. Maar het is niet het enige als ik dit zo lees, want de problemen zijn er dus ook zonder aandrijfkrachten. En dan denk ik toch aan iets wat versleten of verbogen is met verkeerde sporing tot gevolg , of gewoon een op zichzelfstaande fors verkeerde uitlijning.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:09

Wat vV zegt, laat de auto eerst maar eens uitlijnen. Dat kan heel veel schelen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:14

Had ik zelf ook al aan gedacht maar ligt niet zo heel erg voor de hand als dat het lijkt.
Heb deze auto nu bijna een jaar. Is vanaf het begin zo geweest. Met de winterbanden (op andere velgen dus) was het vrijwel weg. Nu de zomerbanden er weer op liggen is het terug... Uitlijnen gaat in ieder geval gebeuren maar ik snap niet waarom het met de winterbanden weg was?? Nu ben ik totaal niet technisch onderlegd maar vind dat echt vreemd...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:15

Bij Audi weet ik dat het probleem in de onderste draagarmen/rubbers zat, stonden op een bepaald moment zelfs 4 maanden in back-order. Best lullig als je (net als ons) op zo'n moment er eentje op de brug hebt staan met een schade waar de voorwielophanging vanonder gereden is. :?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:31

Het zou ook aan de banden kunnen liggen, maar dat kan je eigenlijk alleen ontdekken door eenzelfde set velgen maar met andere (merk) banden erop.

Overigens komt dat niet vaak voor. Slechte uitlijning kan je met de ene band meer last van hebben als met de andere.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 10:35

Gezien het verschil tussen de zomer- en de wintersloffen & velgen heb ik zelf verdenkingen richting de ET waarde.

Iemand enig idee van de ET van de standaardvelgen?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5589
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:04

theoretisch zou je zeggen dat ie met de 18"" juist erger gaat zoeken vanwege de stijvere wangen. Nu zijn winterbanden weer een zachtere compound, dus dat heft dat misschien weer op. Wel grappig trouwens, de meeste mensen nemen juist kleiner maat velgen voor de winterbanden. Nog erfenis van de vorige GT?

Staat de ET er niet gewoon in gegoten? Zou zeker een verschil kunnen maken, maar met originele velgen zou je dat dus niet verwachten..

Hoeveel km heeft ie gelopen? probleem echt vanaf begin geweest? hoe is de slijtage? recht of toch wat scheef?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:16

Tsja... CC wilde graag GROTE velgen om met de tjoeninghype mee te kunnen doen... :lol: :lol: :lol:

De 18 inches met wintersloffen kwamen voorbij als gelegenheidskoopje via de dealer (iemand maakte de overstap van GT naar 159 en daar pasten ze niet onder...) en waren hoegenaamd ongebruikt.

ET staat ongetwijfeld wel in de originele velgen maar dan moet ik eerst even gaan krikken en wieltje eraf lichten... het staat aan de binnenkant van de velg namelijk...

Het karretje heeft nu 21.000 gelopen en met de standaard velgen heeft ie dit "probleem" eigenlijk altijd gehad... was dus een aangename verrassing dat het met die 18 inches opeens hoegenaamd weg was... maar bij de switch terug naar 17 inch en zomerbanden was het weer helemaal terug...

Aan geen van de twee sets banden is vreemde slijtage waar te nemen... dus eigenlijk denk ik dat het niet echt aan de uitlijning ligt...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:29

als de et waarde van de velgen verschilt (ongeacht de diameter) kan dat wel degelijk invloed hebben op hoe je auto spoort (of niet). Ik snap ook niet precies hoe het kan, maar spreek uit ervaring, met verschillende auto's, zowel fwd als rwd.

Wel vreemd overigens, als die 17" velgen "origineel" blijken te zijn. Maar ik weet hoegenaamd niks van moderne(re) alfa's en hun wiel/velg/bandenmaten, dus...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:36

Wel vreemd overigens, als die 17" velgen "origineel" blijken te zijn. Maar ik weet hoegenaamd niks van moderne(re) alfa's en hun wiel/velg/bandenmaten, dus...
De 17" velgen zijn de standaard af-fabriek velgen voor de 3.2. De 18" zijn de velgen die standaard op de GT Q2 geleverd zijn.
Qua rijden zou ik nu het liefst die grote krengen erop leggen maar dat is zo niet-ik.... Vind de kleinere een stuk mooier staan.... Ja ik weet het, ik ben waarschijnlijk die ene moderne Alfa-rijder die er zo over denkt.... :oops:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:50

Gezien het verschil tussen de zomer- en de wintersloffen & velgen heb ik zelf verdenkingen richting de ET waarde.

Iemand enig idee van de ET van de standaardvelgen?
Ik denk dat je daarmee een punt hebt. Ikzelf rij in een 156 SW met dus een dito onderstel. Met 16" ers eronder stuurde de zaak messcherp zonder onrust. Sinds ik met de 17"ers rij met een ET van 30 is er een stuk onrust ontstaan, en een behoorlijke gevoeligheid voor spoorvorming.
De Et die er onder dient te zitten is 42, dus voor mij is wel duidelijk waar het in zit. Ik kan er echter wel mee leven zo.

Wat wel ronduit irritant is is de gevoeligheid voor cupping. Ik heb nog geen band gevonden die daar onder de 156 GEEN last van heeft... :cry:

17 "is groot zat. Voor het mooie hoeft er echt geen 18" onder zeker als je bedenkt dat dat nog beroerder gaat sturen omdat de band dan helemaal niets meer op kan vangen. Ga je toch voor 18"" neem dan een wat smallere band. Ook de bandbreedte heeft namelijk grote invloed op de "onrust"in je besturing.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:52

Tijd voor een bakje koffie :lol:

simpel op te lossen dit maar vergt wel wat kennis en ervaring... 8)

vanavond al wat te doen?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:57

Tijd voor een bakje koffie :lol:

simpel op te lossen dit maar vergt wel wat kennis en ervaring... 8)

vanavond al wat te doen?
Helaas moet in vanavond werken anders mocht je ook ff naar mijn bella kijken. Graag zelfs.... :o

Ik begrijp dat het in de uitlijning zit en dat je dus van de standaardwaarden moet gaan afwijken.


Heb je ook iets tegen cupping???
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op di mei 05, 2009 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

Re: RE: GT 3.2 is het spoor bijster....

di mei 05, 2009 11:58

Tijd voor een bakje koffie :lol:

simpel op te lossen dit maar vergt wel wat kennis en ervaring... 8)

vanavond al wat te doen?
Helaas moet in vanavond werken anders mocht je ook ff naar mijn bella kijken. Graag zelfs.... :o


Heb je ook iets tegen cupping???
105jes cuppen niet ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”