Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 14:35

Tja ! , wat zal ik er van zeggen .....Heel erg bizar !

In mijn Gtv hing elke keer tijdens het rijden met raam open een heel erg vervelende zware benzine damp .
Waar je zwaar hoofdpijn van kreeg , ook in de kofferbak hing altijd deze benizine lucht .
Vandaag maar eens wat Blauwe slangen los getrokken die naar de 2 zwarte ontluchtings bakjes lopen .
En wat blijkt .....zitten er gewoon 2 inbus bouten in de slangen geduwd die alle lucht af/aanvoer tegen hielden .
Surprised WTF , ik zou graag willen weten waarom dit is gedaan ...want nu ben ik heel erg blij dat de benzinedamp totaal verdwenen is uit de auto ...ook met ramen open gereden nix geen last van benzine damp lucht ..gewoon heerlijk frisse lucht !!!

het zwarte losse bochtje op de 1 na onderste foto zuigt nu weer lucht aan ...dat was eerst dus niet het geval !
en heb hem weer netjes terug geplaatst in het gat waar hij in hoort .

wel 3 kleine nadelen nu ...

1 : de motor loopt iets hoger en onregelmatig stationair , rond de 900 a 1000 toeren .
2 : ik merk wel minder power in de motor , laat zeggen 30 pk minder ?
3 : en er kwam wat wit achtige rook uit de uitlaat met koude motor

Misschien valt dit wel weer op een andere manier op te lossen , maar ben wel blij dat ik op gelukkige wijze af ben van die nare benzine lucht !!!

Als iemand weet waarom die 2 bouten erin zaten , zou ik dat graag willen horen . op de foto's zie je 1 zo'n bout .

Grts
Patrick

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 14:58

Hoi Patrick, ik denk dat je daar de slangen van de brandstofdampafzuiging te pakken hebt.. Was het voor deze vondst toevallig moeilijk om de auto af te tanken, of merkte je vermogensverlies zodra de tank steeds leger werd? Ik denk namelijk dat de vorige eigenaar of een garage dit heeft gedaan om juist de problemen die je nu bemerkt te verduisteren.. mijn vermoeden is dat er iets in het afzuigtraject van de brandstofdamp defect is, waarschijnlijk het elektromagnetische klepje dat door het motormanagement word bediend om de brandstofdampen die in het daartoe bestemde tankje, die volgens mij nog net op de eerste foto te zien is af te laten zuigen door de motor zodat deze verbrand kunnen worden.

Wat je nu zou kunnen doen is proberen erachter te komen waar op de motor de aansluiting van het brandstofdampafzuigsysteem zit, ergens op het luchtinlaattraject, dit slangetje losnemen en zowel het slangetje als de slangnippel ''afdoppen'', en dan nog eens gaan rijden. Als je dan de 3 verder genoemde problemen niet meer bemerkt denk ik dat het klepje vastzit in de ''open'' stand, de motor gaat dan lopen alsof deze ''valse lucht'' trekt. Want dit klepje staat namelijk alleen even open als de motor op bedrijfstemperatuur is, én de motor stationair en onbelast draait, dit is namelijk de enige bedrijfstoestand van de motor dat er brandstofdamp kan worden afgezogen, en daar past het motormanagement zich op aan.

Je begrijpt al dat, als dit klepje open staat terwijl het motormanagement ''denkt'' dat-ie gesloten is, de verhouding lucht/brandstof waar de motor dan op draait volledig verstoort is, en dan krijg je o.a. een verhoogd stationair toerental en vermogensverlies. De wit-achtige rook is overigens eerder te wijten aan de weersomstandigheden, maar een verstoorde mengselverhouding kan dit wel versterken(onverbrande brandstof doordat de motor ''te rijk'' loopt).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, hoop ook dat het niet te technisch ingewikkeld maar begrijpelijk overkomt... Suc6, Mark
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 15:03

Ohw ja, wat je ook nog kunt proberen is een nachtje de minpool van de accu eraf laten, zodoende kun je het motormanagement voor een deel ''resetten''! Wellicht dat-ie nu rot loopt doordat bepaalde meet- en stuurwaarden voor het correct lopen van de motor niet meer kloppen, en vaak kun je dat op deze manier (bij oudere auto's) oplossen.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 15:16

Een lek in dit traject zorgt ook voor onregelmatig lopen. Bij mij had zo'n knietje ooit een scheurtje en daar liep de motor toen erg beroerd van.
Succes met verder oplossen: gaat goed komen.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 15:17

Dank je wel Mark
Ik zag wel een koper pijpje waar een slangetje op past , idd voor onder de motor kap bij de lucht inlaat gedeelte ...zonder slag erop .
ik zal daar strax eens een foto van maken .
Voordat ik de bouten uit de blauwe slang had genomen had ik juist heel veel power , ik had ook geen vermogens verlies bij minder benzine .
dus dat was toen heel goed ....nu nog steeds wel aardig wat power maar op gevoel minder en minder grommend .
ik ga er een beetje mee testen ...ook even vanacht met de min pool er af , zoals je net vertelde .

ik ben wel heel erg blij dat de benzine lucht weg is !!!
Hylke vertelde mij dat toen hij de auto nog had ook al dat benzine luchtje aanwezig was ....het is dus al een heel oude oplossing van voor 2010/ 2011.
ik rij zo even naar het lange lege stuk afvalt vlakbij mij en ga daar even testen met de 2 boutjes en zonder . of gewoon even afdichten ;)

het zal me dan direct moeten opvallen

btw de lucht wordt nu vanaf onderkant auto eerst door de zwart rubbre bocht richting de tankjes gezogen .
is dit juist ?

Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 16:46

Hier 2 foto's van de Niple waar eigenlijk een slangetje op hoort te zitten ?
de slang waar het op vast zit , is een zij tak vanaf de grote slang die vanaf de lucht inlaat komt ( lucht filter )
als je de vinger er tegen doen stroomt er bij stationair draaiende motor lucht uit ...
zal ook wel ergens op moeten volgens mij .
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

di sep 24, 2013 16:48

ik heb trouwens de schroef bij de Injectie ( carburateur) iets 2 mm naar rechts gedraait en de motor loopt weer 800 toeren heel licht schommelend .
das dus de valse lucht die het binnen krijg via de benzinedampopvang waar ik de boutjes uit heb gehaald .
Ergens zit er dus een foutje die ze hebben weg gemoffeld ;)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

wo sep 25, 2013 11:10

Op die nippel moet inderdaad wat worden aangesloten!
Dit is zeker de oorzaak van het onregelmatig lopen van je motor op dit moment.

Grootste kans is dat deze nippel het vacuum is voor de benzinedamp afzuiging.

Als je deze nippel afdopt, dan zal je motor weer regelmatig lopen, maar dan is dus
niet helemaal zeker wat dan de invloed is van het niet meer functioneren van de
benzinedamp afzuiging. (wellicht problemen met tanken, of te weining benzinedruk
bij bijna lege tank etc.)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

wo sep 25, 2013 17:36

...lekker handig van mij om nu pas te vragen, maar over wat voor GTV praten we, een 916? En wat voor motorisering? 2,0 ltr. V6 Turbo, heel toevallig? Dan kan het namelijk een aansluiting voor je turbodruk(wastegate) of een BOV zijn, maar goed, da's nu dus gissen voor mij... Hoe zo'n systeem in elkaar hoort te zitten kun je schematisch in deze afbeelding zien, is niet van een Alfa maar gewoon om het principe te laten zien..

Afbeelding
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

vr sep 27, 2013 11:39

En, lukt het? Ik heb hier een linkje voor je, ik weet niet of je dit al wist, maar dit is de site van Tuynder.. dat is een grote Alfa-dealer, en op hun site heb je, als je Tuynder Private Catalogus selecteert, inzage in de originele onderdelencatalogus van Alfa Romeo én aanverwante merken. Ik gebruik dit regelmatig om schema's op te zoeken hoe bepaalde systemen in elkaar zitten, en welke onderdelen hierbij komen kijken, is wellicht bruikbare info voor je...? Werkt alleen voor modellen vanaf ca. 1985, de oudste modellen die hierin voorkomen zijn de 33, 75 en 164 en nieuwer...

http://www.tuynder.nl/

Je moet dus Private Catalogue selecteren... Je kunt ook onderdelen in een soort winkelwagentje stoppen, en vervolgens dit opsturen voor een prijsaanvraag, wanneer je hier antwoord op krijgt kun je in een antwoordbericht je bestelling plaatsen.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

wo okt 09, 2013 21:53

Sorry dat ik een beetje laat reageer !
Rutger die niple is idd voor carter ontluchting , die kan verders geen kwaad . Mag niet afgedopt worden ivm tegendruk of vacuum in het blok . .. bij eigenlijk elk motor blok uit die tijd hebben ze die na tunning zo gelaten zonder slang erop .

En Thx voor de tekening en Link.. Mark ... Het is idd het uiterlijk van een GTV916 ...maar met een 2.0 L Q4 16 v Turbo ,Motor afkomstig uit een Alfa 155 Q4 ... Misschien wel de enige in zijn soort .
Ik ben bij LImpex in tilburg geweest voor wat te bekijken en vragen etc .... En zoals het nu gaat , onder vind ik geen problemen meer en kan ook gewoon mijn Ramen openen ... heb de benzine dop ontstopt ze maar ...de dop liet niet genoeg druk uit de tank weg lopen ... heb de gaatjes in de tank dop opnieuw open gemaakt en ... :D :thumbs:

Binnenkort even nog wat kleine veranderingen aanbrengen , zoals een echt open luchtfilter( Viper) en RVS uitlaat ... Nu zitten er nog de standard uitlaat en luchtfilter op .
terwijl hij met de Squadra tunning chip & de 235 pk ...al lang een RVS en open air filter er op had mogen hebben ...

Zoals jullie nu al lezen , heb ik erg veel plezier van mn Snelle Jelle :lol: .. ben blij dat ie het goed doet en ik echt elke dag wel even mn Alfa de sporen geef op Ring Rotterdam & omstreken .

Ook erg leuk om tussen de ----> Leek alfa rijders , die niet eens weten in welk merk auto ze rijden :biggrin: op dagen als vorige week donderdag tijdens een rustig stukje een Mooie bodeaux Roode alfa 33 voorbij te zien komen voordat hij er af ging ter hoogte Dordrecht op de A16 .. ik denk wel haast iemand van het Forum , want hij Groete me ;)



:thumbs:

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

za okt 12, 2013 15:52

Ik zou bij jouw configuratie van motor met auto een ''open'' luchtfilter willen afraden.. Ik zou een BMC CDA-box doen, met een koude-luchtslang naar ergens achter de voorbumper, anders zuigt de motor alleen maar warmere lucht aan uit de motorruimte en dat kost alleen maar vermogen. Bovendien praten we over een zeer gestroomlijnde auto met een lage bouw van de motorruimte, en die bouwwijze is erg kritisch qua warmtehuishouding ''onder de kap'' omdat je sowieso minder frontaal oppervlak hebt... Vergelijk de motorruimte van een GTV maar eens met die van een gezinsauto, bij een GTV heb je gewoon minder kubieke centimeters onder de kap en word het daar dus ook sneller veel warmer...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6722
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

za okt 12, 2013 16:28

Ik vraag mij ook af of je er wel een open luchtfilter op wil hebben. Er was al amper ruimte om voldoende koeloppervlak te krijgen voor de huidige setup. Alternatief is om te kiezen voor een meer open paneelfilter wat in de plaats van het originele papieren filter zal komen.

Qua uitlaat snap ik wel dat die origineel is gebleven. Het blijft op deze manier een sleeper. Oftewel een wolf in schaapskleren. Ga je er een herriepijp onder zetten, gaat die uitstraling verloren. Nu kun je nog eens rustig een Porsche bleek om zijn neus zien worden als hij een 15 jaar oude "roestbak" amper bij kan houden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

za okt 12, 2013 19:18

Een open luchtfilter geeft je bij deze motor het gevoel dat hij leeft... adem in.... adem uit.... adem in... adem uit ..... 8)
Het beste is om voor voldoende koude lucht te zorgen via aanvoer met slangen of afscherming van de motorruimte.

Een oipen of free flow uitlaat hoeft niet per definitie een herriepijp te worden :thumbs:
Ga naar een goede uitlatenboer, zoals bijvoorbeeld EPS, en zij kunnen jou een hele mooie uitlaat leveren.
Wel de flow, maar beperkt geluid.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Patrick GTV
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: di sep 10, 2013 20:23
Locatie: Rotterdam

RE: Benzine damp in auto opgelost ! ..Erg Bizarre vondst !

zo okt 13, 2013 12:39

De enige plaats die ik kan bereiken voor goede koude aanvoer van lucht , is om de originele (gehele) luchtbak te verwijderen .
dan kan ik met een pijp en buigzame slang zorgen dat het open lucht filter bijna onder aan de voorbumper van de alfa komt te hangen .
Het enige nadeel is dan , dat de luchtweg ( slang & buis) wat lang wordt , maar wel ongeveer op de zelfde hoogte als het inlaat gat van de originele luchtbak komt.
ik kan evt een grote grijze pvc bocht & Buis ( zie gemeente werken ) :D vanaf achter het onderste bumper rooster ( Hoek ) richting de luchtfilter maken , zodat er direct die aan rij lucht naar het filter gaat .

Wat ik hoorde van Limpex motorsport (john ling) is dat de uitlaat een standard is en niet goed is voor de Turbo omdat de auto is opgevoerd en bij Toerental boven de 5500 de uitlaat het niet aan kan ( zou kunnen ) om de druk van de Turbo te verwerken ...waardoor de Turbo eerder kapot kan gaan . ? ( oja de uitlaat is van een standard 2.0 l gtv 16 v met 120 pk ..terwijl het blok van een 155 q4 turbo is met 190 pk >> nu 235 pk ...beetje uit verhouding dus )

Maar een herrie pijp zit ik niet op te wachten ... Het is nu idd een heel vervelende (standad look) auto voor heel veel andere auto's ...Hylke :whistle:
ongelooflijk hoe snel de auto op de 220 zit , dan meestal laat ik wat gas los , omdat de sensor van de motorkap dan aangeeft dat de motor kap open is :-s

ik ga idd even bij EPS checken Brul , heb ook nog een SJ performance uit rotterdam , die zelf uitlaten op maat maakt .

Btw mijn kachel fan heeft 4 standen maar alleen stand 4 werkt ...er is dus ergens een sensor kapot ...als iemand een foto er van heeft hoe die er uit zie en waar die zit , kan ik hem gaan vervangen .
en ze hebben mijn Cool fan continu laten draaien ivm koeling van de motor ...pfff ...ik zou dit graag weer normaal terug hebben ...dat ie op de thermostaat werkt ! de motor komt nu niet echt op bedrijfs temperatuur bij normaal gebruik . 70 a 80 graden ... 90 of net daarboven komt ie alleen als ik ff goed aan het trappen ben .

Terug naar “Algemene Technische vragen”