Speeder

Alfa33: Bij verwijderen motorinlaat misschien wat in gevalle

vr dec 16, 2005 22:16

Ik kan wel janken,

Omdat ik de thermostaat van mijn Alfa 33 (type 3) wilde vervangen was het handig als het inlaatspruitstuk van de motor er even af ging. Nu is dus het ergste wat er kan gebeuren gebeurt:

Onder elke moer (6) waarmee het inlaatspruitstuk vast zit, zit een ring. Nu heb ik het inlaatspruitstuk met een vriend samen eraf getilt. Helaas hebben we niet in de gaten gehad dat dit losse ringen waren. Dus bij het aftillen en kantelen van de inlaat vielen al die ringen eraf.
Ik had al papier klaargelegt om in de inlaat te stoppen zodat er nix in zou vallen en had ook al met de compressor eventueel vuil weg geblazen etc.

Anyway, ik heb dus 5 ringen terug kunnen vinden. De 6e is zoek. Ik kan hem ook nergens vinden. Het kan zijn dat ie ergens tussen geschoven is of wat dergelijks. Het kan ook dat hij in de inlaat gevallen is. Als ik de inlaatpijp in kijk, zie ik daar net om het hoekje de klep zitten.

Hoe kom ik er nou in ****naam achter of mijn vermoedens juist zijn? Zo'n ring zou je toch moeten zien liggen, ofniet? Het gaat om een 1.4 8V dus als het goed is is er maar 1 inlaatklep per keer open. Kan zon ring dan naar beneden vallen, en tussen de klep en de klepzitting door op de zuiger vallen? Het is natuurlijk geen super klein ringetje...
Als de klep dicht is zou hij tegen de inlaatklep moeten liggen en dan zou je hem moeten kunnen zien, toch?

Wat moet ik nu? Met een magneet in de inlaat ofzo?

Ik ben altijd zo voorzichtig en dan gebeurt je dit :oops:

Iemand die mij wat tips kan geven?

GTV
Guru
Guru

RE: Alfa33: Bij verwijderen motorinlaat misschien wat in gev

vr dec 16, 2005 22:29

of door het bougiegat,als hij in de cilinder ligt :roll: (met n' magneet)

Speeder

Re: RE: Alfa33: Bij verwijderen motorinlaat misschien wat in

vr dec 16, 2005 22:33

of door het bougiegat,als hij in de cilinder ligt :roll: (met n' magneet)
Het is dus mogelijk dat hij toch langs de klep is gekomen en in de cilinder is gevallen? En gaat het dan alleen om de cilinder waarvan de klep iets open staat? Dat is toch altijd maar 1 cilinder of...?

GTV
Guru
Guru

vr dec 16, 2005 22:39

als je niet aan de motor hebt gedraaid kan je ff kijken welke klep open staat,dat kan je zien aan de stand van de rotor of je moet ff alle bougies eruitdraaien en met perslucht blazen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 16, 2005 22:46

eerst even gaan janken........dan tranen drogen......ff ontspannen (vriendin of vrouw de schuld geven wil ook wel eens helpen :biggrin: ) dan rustig naar je Alfaatje lopen...bemoedigend toespreken.....vragen waar het ringetje ligt.....met een goede sterke zaklamp de gehel motorruimte inspecteren op zoek naar het ringetje..........indien zichtbaar: met een magneet proberen of je het ringetje te pakken krijgt of anders met een ijzerdraadje o.i.d.........
indien niks zichtbaar en het ringetje wordt niet terug gevonden: nogmaals kijken of het echt niet aan je inlaat is blijven.....en anders de kop eraf.....
Ik heb ooit eens ervaren wat een moertje in je verbrandingsruimte kan aanrichten...... (een koppakking is goedkoper) :wink:

suc6 en print dit advies even uit........ (heb je in ieder geval een stukje papier om in te snotteren :wink: )
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Speeder

vr dec 16, 2005 23:07

eerst even gaan janken........dan tranen drogen......ff ontspannen (vriendin of vrouw de schuld geven wil ook wel eens helpen :biggrin: ) dan rustig naar je Alfaatje lopen...bemoedigend toespreken.....vragen waar het ringetje ligt.....met een goede sterke zaklamp de gehel motorruimte inspecteren op zoek naar het ringetje..........indien zichtbaar: met een magneet proberen of je het ringetje te pakken krijgt of anders met een ijzerdraadje o.i.d.........
indien niks zichtbaar en het ringetje wordt niet terug gevonden: nogmaals kijken of het echt niet aan je inlaat is blijven.....en anders de kop eraf.....
Ik heb ooit eens ervaren wat een moertje in je verbrandingsruimte kan aanrichten...... (een koppakking is goedkoper) :wink:

suc6 en print dit advies even uit........ (heb je in ieder geval een stukje papier om in te snotteren :wink: )
Ik kan via de inlaat dus de kleppen deels zien zitten. Ik zie dus dat er bij 1 cilinder een klep een stukje open staat. Wat ik me nu afvraag is of tussen de klep en de klepzitting zon formaat ring kan en of de ring dus in de verbrandingsruimte is kunnen vallen. Stel dat hij erin zit en ik start de motor dan draait ie natuurlijk meteen de soep in, of merk je dat niet direct?

Waar haal ik trouwens een goede magneet vandaan? Misschien een lange penmagneet ofwat?

GTV
Guru
Guru

vr dec 16, 2005 23:16

Je kan bij iedere automaterialenzaak flexibelestaafmagneten kopen.eerst ff goed zoeken in kieren en gaten.misschien heb je geluk :shock:
En ik zou hem niet starten,ander wordt het :cry:

Co-Jack

vr dec 16, 2005 23:24

Shit Speeder...

Das ook niet erg lekker zeg!.. Ik jank met je mee.
Aangezien er voor mij binnenkort ook sleuteltijden aanbreken daar mijn versnellingsbak het denkelijk begeven heeft.

Gedeelde smart is halve smart.
:lol:

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 16, 2005 23:25

hey

met mijn sprint afgelopen zomer zelfde probleem
alleen was het moertje van RVS #-o dus niet makkelijk eruit te krijgen
zat niks anders op dan de kop eraf
half dagje werk gelijk koppakking vervangen enz
kost niet veel maar is al met al wel lastig
succes met het eventuele sleutelen. :thumbs:

gtr rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Tim_33

za dec 17, 2005 10:08

... he....Heb het zelf ook meerder malen meegemaakt met van die circlipjes die je in je zuiger klikt (bij me guzzi) ...Gelukkig zag ik hem in een hoekje liggen en kon ik hem eruit wippen....Dan sta je wel even te juichen!

Speeder

za dec 17, 2005 17:20

Je kan bij iedere automaterialenzaak flexibelestaafmagneten kopen.eerst ff goed zoeken in kieren en gaten.misschien heb je geluk :shock:
En ik zou hem niet starten,ander wordt het :cry:
Ik moest vandaag helaas heel de dag werken. Maar die ga ik zeker maandag even halen! Ik heb vandaag met een waterstofzuiger de inlaatpijpen uitgezogen. Helaas geen resultaat. Dat kan betekenen dat er geen ring inzit, of dat hij in de verbrandingskamer gevallen is. Ik denk dat ik toch de koppen eraf ga halen. Wel HEEL erg ... want ik had net nieuwe koppakkingen (25.000km terug)

Shit Speeder...

Das ook niet erg lekker zeg!.. Ik jank met je mee.
Aangezien er voor mij binnenkort ook sleuteltijden aanbreken daar mijn versnellingsbak het denkelijk begeven heeft.

Gedeelde smart is halve smart.
:lol:
Het helpt wel om te weten dat er meerdere mensen aan het sleutelen zijn ja. Toch baal ik als een stekker, ik ben altijd zo sekuur in die dingen...

hey

met mijn sprint afgelopen zomer zelfde probleem
alleen was het moertje van RVS #-o dus niet makkelijk eruit te krijgen
zat niks anders op dan de kop eraf
half dagje werk gelijk koppakking vervangen enz
kost niet veel maar is al met al wel lastig
succes met het eventuele sleutelen. :thumbs:

gtr rogeralfa :driving:
Sleutelen zal het zeker worden. Ik weet helaas niet zeker of hij wel in de inlaat gevallen is :( Zal je net zien dat ik die koppen eraf trek en nix vind. Naja, distributie ligt er ook al 60.000 km op. Kan ik die ook direct doen. Mijn alfa tikte sindskort ook steeds meer. Hij heeft nu 156.000 gelopen en ik heb er altijd zeer netjes meer gereden. De vorige eigenaar trouwens ook. Ik denk dat ie nooit korter dan 15km de tijd heeft gehad om op te warmen, maargoed. Zouden dat de kleppen of klepstoters kunnen zijn? Heeft iemand ervaring met cilinderkoprevisie? Misschien een leuk adresje dat betaalbaar is, of een indicatie van wat dat ongeveer kost?

... he....Heb het zelf ook meerder malen meegemaakt met van die circlipjes die je in je zuiger klikt (bij me guzzi) ...Gelukkig zag ik hem in een hoekje liggen en kon ik hem eruit wippen....Dan sta je wel even te juichen!
Hehe, ik ken die leuke c-clipjes ja. Daar deed ik ook altijd mooi even een doek in het carter 8)

Greetings,

Speeder

Luc33
Guru
Guru

za dec 17, 2005 17:53

Zou toch wel even zeker stellen dat hij nergens anders op gevallen is. Denk ook aan de grond, uitlaat, dwarsbalk radiateur of draagarmen ofzo.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 17, 2005 19:19

Zou toch wel even zeker stellen dat hij nergens anders op gevallen is. Denk ook aan de grond, uitlaat, dwarsbalk radiateur of draagarmen ofzo.
of dat dat ene ringetje er helemaal niet heeft gezeten :wink:
156

Speeder

zo dec 18, 2005 18:12

Ik kan hem gewoon niet vinden. Ik neem liever toch het zekere voor het onzekere...
Ik heb me laten vertellen dat het verwijderen en aandraaien van de cilinderkopbouten alleen kan met een speciale momensleutel met hulpstuk. Anders kan je er niet bij, is dat waar? Hoe doen jullie dat normaal ?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo dec 18, 2005 19:06

Voor een 8v motor heb je z'n speciaal stuk niet nodig meende ik, gelde geloof ik alleen voor een 16v. Ik had bij mij de motor eruit gehaald, moest toen ook alle andere pakkingen doen, dan heb je wel de ruimte. Maar er zijn ook mensen met goede ervaring om het bij een 8v met ingebouwde motor te doen, dus dat is aan jouw.

Ik heb alleen m'n twijfels of je koppakking aan de betreffende kant het leuk vind om weer los gehaalt te worden. Ik zou er voor de zekerheid een andere voor incaluleren.

Succes,

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”