wpcastillom
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 00:42

RE: Renovatie velgen

do jul 03, 2008 19:00

ok dat is duidelijk, en Akieromeo ik zag dat jij de sierboutjes niet had verwijderd voor het spuiten. Ik wil dat eigenlijk ook doen want ze zien er nog uit. Had je geen problemen bij het spuiten van die sierboutjes?

mysterialj
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 19:34
Locatie: almere

RE: Renovatie velgen

vr jul 04, 2008 23:06

Hallo allemaal,

Zo die velgen zien er toppie uit 8) good job :!: . zien eruit als nieuw.
maaruh...... wanneer kan ik mijn velgen komme brengen :?: :lol: wuhehhee

Veel plezier met je velgen.
Gr33tZzZ: Jamal
Alfa Romeo 146 T-Spark 1.4 Tot Heden
Volkswagen Polo 1.4i Tot Heden

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Renovatie velgen

za jul 05, 2008 00:30

Strak werk....ben zelf al op dezelfde manier druk geweest met 2 sets stalen velgen....1 setje (de 15" Audi velgen) zijn nog niet klaar...al wel een setje originele stalen Giulia Super velgen helemaal kaal gemaakt, strak gemaakt en gespoten....

Precies zoals Sander al zegt: het is je eigen tijd, het is hobby, dus waarom niet zelf doen? Het enige wat je nodig hebt is wat materiaal, wat tijd en een hoop geduld....


Ik moet inderdaad wel zeggen dat die schijven (ik heb wat vergelijkbaars gebruikt) briljant werken....je hebt in 30min een velg kaal....
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

wpcastillom
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 00:42

RE: Renovatie velgen

ma sep 29, 2008 19:10

ben ook begonnen met me velgen te spuiten, ik heb de gaten zwart gespoten. de velg moet nog wel in de 2komponenten blanke lak. ik heb van die bussen gekocht waarbij je de verharder erin moet schudden. iemand tips voor het spuiten van deze 2k lak?

Afbeelding

fasani
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: zo feb 28, 2010 20:20

RE: Renovatie velgen

di dec 07, 2010 12:50

Ik heb de 16" speedline van de 164 24v QV weten te bemachtigen, ben ook met de velgen begonnen te herstellen.

Wie weet de kleurcode van het grijs/zilver wat op de binnen kant zit?

De mijne waren niet zo slecht als de hier eerder vermelde velgen.

164 velgen

Gebruikersavatar
Tommy Spons
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo jun 13, 2012 10:29
Locatie: Terborg

RE: Renovatie velgen

ma jul 16, 2012 20:22

Hey,

Ik ben nieuwsgierig naar de staat van de velgen die dit draadje hebben doen ontstaan na al deze tijd?
Zijn ze nog steeds in goede staat, of zijn ze inmiddels weer geoxideerd? Ik heb zelf ooit mijn alu bagagedrager van m'n motor gepolijst omdat er oxidatie in/op zat.
Ik zag het helemaal voor me; ik maak m mooi glimmend en laat er "1150 GS" in graveren. Ik heb m met blanke lak gespoten met verharder en primer speciaal voor aluminium. Helaas was het geheel binnen no time weer geoxideerd en dit maal nog veeeel erger!! Wat heb ik verkeerd gedaan?? Had ik m na het polijsten alleen met balgom moeten behandelen zonder blanke lak?? Ik weet het niet, maar het was zeer demotiverend :(
Ik ga binnenkort een setje 15" speedlines halen die ook werk nodig hebben. Ik heb er enorm veel zin in om ze voor m'n neus te zien veranderen van slecht naar schitterend, maar door mijn ervaring met m'n bagagedrager ben ik bang dat ik ook dit alleen maar vererg...
Dus daarom; hoe zien ze er heden ten dagen uit? En als je mij kunt vertellen wat ik in het verleden verkeerd heb gedaan (enkel omtrent m'n bagagedrager uiteraard) dan hoor ik dit meer dan graag!!

Tom
1st time alfa! (75 2.0 TS)

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2262
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 13:42

ik gok dat de blanke lak niet goed gehecht heeft en dat je daarom een lelijk beeld krijgt.

Op een gepolijst oppervlak pakt lak immers slecht, zeker als het om spuitbuslak gaat.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Erwin83
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: do jul 27, 2006 09:38
Locatie: Nijmegen

Re: RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 13:58

Had ik m na het polijsten alleen met balgom moeten behandelen zonder blanke lak??
Tom
Dat doe ik met de randen van mijn Sienna's:
Afbeelding

het vergt vrij veel onderhoud (met Belgom eens per jaar) en Wheelwax iedere maand / 2 maanden, maar het blijft wel mooi.
Daar moet ik bij zeggen: ik gebruik de Spider in de Winter sporadisch, en 's zomers ook als 2e auto... Maar ze staat wel het hele jaar buiten.
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Gebruikersavatar
Erwin83
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: do jul 27, 2006 09:38
Locatie: Nijmegen

RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 14:03

heb overigens de randen zelf gepolijst op de poolse manier:
http://www.youtube.com/watch?v=LxxG4A4OgHI

:twisted:
Als draai-gereedschap even een 156 2.4JTD ingezet.
Nog steeds vies werk, maar als het resultaat zichtbaar wordt.... \:D/
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Gebruikersavatar
Tommy Spons
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo jun 13, 2012 10:29
Locatie: Terborg

RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 14:51

Haha de Poolse manier!

Ik heb bij de prof spuiter m'n lakken gehaald met een primer die zich in het gepolijste alu zou vast bijten, maar ik denk dat er toch iets fout is gegaan tijdens het spuit proces.. Heb het overigens met een compressor gedaan.
Maar deze velg randen zien er zeer mooi uit! En 1x per jaar met balgom is een prima te doen tijdsbestek ;)
Ik ga het aankomend weekend ondervinden!! ;)

Bedankt voor jullie tips en ik laat wel ff weten of het gelukt is 8)
1st time alfa! (75 2.0 TS)

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 16:33

Vanuit mijn eigen ervaring blank aluminium niet lakken.
D'r hoeft maar een kleine beschadiging te zijn en het vocht trekt onder de lak met alle gevolgen van dien.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Gebruikersavatar
Tommy Spons
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo jun 13, 2012 10:29
Locatie: Terborg

RE: Renovatie velgen

di jul 17, 2012 19:31

Ja toch hè? Ik had al zon vermoeden... Lesson learned... ;)
En maar denken dat het beter zou zijn terwijl ik het zo verd%*^de zonde vond om dat super mooie stukje alu te spuiten, wetende dat de hecht primer zich licht zou invreten voor een betere hechting, waardoor al m'n (hand-)werk dat zo glad was als een, als een, een......... Stukje heel glad aluminium, verloren zou gaan!
Dat doe ik dus ook nooit meer! Verheug me er nu al op om m'n nieuwe alu-polijst-projectje met deze know-how uit te voeren!

Thanks guys! 8)
1st time alfa! (75 2.0 TS)

Dennis Brouwer
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: do mei 19, 2011 10:12
Locatie: Sneek

RE: Renovatie velgen

wo jul 18, 2012 12:18

ha net het filmpje bekeken waarom ook niet wel makkelijk zo alleen kost het je wel een tankje benzine... :lol:
en natuurlijk als je wilt opschieten volgas!!!! :shock:
Nu in bezit,
156 1.8 TS SW 2003
Alfasud Sprint 1.7 QV 1988(restauratie ooit)

Verleden:
145 2.0 QV
146 1.4 TS G3
33 1.7 IE Sportwagon
33 1.4 IE Sportwagon
33 1.3 Carb
33 1.5 IE Sportwagon
Alfsud Sprint 1.5 (1984) R.I.P. of toch niet....

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Renovatie velgen

wo jul 18, 2012 12:53

Als dat de poolse methode was, dan is mijn methode de "redneck" methode denk ik
http://www.youtube.com/watch?v=xuJtgAjP4GQ
Maar het werkt prima met verbluffend resultaat op de 30 jaar oude BBS velgen maar de randen daar van zijn dan ook niet gegoten maar, nu ben ik de naam kwijt, flow formed? zoals een pottenbakker de klei in de goede vormt duwt als het ware dus een minder poreuze structuur.
Maar de randen van de Azevs blijven ook goed, gelukkig is het alleen maar een randje dus af en toe met een doekje remstof afnemen en paar keer per jaar met belgom Alu (dat is het enige spul tot nog toe dat ik geprobeerd heb wat goed werkt).
Maar Tommy hoe heb je gepolijst Alu willen spuiten was dat blanke primer dan en blanke lak, heb ik nooit van gehoord. Want als je het gewoon in kleur wil spuiten moet je toch geen gepolijst alu hebben maar juist mat geschuurd. Ook laat een polijstmiddel als Belgom een beschermend laagje achter maar ik mag aannemen dat je er wel aan gedacht had dat goed te verwijderen...
Ik had trouwens eerst de randjes van de Azevs na polijsten met blanke lak gespoten maar dan is het effect van polijsten bijna geheel weg en ziet het gewoon zilverkleurig uit. De blanke lak bleef wel zitten maar ik heb 'm onlangs weer eraf geschuurd en opnieuw gepolijst en dat ziet toch beter uit.
Ik zou zeker geen hele velg polijsten tenzij je een poetsfreak bent. Het hart gewoon oxidatie wegschuren, primeren eventueel diepere plekken vullen en spuiten. Met de spuitbus geeft een goed resultaat maar met 2 componenten blanke lak erover heb je een hardere finish waar vuil minder goed aan hecht.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Tommy Spons
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo jun 13, 2012 10:29
Locatie: Terborg

RE: Renovatie velgen

vr jul 27, 2012 01:52

Hey,

Ik ben inmiddels in het bezit van oz racing 15" speedlines en die bestaat uit drie delen en zit vast met 30 boutjes en moertjes... Ik wil die boutjes vervangen, maar niemand schijnt een passend gereedschap te hebben :( weet een van jullie toevallig wat voor soort/maat sleutel ik daar voor nodig heb?
1st time alfa! (75 2.0 TS)

Terug naar “Projecten”