vant weekend de voorruit er eindelijk ingezet. (rotklus
)
Het oliewaarschuwingslampje werkt ook inmiddels.
Het nieuwe rubbertje voor onder de olievuldop was niet veel dikker/beter dan degene die erin zit, dus ze zitten er nu allebei in. Benieuwd of het eerste bougiegat nu olievrij blijft. 8|
Nadere studie van het blok (boven en onder de auto) toont niet alleen heel wat oliesporen maar ook heel wat rode koelvloeistof in de motorruimte :0 groteogen
Ik herinnerde me dat het oliefilter moeilijk bereikbaar was toen ik het ding verwisselde. Normaliter is handvast genoeg, maar juist omdat het moeilijk bereikbaar is heb ik bij pa de oliefiltersleutel gehaald.
Ding ging met gemak 3/4 slag verder
Trilt zo'n ding wel eens los?
Een deel van de olielekkage zal dus wel verholpen zijn....maar de volgende oliesporen zullen daardoor niet veroorzaakt zijn:
- beperkte oliesporen onder het uitlaatspruitstuk op het onderblok (niet als 1 baan, maar echt vlekken tbv spruitstukaansluitingen)
- beperkte oliesporen gemengd met koelvloeistof onder de carbs
- heel wat oliesporen aan beide zijden op de bovenkant van het carter
- heel wat olie onder aan de bak :S
- (overigens geen tot zeer weinig olie/vervuiling aan de achterkant van het blok boven de bak)
Gisteravond het blok schoongemaakt met een droge doek. Kostte me een uur, maar ik wilde niet met water werken.
Ik zal vanavond eerst nog eens kijken voordat ik start, of er weer ergens verse druppels hangen. Als er onder de bak al weer een druppel hangt dan zal het in ieder geval de achterste kruskaskeerring zijn?
Dan nog starten en warm laten draaien en tegelijk kijken wat er gebeurt om uit te sluiten of er nog ergens een andere oorzaak is.....
Als de koppakking goed is (er zit geen olie in de radiator) zal ik me eens verdiepen in hoe de nokkenassen vervangen moeten worden. Misschien durf ik het aan om het zelf te doen.
(heb toch al best wel wat zelf gedaan, waarvan veel voor het eerst...dus waarom niet?)
Ervan uitgaande dat de achterste krukaskeerring overleden is zal ik de berlina daarna toch weg moeten brengen....want dat gaat me denk ik te ver zo zonder brug.