Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM mo

zo jul 10, 2011 22:48

Interessant om te volgen dit! Zelf heb ik onlangs ook zo´n blok aangeschaft voor in de Montecarlo maar dat zal voorlopig standaard blijven om het betaalbaar te houden.

Als je toch custom zuigers aanschaft zou ik zelf het 3 ton blok lekker laten opboren naar de juiste maat dan is het ook als nieuw en het metaal is zijn spanning kwijt. Het bekende verhaal van de 4 cilinder formule 1 BMW turbo motor, die gingen steeds kapot tot ze zo oud mogelijke 02 blokken uit begin jaren 70 gingen gebruiken als basis... Want waarschijnlijk moet je dus het nieuwe blok ook laten opboren. Maar alles gloednieuw is waar jij voor gaat en daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk.
Bert,

Heel terechte vraag, heb daar zelf ook wel degelijk bij stil gestaan. Het verhaal van de BMW F1 blokken ben ik mee bekend :thumps:
Dat drie ton blok heeft zoals het er nu naar uit gaat zien toch wel serieuze schade opgelopen. Als alternatief zou ik mijn reserve blok kunnen gebruiken, die is ook al uitgewerkt.
Ik heb er eigenlijk bewist voor gekozen om met uitsluitend nieuwe materialen te gaan werken. Het gaat een kwestie van rustig opbouwen worden en daarna langzaamaan verder uit te bouwen tot het einddoel.
Tegen die tijd staan er als het goed is ook al wat meer kilometers op. Voor beide opties is wat te zeggen. Zal rustig/goed inrijden worden en goed warm rijden in het begin ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

ma jul 11, 2011 10:19

Bij deze geabonneerd op dit topic :) Erg interessant om te zien, en wat ongelooflijk gaaf dat je gewoon een nieuw blok gaat opbouwen! =D>
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
George 155
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: ma feb 01, 2010 19:18
Locatie: Harlingen

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 10:37

Goed beziggg =D> =D> Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
In bezit:
Honda CRX 1989

Ex
Alfa 155 2.0 8V
Alfa 145 1.8 16v
Toyota Supra Mk4
Lancia Delta HF HPE
Subaru Impreza WRX STI
BMW E30 325i Cabrio

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 10:45

Ik hoop dat jullie net zo veel geduld hebben als ik heb ;)

Gebeuren nu nog kleine cosmetische dingetjes aan de Q4. Stickers, oude zonneband verwijderen. Turbo drukmeter vast zetten etc, etc.
Het is toch echt wachten op tijd dat ik een afspraak kan maken met een machinebewerker (van mannessen?)
Ben nog steeds op zoek naar een specialist o pdit gebied.
Als de cijfers van mijn nieuwe blok bekend zijn, kan ik de zuigers en drijfstangen op maat laten maken.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 13:26

Misschien al wel besproken, ik heb niet alles gelezen, wat mij verteld is, is dat het een intergrale blok is met een paar paar goedkope onderdelen en dat het grote probleem is dat de reden is deze motoren kapot lopen, is niet om te dizzen.

Ik zou eens met een intregale specialist die kan je vast vertellen welke delen dat zijn.

Mooi project,

succes Han




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 14:07

informeer eens bij http://www.scuderia-servizio-italia.nl/ssistart/ zij doen veel met Lampredi motoren.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 14:26

Geen bezoekadres, geen openingstijden, geen leveringsvoorwaarden, geen foto's van het pand of de werkplaats op hun site. Het zijn ongetwijfeld beste mensen, maar ik wordt zelf niet heel enthousiast als ik hun website zo bekijk.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM mo

vr jul 22, 2011 14:45

Geen bezoekadres, geen openingstijden, geen leveringsvoorwaarden, geen foto's van het pand of de werkplaats op hun site. Het zijn ongetwijfeld beste mensen, maar ik wordt zelf niet heel enthousiast als ik hun website zo bekijk.

Staat gewoon op hun site :!:

Scuderia Servizio Italia
Onderhoud en reparatie met italiaanse passie

Postadres:
Postbus 1188 1700BD
Heerhugowaard

Bezoekadres:
Stevinstraat 4F 1704RN
Industrieterrein 'De Zandhorst'
Heerhugowaard

Openingstijden:

Maandag/dinsdag - gesloten
Woensdag :: 08.00 - 17.00 uur
Donderdag :: 08.00 - 17.00 uur
Vrijdag :: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag :: 09.00 - 17.00 uur

Telefonisch bereikbaar:

Maandag t/m zaterdag :: 08.00 - 17.00 uur
Tel: 06-15177712
Tel: 06-31216289


Rabobank: 1478.01.680 te Alkmaar

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 16:31

Aha, overheen gelezen. De leveringsvoorwaarden staan ook ergens waar ik overheen kijk dan?

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

vr jul 22, 2011 16:43

Niet om het een of ander, maar kan deze discussie elders?
Ik ga zaken doen met een revisiebedrijf, meer dan een naam en eventueel een korte verwijzing heb ik niet nodig.
Wat ieder verder zelf van belang vind om te weten als die iets gaan ondernemen, graag in een ander (nieuw) topic ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

za jul 23, 2011 21:20

Op het Lancia Thema forum staat bij de aanbevolen links voor onderdelen deze bovenaan, http://www.geuzendam.nl/
Wat doe ik op het Thema Forum, ik heb dus ook zo´n blok aangeschaft uit een Thema voor in de Montecarlo ooit, en heb een topic geopend, http://www.forum.lanciathema.nl/viewtop ... =34&t=1606 ik heb nog een aantal vragen en tips zijn altijd welkom dus kenners even kijken! Uiteraard volg ik dit topic voor als ik ooit besluit voor 300+ pk te gaan iemand anders al de research heeft gedaan!
Wat betreft de gesmede (neem ik aan) zuigers, voor de 308 worden sets aangeboden en die zijn altijd een beetje overmaats, ik heb ze van JE en er zit documentatie bij voor het revisiebedrijf over de speling die ze moeten hebben en over de benodigde grofheid van het honen. Het revisiebedrijf kan dan het blok, of in dit geval de losse cilinderbussen, opboren en honen naar specificatie. Waar ik geweest ben wilden ze daar niet aan beginnen voor ze de zuigers erbij hadden en echt specialistich werk is dat niet, dat was gewoon wat ze dagelijks daar deden volgens de eigenaar. Maar jij hebt dus een nieuw blok en nu moet je daar zuigers bij laten maken, de omgekeerde weg, het lijkt mij omslachtiger maar ik heb er verder geen verstand van dus dat wil niets zeggen 8)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 24, 2011 09:49

De grofheid voor het honen is vooral van belang voor de gebruikte zuigerveren. Chromegecoate veren hebben bijvoorbeeld een grovere hoon nodig dan "gewoon" staal.

Opboren is specialistenwerk, zeker als je veel vermogen uit je blok wilt halen. Als je het netjes doet, zet je een drukplaat van aluminium op de kop, met pakking er tussen en trek je de kopbouten op moment aan. Daarna stook je de boel op tot ongeveer 100 graden en ga je dat hete blok opboren/honen. Je krijgt dan een cylinderwand die de juiste afmetingen heeft bij de temperatuur en spanning waar de motor ook feitelijk moet werken. Let wel op, de drukplaat moet exact de diameter hebben waar je uiteindelijk op wilt gaan honen. Als je voor groter gaat, klopt de druk op de bovenkant van de pakking/cylinderwand niet en kleiner kan niet, want dan kan de boor/hoon niet door het gat. Je kan natuurlijk wat kleiner nemen en dat meeboren/honen. De plaat is daarna alleen niet meer te gebruiken voor kleinere diameters.

Hoeveel je op moet boren is afhankelijk van de diameter en het specifieke materiaal waar de zuigers van zijn gemaakt. Verschillende aluminiumlegeringen hebben een verschillende uitzettingscoefficient en de doorsnede van de zuiger op werktemperatuur is waar je mee moet gaan werken om de juiste speling tussen zuiger en cylinderwand te bepalen. Gesmede zuigers zijn meestal van een legering gemaakt die meer uitzet. Dit betekent dat je met een grotere speling moet gaan werken bij koude motor en je hoort de zugiers bij zo'n motor klapperen als de motor nog koud is. Dat je zo'n motor voorzichtig warm moet rijden ligt voor de hand, want zuigers waar de stukken uit breken of die verbuigen wil je niet.

Als je dit allemaal doet, heb je een motorblok wat op temperatuur "perfect" passende zuigers heeft en daardoor veel hogere zuigerdrukken aan kan, zonder dat je veel blow-by krijgt.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 24, 2011 13:18

Ik had de zuigers via Norwood in de VS besteld omdat die veel ervaring hebben, ze leveren er de correcte zuigerveren bij van Total Seal en geven de specs voor het revisiebedrijf. Inderdaad hebben deze zuigers een grotere speling nodig, gesmeed alu in gietijzeren bussen. Het verhaal van de drukplaat ken ik en zijn ook discussies over geweest op ferrarichat, mensen die zonder doen hebben geen problemen en er zijn mensen die het verschil nagemeten hebben. Met drukplaat boren is wellicht beter maar de losse cilinderbussen die Ferrari gebruikt zijn ook voor inbouw al klaar gemaakt en niet in het blok.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 24, 2011 21:10

Die ferrari komt geen dikke turbo op. Stuk zal het dan niet zo snel gaan, maar vermogensverlies en olieverbruik zal wel een beetje hoger zijn. Je zult met een iets grotere speling moeten boren/honen als je het zonder plaat doet, dat is het grote verschil.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 24, 2011 23:16

Maar wel een stuk hogere zuigersnelheid.. :wink:

Losse cilinderbussen boren gebeurt niet vaak, die vervang je eigenlijk altijd. en zo niet dan moet je ze eigenlijk wel vastdrukken anders komen ze los uit het blok met boren/honen.

Beter iets meer speling als te nauw en een vastloper door teveel uitzetten. Zeker bij een turbomotor. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”