Dat is geen half werk zeg... mooi hoor!
Inrijden zal vooral voor de zuigerveren zijn. Ik neem aan dat je geen nieuwe klepbekers of nokkenassen hebt gezet? Die moet je de eerste 10-20 minuten met verhoogd stationair laten inlopen en daarna zijn ze ook wel "af". Voor de rest zit er niets in je motor wat echt metaal op metaal is, de lagers hebben allemaal een oliefilm op druk en horen ook bij een nieuwe motor nooit metaalcontact te maken.
Als je een plateau-hoon hebt laten doen op de cylinderwanden, kan je op zich regelmatig gas geven, zolang je de zuigerveren en wanden daarna even de kans geeft om af te koelen. Om goed in te lopen moet er voldoende druk op de zuigerveren staan en daar is gasgeven voor nodig. Als je echt (doen ze bijna nooit meer) alleen maar grof hebt laten honen, moet je de eerste kilometers eerst het grove er af rijden, voor je gas gaat geven. Af en toe een beetje optrekken en weer laten "terugvallen" is een goede methode. Toerentallen kan je al vrij snel weer opvoeren, maar pas op met te lang gas geven. 10-20 seconden kan best, maar laat daarna weer eventjes het gas los zodat je de hitte kwijt kan. Als er echt "perfect" gehoond is, kan je na een paar honderd km gewoon het gas er op gooien, dan is inlopen eigenlijk niet meer nodig.
Iedereen doet het op z'n eigen manier, maar als je weinig druk opbouwt door geen gas te geven, duurt het heel lang voordat je motor ingelopen is. Het grote probleem met hard trappen met een niet ingelopen motor is vooral warmteontwikkeling waardoor de boel gaat knellen, schroeien en de olie niet goed kan hechten enzo. Zolang je die warmte de kans geeft om weg te gaan voordat het te heet wordt, kan je met een moderne motor (met de kleine toleranties die daar bij fabricage al in zitten) best wel doorrijden tijdens de inrijperiode. Voor oudere, klassieke motoren moet je voorzichtiger zijn als ze niet volgens moderne toleranties en met moderne zuigerveren zijn opgebouwd.