Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Meneer Kooistra's 33SW Compressore ( opbouwen )

za okt 06, 2012 22:04

zoals sommige van jullie zullen weten, ben ik bezig met een 33 op compressor.
de nog onbekende 33 compressore SW.
ze heeft nog niet een meter gelopen maar doet het al wel.
ik heb al heel veel kinderziektes moeten elimineren en al heel wat dingen moeten veranderen omdat het niet werkte of gewoon te zwak gemaakt was.
in deze kleine aanpassingen zit al zo'n 3 weken werk.
dat is alleen beugeltjes maken, multiriem meten en pas maken, geleiderollen plaatsen, weer andere beugeltjes maken enzovoort.
zo'n 3 weken geleden heb ik de motor erin gelepeld met een maatje van mij.

Afbeelding

na 1 week gebrobeerd te hebben haar aan de praat te krijgen.
toch maar eerst eens na gaan denken waarom ze het niet deed.
te weinig brandstof was de conclusie, dus grotere sproeiers gemonteerd.
ik ging van 125 naar 200 om eerst maar eens te proberen.
daar werd het al een stuk beter van, maar stationair lopen zonder choke zat er niet in.
dus eerst maar eens nadenken, daarna besloten ze stationair sproeiers op te boren.
dat hielp heel veel, want het was nu starten lopen zonder choke.

maar toen kwam ik erachter dat de inlaatbuis achterover moest.
want de benzine bleef in de inlaat staan door het vacuum, en zodra de motor uit was liep de benzine eruit.
dus weer naar buurman met de buis en de boel aan laten passen.
maar nu kreeg de motor weer meer benzine dan nodig was omdat alles er nu wel in stroomt
al doende leert men.....
nu liep de motor weer heel schijterig en onregelmatig omdat die te rijk stond.
eerst maar weer 1 hoofsproeier omzetten naar 125.
toen de bougie's schoongemaakt, die waren nat geslagen.....
dat hielp wel want het was weer starten lopen zonder choke.

dit heeft allemaal 3 weken geduurd, want iets ontwerpen en dan perfect uitwerken neemt toch wel veel tijd.

vanavond hebben buurman er ik er nog even naar gekeken want de multiriem slipte nog steeds door.
er is nu een prachtig beugeltje gemaakt wat de multiriem monsterachtig op kan spannen.
de motor heeft vanavond nog even kunnen lopen, maar heb er nog niet mee kunnen rijden.
wel kan ik inmiddels weer gas geven en de motor even wat toertjes laten maken.
en niet verder gegaan dan 3500 toeren, bij warme motor natuurlijk.
hier even wat laaddruk specs:

stationair: 0.1 bar
3000 rpm: 0.5 bar
3500 rmp: 0.7 bar

de compressor laad dus wel degelijk en ook wel aardig wat druk.
ik heb nog geen idee hoe zich dit zal gaan houden op de weg en of er mee te rijden valt.

vanmiddag heb ik al mijn klokjes ook aan kunnen sluiten, dus ik kan keurig mijn laaddruk, olie temp en lambda waarde zien.
dit vond ik de meest belangrijke/interessante dingen.
olie temp is heel belangrijk bij een geblazen motor, deze word warmer dus de olie ook en de vorige motor liep stuk door te dun geworden olie....
lambda is ook belangrijk. er zitten monsterachtige kleppen in en deze fikken er gegarandeerd uit bij een te arm mengsel.....
en laaddruk vind ik gewoon interessant om naar de kijken. vooral hoe dat wijzertje heen en weer gaat.... :)

mijn breedband sonde en controller zet ik er later in, eerst moet het mengsel maar een beetje goed zijn.
anders gaat waarschijnlijk die dure sonde direct kapot.....

nu eerst einde verhaal, morgen misschien meer.
Laatst gewijzigd door jorritkooistra op di feb 25, 2014 22:23, 16 keer totaal gewijzigd.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 06, 2012 22:17

Leuk project! Succes :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 06, 2012 22:26

Zo petje af, dat vergt heel wat kennis en geduld, doorzettingsvermogen. Als het je lukt en daar twijfel ik niet aan na bovenstaande gelezen te hebben, dan heb je ook wel echt iets unieks... Veel succes :thumbs:

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 06, 2012 22:30

Zeker erg gaaf dit idee en de uitvoering. Maar waarom in een SW :shock: 33 type 2 is lekker licht qua gewicht en zal als de brandweer gaan. Maar erg interessant dit en ga dit zeker volgen.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 06, 2012 22:47

Zeker erg gaaf dit idee en de uitvoering. Maar waarom in een SW :shock: 33 type 2 is lekker licht qua gewicht en zal als de brandweer gaan. Maar erg interessant dit en ga dit zeker volgen.
ik zal het even uitleggen:

omdat ten 1ste een SW uber f*****g geil is.
ten 2e het een met kooi en kuipstoelen is.
ten 3e het is een witte en daar komt Servizio bestickering op. waarschijnlijk de snelste 33 SW servizio in wording....

8)

en er zijn niet zoveel 33 SW meer daarom is het veel vetter dan een gewone 33.

dat moet voldoende zijn dacht ik.....

1000 kilo en hopelijk 160pk plus is ook al heel leuk.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 06, 2012 22:58

Kijk dit zijn argumenten :lol: :lol: Succes en zoals gemeld, ik blijf dit volgen.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 07, 2012 11:56

Heel gaaf dit Jorrit! Blijf het volgen ;)
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 07, 2012 12:02

Mooi project! 8)
P.s. een aantal 145 rijders hebben ook compressors op boxers gebouwd, ik weet niet of ze hier kijken, maar wellicht kunnen ze je tips geven.
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 07, 2012 22:17

Mooi project! 8)
P.s. een aantal 145 rijders hebben ook compressors op boxers gebouwd, ik weet niet of ze hier kijken, maar wellicht kunnen ze je tips geven.
het enige probleem wat ik nu nog heb is de ruimte onder de kap......
voor de rest werkt het allemaal, misschien heb ik nog een extra fan nodig, ze word wel warm namelijk.
en in de zomer word dat spannend denk ik.....

bij een 145 is de neus en kap wat hoger, maar ik blijf lekker in een 33 rijden.

maar bedankt voor de tip
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 07, 2012 22:22

Ik heb 2 van deze op de Turbo,en die bevallen goed.
http://www.motexperformance-shop.nl/c-1384913/tegiwa/
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 08, 2012 17:00

Ik heb 2 van deze op de Turbo,en die bevallen goed.
http://www.motexperformance-shop.nl/c-1384913/tegiwa/
ik heb maar een klein budget, om dan direct 100 euro uit te geven aan fans gaat me iets te ver....

waarschijnlijk komt er gewoon een 2e 33 fan bij, dat moet wel passen.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 08, 2012 19:24

Gááf zeg! Ik zal het Zaterdag eens bekijken! :lol:
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 08, 2012 20:43

Gááf zeg! Ik zal het Zaterdag eens bekijken! :lol:
is prima, moet ik alleen even zorgen dat ze weer loopt.

het multiriem gebeuren moest nog aangepast worden omdat deze nog slipt, maar dat is een kwestie van minuten.
binnenkort als alle kinderziektes eruit zijn maar even afstellen en een kleinere poelie maken.
want 0.7 bar overdruk 3500 toeren is wel veel.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

wo okt 10, 2012 22:05

Ziet er goed uit!
En carbs voor de compressor zie je meer, scheelt heel veel geneuzel met overdruk in je carbs, vloeistofpeil, wegdrukken vlotter etc..
Je zou de setup omlaag kunnen brengen door je themostaat te verplaatsen, dan kun je het inlaatspruitstuk zo maken dat je het direct op de koppen zet. Een een klein pijpje tussen de inlaten voor het koelwater dan natuurlijk.

Ik heb een boek(Corky Bell) met heel veel info en berekeningen en tips om zelf een compressor setup te bouwen, mag je van me lenen.
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

do okt 11, 2012 18:22

Ziet er goed uit!
En carbs voor de compressor zie je meer, scheelt heel veel geneuzel met overdruk in je carbs, vloeistofpeil, wegdrukken vlotter etc..
Je zou de setup omlaag kunnen brengen door je themostaat te verplaatsen, dan kun je het inlaatspruitstuk zo maken dat je het direct op de koppen zet. Een een klein pijpje tussen de inlaten voor het koelwater dan natuurlijk.

Ik heb een boek(Corky Bell) met heel veel info en berekeningen en tips om zelf een compressor setup te bouwen, mag je van me lenen.
de inlaat kan niet zakken in verband met de startmotor.
daar zit nu 5mm tussen, dus kan net.

dit is de meest simpele manier om een compressor op carbs te maken volgens mij.
alleen de afstelling is even moeilijk, maar wel heel leerzaam.
vrijdag krijg ik misschien wat sproeiers, dan kan ik daar mee expirimenteren om te kijken wat voor invloed dat allemaal heeft.
daarna is het afstellen en een motorkap maken.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”