Afgelopen jaar druk geweest met andere dingen, maar hopelijk dit jaar weer wat tijd voor dit hobby project.Vraagje; ik ben wat aan het kijken naar de nieuwere Alfa's (159, new Giulietta) die met CAN bus werken. De 159 heb ik nog niet bekeken maar ik verwacht dat deze 11bits CAN volgens KWPonCAN heeft. De new Giulietta al wel bekeken en deze heeft 29bits CAN volgens KWPonCAN (EOBD) en UDS. Is er al ondersteuning/plannen voor ondersteuning hiervan?
KWPonCAN en UDS structuur op 11bits en 29bits CAN ben ik enigzins bekend mee (en wil ik best met Sander delen) maar de identifiers ken ik helaas niet. Ik ken alleen F1 90 wat het VIN number is.
Wat betreft die "Exception EConvertError" met de floating point, dit is waarschijnlijk een foutje wat ik in UniDiag al gerepareerd had. In de .def files gebruik ik de '.' als decimaal scheidingsteken. Dit gaat goed bij de engelse windows versie. Bij de nederlandse kan dit dus misgaan, als ik vergeet dit expliciet aan te zetten in m'n software....
@Marc, Bij het fouten uitlezen zie ik toch iets raars. Als er geen fouten zijn, zou er normaal niks of 00 ontvangen worden. Hier wordt wel iets ontvangen, maar niet genoeg en daarna treed er ook een "rcv wait timeout" error op. De de communicatie is dus onderbroken tijdens het lezen van de foutcodes. Gewoon nog een keer herhalen. Als de eerste bytes correct zijn, dan is er de foutcode 0x2B en dat is fout in de CO potentiometer.
Die CO potentiometer zit normaal in de AFM (tenminste bij de TS is dat zo). Omdat je hier een combinatie van een QV en 33 16V hebt, zou ik hier toch nog eens naar kijken...
Hi Sander,@Sander: Het zou wel fraai zijn om bijvoorbeeld ook de vervroeging te kunnen meten en inspuitwaarden....
Verder zoek ik dus naar de soll-waarden, want ik zou wel willen weten of ik mijn AFM een beetje in de richting heb gekregen (lijkt van wel, auto loopt als een tierelier, en verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10).[/quote
De ontstekings en injectie waarden zal ik nog wel even toevoegen. Wat betreft de soll-waarden is het makkelijkste waarschijnlijk een vergelijking met een QV met originele AFM. Ook met een (goede) lambda sensor en closed loop regeling kun je zien of de AFM in het deellast bereik goed klopt. Als dit het geval is, hoeft de lambda regellus namelijk bijna niets bij te regelen.
Groeten, Sander.
after several years I have found this post so I am trying to ask info to you or anyone want to reply to me (thanks in advance).
In my 1992 Alfa 75 1.6, i.e. equipped with Bosch Motronic ML4.1, I found the error code B2. By acting on the CO potentiometer (enriching the mixture) the error disappears but I feel the engine runs worse at idle.
Could it be a code reading error?