Los daarvan, rijd je Q4 weer?
Nope.... En zoals het er nu naar uitziet zal het nog wel even gaan duren voordat dat weer het geval zal zijn.
Was vandaag de Q aan het voorbereiden om naar de garage te laten gaan (autoambulance/oprijwagen).
Ik had nog het een en ander liggen aan accessoires en onderhouds spullekes welke ik vandaag geplaatst heb.
Uiteraard was/ben ik nog steeds nieuwsgierig wat nu de oorzaak is van het plotseling stil vallen van de motor.
Dat het een distirubutieprobleem is, is wel duidelijk. Maar wat is de oorzaak

DIt is voor mij nog steeds een groot raadsel

.
Vanmorgen eens verder op onderzoek geweest, nadat ik het pollenfilter vervangen had, de druksensor geplaatst had voor mijn turbodruk meter, parafaan vervangen, terugslagklep vervangen en nog meer van dit soort kleine onderhouds dingetjes. Maar goed, auto op de krik en assteunen

, wiel aan de bijrijderskant eraf, kunstof kap weg om bij de distributie te kunnen en loeren maar......
Nou, daar ging mijn sprankje hoop om reletief eenvoudig weer rijdend te kunnen geraken

k had al vast gesteld dat ik geen spelling had op de kleppen, dus klepstelen waren naar alle waarschijnlijkheid nog recht. Dit zegt verder uiteraard niets over de conditie van de kleppen verder, hier had een cylinderdruktest uitsluitsel moeten geven.
Kan het verhaal wel neer zetten, maar plaatjes maken het wel duidelijk......
Zie de riem ter hoogte van de spanrol....
Van bovenaf gezien:

Van onderaf omhoog gezien:
Dat alles nu van tijd is, moge duidelijk zijn. Maar wat heeft er voor gezorgd dat dit heeft kunnen gebeuren
Iets heeft er vast/stroef gezetten. Enige wat me op dit moment duidelijk is, is dat de distributieriem veels te strak lijkt te staan. Maar ik weet uiteraard niet hoe deze gesteld moet worden bij deze motor

Heb begrepen dat de richtlijn is, dat de riem aan de trekkende kant (vanaf de nokkenas naar beneden, lange deel van de distributieriem) tussen duim en wijsvinger 90 graden gedraait zou moeten kunnen worden, zonder al te veel inspanning
En in hoeverre kan het doorslepen invloed gehad hebben op de distributie? Auto is in zijn eerste versnelling tussen 25 en 50 meter door gesleept vanuit stilstand in de eerste versnelling. Ik geloof eerlijk gezegt niet dat dit er mee te maken heeft, auto is voor die tijd al stil komen te vallen en was niet meer te starten. Dus de tanjdes zullen vermoedelijk toen al niet meer aanwezig geweest zijn.
Ik wil echter niet alles los gooien omdat ik de garage ook wil laten zien wat er nu precies aan de hand/gebeurd is. Hoe graag ik nu alles ook los zou willen gooien om uit te vinden wat er allemaal stroef zou kunnen lopen. Mijn gevoel zegt dat er iets geblokeerd heeft, maar dit is gissen. De auto is stationair stil gevallen, niet meer te starten, nu is duidelijk waarom

De tandjes zijn van de riem
"geschoren" zeg maar
De kans dat het over en uit gaat zijn word met het aanzien van dit alleen maar groter

. Verwachting is dat de Q dus voor langere tijd in de mottenballen geplaatst gaat worden
Mocht er nog iets te melden zijn, spraknje hoop of andere ontwikkelingen, dan zal ik dat uiteraard in dit topic posten. Maar ik verwacht niet dat deze Q op heel korte termijn nog op de Nederlandse wegen te bewonderen is
Groetjes,
Marc