jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo apr 19, 2020 01:43

Afgelopen maandag de hele achteras eronder vandaan gehaald zodat ik het probleem met het gejank van het differentieel kon oplossen.

Differentieel wat er in zat eruit gehaald. Sperplaatjes van beide diffs gecombineerd voor agressievere sperwerking en in het originele differentieel geplaatst wat bij de bak hoort. Vervolgens met de juiste verf op kroonwiel en pignon het originele differentieel gecontroleerd en conclusie was dat de diepte van het pignon niet correct was. Alfa garage in de buurt had een aantal shims op voorraad en die hebben met trial en error het pignon wiel zo goed als mogelijk uit gelijnd. Vrijdagavond de bak en achteras er weer onder gezet, vanochtend remmen/koppeling ontlucht en de uitlaat er weer onder gezet. Vanmiddag test gereden en het gieren van het differentieel is met 90% afgenomen. Beter gaat het niet worden denk ik. Bij bepaalde belasting hoor je hem heel licht zingen, maar niks noemenswaardig. De auto lijkt nu technisch echt 99% in orde :) Erg blij mee. Nu alleen de finishing touches nog!

Ander dingetje: heeft iemand toevallig nog een;knap setje Eibach 3cm verlagingsveren liggen voor een 75? Vindt dat de auto met de Alfaholics veren toch wel erg hoog staat achter... Moet dus ff wat lager, niet te laag. Denk dat die Eibach veren een mooi compromis zijn. Nog wat spacers op de velgen en dan ziet ie er echt dik uit.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo apr 19, 2020 10:56

Mooi dat het nu zo goed als opgelost is. Voor die veren kun je ook een winding er af slijpen. Wordt ie ook lager van, maar je houd de straffe veerconstante van die AH veren. Bij Eibach is dat een mysterie hoe hard die zijn.

Maar pas op: als je achter lager gaat, wil je voor ook lager, geloof mij :twisted: Een 75 ziet er op zn best uit als de neus wat lager staat dan de achterkant.

Achter kun je prima 10mm spacers kwijt, en ik kon zelfs 15mm kwijt omdat de moeren vrij diep in mijn velgen liggen, waardoor er genoeg draad overblijft. 7 tot 8 windingen moet je als vuistregel halen met je wielmoeren.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo apr 19, 2020 11:44

Hij staat voor al wat lager dan standaard, daarom ziet de hoge achterkant er ook een beetje raar uit vanuit bepaalde hoeken. Een winding van de veer af slijpen ben ik geen voorstander van... De veer wordt extra stijf en de veer past niet meer netjes op het contact vlak. Schijnt niet helemaal veilig te zijn. Ik denk dat een setje Eibach veren de mooiste oplossing is :)

Spacers van 15mm zou moeten lukken achter :mrgreen: Wielmoeren zitten vrij diep in de velg. Nog minstens 20mm draad over.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo apr 19, 2020 17:28

Intrax hoogte verstellers? Kan je nog een beetje rommelen met de afstelling.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo apr 19, 2020 23:31

Ik heb vanmiddag even de rubber veerschotels aan de bovenkant vd achterveren er tussenuit gehaald. Dat scheelt ongeveer een centimeter denk ik.

Aan de voorkant was hij echt te laag, dus heb de torsie veren verdraaid wat hem een stuk omhoog heeft gezet. Staat echt veel mooier zo :) Niks meer aan doen. Merk direct met rijden dat het ook veel beter is. Minder rollen, directer en voorspelbaarder in het stuur. Draagarmen staat vrijwel vlak nu.

Ook even de wielen geprobeerd zoals het zou zijn met 15mm spacers (even wat wielmoeren achter de velg gezet) en dat ziet er echt een stuk dikker uit. Wil achter 15mm en voor 10mm.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma apr 20, 2020 08:26

Ik geloof er níks van ;-) Heb je foto's?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma apr 20, 2020 10:05

Komen binnenkort!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma apr 20, 2020 21:41

Mooi dat toch nog snel in orde is gekomen. :-)
Geluk dat garage in de buurt nog bak shims had!
Ik heb er destijds paar laten maken in de maten die ik nodig had omdat ik ze niet kon vinden.

Gr
DJ

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma apr 20, 2020 23:24

Verlaging met Eibach veren vind ik persoonlijk perfect voor een 75.
Die doen 30 mm. Meer hoeft niet imo, dan wordt het al gauw too much.
En die veren zijn toch ook niet schaars of duur of zo?

KLIK


.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo jun 07, 2020 20:54

Hoi Jochim,

Hoe heb jij die TS injectorrail aangepast? (ik kan je geen berichtjes sturen?)

Ciao!
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo jun 07, 2020 21:04

Die past toch gewoon?
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo jun 07, 2020 21:23

De ruimte tussen cylinders, dus ook tussen de injectoren, is toch anders?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo jun 07, 2020 21:32

TS injector rail past eigenlijk net niet helemaal lekker... De aansluitingen voor de injectoren staan net iets verder uit elkaar dan de aansluitingen op het inlaatspruitstuk. Omdat de injectoren met rubbers gemonteerd zijn gaat het net. Maar dan zitten de injectoren wel wat scheef. Niet ideaal dus.

Heb de steuntjes van de rails eraf gehaald en de rails met de clipjes op de injectoren vastgezet. Dat zit wel goed vast.

Helaas is er afgelopen maandag een injector gesneuveld. Bleef open staan, dus cilinder twee verzoop volledig.

Ik ga nu denk ik een andere oplossing bedenken. Injector rail op maat met moderne Bosch EV14 injectoren. Die schijnen een stuk preciezer te zijn en het spuit patroon is veel beter. Je kan een stuk rails kopen in de webshop van Efignition en die zelf op maat maken en de aansluitingen erin maken. Vervolgens ook de aansluitingen voor de brandstofslangen erop maken. Daarover zal ik hier wel wat posten als ik daar verder mee ben. Nog even de vraag of ik dat allemaal pas krijg! Heb de 75 even weggezet omdat ik er even geen geld meer in wil stoppen. Komt over een tijdje wel weer.

Ik wil sowieso misschien een soort handleiding gaan maken om je 75 turbo om te bouwen naar een standalone ecu na de ervaring die ik nu heb. Zou achteraf wat dingen anders gedaan hebben.

Inmiddels hebben zich er ook wat andere projectjes voorgedaan, dus daar moet ik ook nog mee aan de gang. Met m'n pa en de buurman zijn we een VOF'je gestart om het eea te gaan doen :) Zelf werk ik bij het bedrijf van m'n vader en ga ik binnenkort een 75 rijden op de zaak. Een blauwe 1.6 carbs in een werkelijk fantastische staat. 20 juli staat een afspraak met het RDW om de auto in te voeren. Voor die tijd ga ik de bodem onder handen nemen om de nog volledig originele, intacte en rotvrije carrosserie te beschermen omdat ik hem dagelijks ga rijden! Maak ik wel even een project topic voor aan nog waarschijnlijk. Daarnaast nog wat andere leuke dingen met twee Giulia's!

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

zo jun 07, 2020 21:34

Verlaging met Eibach veren vind ik persoonlijk perfect voor een 75.
Die doen 30 mm. Meer hoeft niet imo, dan wordt het al gauw too much.
En die veren zijn toch ook niet schaars of duur of zo?

KLIK
.
Die ga ik op de blauwe 75 proberen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

ma jun 08, 2020 11:37

Ik ga nu denk ik een andere oplossing bedenken. Injector rail op maat met moderne Bosch EV14 injectoren. Die schijnen een stuk preciezer te zijn en het spuit patroon is veel beter. Je kan een stuk rails kopen in de webshop van Efignition en die zelf op maat maken en de aansluitingen erin maken. Vervolgens ook de aansluitingen voor de brandstofslangen erop maken.
Dat was idd mijn alternatief voor als de TS fuelrail niet zou gaan werken. Scheve injectoren met een losse fuel rail is naar mijn mening geen optie, de benzine kan er toch uit gaan lekken aan de spruitstuk zijde. Dan maar zelf een fuel ruil knutselen. Kijk ook hier eens: https://www.efihardware.com/products/17 ... Fuel-Rails
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Projecten”