Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: giulietta (update 11-10-2008; spaghetti)

zo okt 12, 2008 16:17

Je blijft ons verbazen Joris, wat wordt ie mooi joh. :thumbs: :thumbs:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 11-10-2008; spaghetti)

di okt 14, 2008 09:48

Dre bedankt voor de opbouwende kritiek/advies, dit is altijd van iedereen welkom!

Wat is precies het voordeel van gescheiden reservoirs t.o.v. 1 reservoir?
De koppeling werkt m.i. goed met dot 5.1. en als de boel wordt ververst met een automatisch overdruksysteem (of hoe dat ook mag heten) is het een kleine moeite om de koppeling ook te verversen.

Alle remklauwen heb ik gereviseerd en de cilinders en zuigers goed in de remmenmontagevet gezet, deze zouden niet zomaar mogen oxideren.
De nieuwe cilinders zitten ook netjes in de olie.
Als ik het systeem nu afvul staat de vloeistof alleen maar te verouderen.
Aan de andere kant, beetje vloeistof d'r in kan geen kwaad en kost niet veel.

Wat betreft het terugslagklepje; het zou best kunnen dat ik de verkeerde slang als voorbeeld heb genomen al ben ik vrij zeker dat het ook zo op de donor 75 ts zat. Of zijn er 75 ts-en geleverd met en zonder? Ik heb nml. de donor 75 ts als hoofdbron gebruikt maar soms ook nog wat van een oudere 75 TS die ik eerder heb gesloopt.
Ookal is deze 2e klep wellicht overbodig dan kan hij volgens geen kwaad.
Ik ga binnenkort even een stekkertje afkijken bij een 75TS van fRank, ik zaldirect kijken hoe het daar met die slang en klepjes zit.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: giulietta (update 11-10-2008; spaghetti)

di okt 14, 2008 10:33

Zet je de radiator niet vast aan de bovenkant??? of heb je een verborgen bevestiging onder de slotplaat gemaakt?
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 11-10-2008; spaghetti)

di okt 14, 2008 11:22

Bralfa, aan de bovenkant van de radiator heb ik een plaat met een hoek van 90% gelast.
Op het deel dat aan de voorkant iets naar beneden steekt heb ik een draadeind gelast.
Deze gaat door een gat van de omgezette rand van de balk en zit vast met een caroseriering + borgmoer.
De raakplekken radiateur en balk zijn voorzien van dempingsmateriaal.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti II)

ma okt 27, 2008 12:29

Van het weekeinde weer wat kunnen doen.
De kabelboom van het TS MMS is zo goed als aangesloten.
De BDP sensor is gescheiden van het draadboomdeel van de plus (+).
De originele kabelboom van de Giulietta is in de motorruimte gesaneerd (nog maar 1 claxon ipv 2, originele ontsteking verwijdert, releais mistverlichting verwijdert, etc).
De originele kabelboom van de Giulietta in de auto is helemaal op z'n plek gelegd.
Alle overbodige delen/draden zoals aanstekers, plafondverlichting, cv, el rmn, mistverlichting, etc zijn gesaneerd.
Wat sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal stekkerverbindingen ga ik verwijderen en daar zal ik de verbindingen doorsolderen.

Krat vol met gesaneerd draad:
Afbeelding

Het plan is om alle massa's die normaliter linksachter in de motorruimte zitten te verzamelen en linksvoor in de cabine tegen het schutboard een plek te geven.
De Accu krijgt rechts achter de passagierstoel op de bodem een plek ivm gewichtsverdeling en zwaartepunt.
De plus (+) die van de dynamo komt moet rechtsvoor naar binnen worden geleid en daar wil ik tegen het schutboard de verdeling door de auto gaan maken.
Zo ontstaat een korte route van de plus (+) naar de verdeling en vanuit de verdeling naar de verschillende componenten.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: giulietta (update 11-10-2008; spaghetti)

ma okt 27, 2008 12:33

Je kunt ook de + aansluiting op de startmotor gebruiken als verdeelpunt. :wink: Van de accu naar de startmotor gebruik je immers de dikste kabel, de rest is allemaal veel dunner.

Verder ziet het er allemaal weer toppie uit! :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma okt 27, 2008 12:38

Bedankt voor het advies maar dat zou betekenen dat ik enkel met 1 dikke kabel vanuit de cabine naar de startmotor ga en dan vanaf de startmotor weer naar binnen voor bijv de zekeringkast, benzine pompen etc..
In principe is mijn plan datgene wat jij tipt maar dan met een verdeelkastje tegen het schutboard zodat je vanuit het verdeelkastje korte draden kan trekken naar zekering/relais-kast, MMS, brandstofpomp etc.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma okt 27, 2008 14:16

Bij mijn Alfetta sedan was het origineel ook zo aangesloten, alles kwam eigenlijk vanaf de startmotor. Hoe het bij de Giulietta zat weet ik niet meer eerlijk gezegd.

Plaats je trouwens ook nog ergens een hoofdstroomschakelaar? misschien kun je die wel als verdeelblok gebruiken dan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma okt 27, 2008 15:42

Ja, die moet er ook nog in komen.
Tevens komt het contactslot te vervallen (die gaan vroeg of laat toch stuk) en paneeltje met startknop te intsalleren.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma okt 27, 2008 17:38

Startmotor als verdeelpunt voor + voeding gebruiken heb ik ook gedaan. Gaat goed. De + kabel van de dynamo loopt voorlangs de motor boven de waterpomp langs ook naar de startmotor.

Als je kabelboom aan het aanpassen bent maak dan 1 dikke draad met zo min mogelijk poespas, alleen een zekering, reachtstreeks van je motronic brstpomp relais naar je benzinepomp(en) Elke stekker minder is een verbetering. Minder overgangsweerstand.
Heb op mijn racer gemeten 14v op de accu en nog maar 11v op de benzinepomp. Dit met een oginele kabelboom met allemaal verse stekkers erop dus geen gecorrodeerde uitgelubberde oude zooi!!
Succes met opbouwen verder. Ding is gewoon te mooi om mee te racen straks. Wat nou als je straks een keer schade hebt? Gebeurt gegarandeerd een keer door jezelf of door een ander als je vol in gevecht bent.

Gr,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op ma okt 27, 2008 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma okt 27, 2008 18:02

DJ, bedankt voor je advies.
Tja schade, ik besef ook dat het zal gebeuren, daarom heb ik ook een flinke verzameling reserve plaatwerk en bumpers.
Ik wil gewoon een mooie en goede basis neezetten.
Dat "mooie" is gewoon iets dat ik graag wil en waarvan ik weet dat het niet verstandig is, maar afijn....
Eerst trackdayen en daarna wellicht squadra italia.
Ik zie wel hoe het loopt.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

wo okt 29, 2008 09:48

Is dat niet de techniek van Joris: Een bizar schitterende racer op het circuit zetten waarna andere deelnemers hem voorbij laten uit angst schade toe te brengen? 8) 8) 8)
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

WvE

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

zo nov 02, 2008 23:49

Zo had ik er nog niet over nagedacht Wouter, ik denk dat je daar een punt hebt :D

Hé Joris, je hebt toch wel iemand beschikbaar die een beetje verstand heeft van stroombeestjes, hoop ik. Ziet er wel ingewikkeld uit, als dat maar goed komt!! :(

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

ma nov 03, 2008 08:15

Hee Joris ik heb eventueel wel een tang waar je die dikke ogen aan kabels kunt knijpen.. Wij gebruiken veel 70mm kabel namelijk.. :!:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update 27-10-2008; spaghetti PART II)

zo dec 21, 2008 20:59

Een tijdje heb ik niets meer gemeld maar gelukkig heb ik niet helemaal stil gezeten.

Het originele dashboard en de originele kachel zijn gemonteerd:

Afbeelding

Voor het zicht vind ik het dashboard karakteristiek voor de Giulietta (type 3), persoonlijk hecht ik nogal aan dat zicht.
Het materiaal van het dashboard is trouwens niet zwaar en alle functies zitten min of meer op een logische en overzichtelijke plek.

"Kachel!?" hoor ik de hard-core racers denken.
Vooral omdat ik in het begin veel straat en trackdays zal gaan rijden vind ik het belangrijk dat ik een goede, geforceerde, ventilatie en een goed werkende voorruitontwaseming heb.
Ik heb wel even gezocht naar alternatieven maar voor mij was voorlopig de originele kachel de beste optie.
Wellicht dat ik er in de toekomst wel een alternatief voor ga zoeken.

Bij DPT een startpaneel, FIA hoofdstroomschakelaar en trekkabel voor hoofdstroomschakelaar gekocht.

Afbeelding

Van karton een concept-mal gemaakt voor de montage van het startpaneel en hoofdstroomschakelaar onder het dahboard.
Dit wil ik in aluminium definitief uitvoeren, alleen moeten de zijkanten wat langer en minder scherp (misschien wel afgerond).

Afbeelding

De trekkabel wil ik conform regelement buiten op de paraven monteren, en kan mooi onder het dashboard met ABA-klemmen naar de sleutel van de hoofdstroomschakelaar worden geleid.
De juiste plek op de paraven kan ik bepalen als de ruitenwissers zijn gemonteerd.

M.b.v. blindklinkmoeren een aantal nieuwe massapunten aangemaakt achter het dashboard zodat de motorruimte wat leger/overzichtelijker wordt.
Een voorbeeld (lv achter dashboard in a-stijl):

Afbeelding

De verlichting tijdelijk gemonteerd om de installatie te kunnen testen:

Afbeelding
Afbeelding

De bekabeling en de meeste verbruikers zitten nu op hun plek.
De beugel van de zekeringkast zit origineel tussen de linker a-stijl en het bovenste montagepunt van de stuurkolom.
Deze beugel was bij de inbouw van de kooi verwijdert om plaats te maken voor de kooi.
De zekeringkast zelf past nog precies tussen de buis van de rolkooi en het bovenste montagepunt van de stuurkolom.
Ik heb de originele beugel ingekort en met een stevige ty-wrap rond de buis van de kooi en met een bout+moer aan het bovenste montagepunt van de stuurkolom gemonteerd.
De kast kan weer, net zoals origineel, naar achteren en uit het zicht worden geklapt en met een handel worden vergendelt en ook weer naar voren worden getrokken.
De stuurkolom is gemonteerd met de schakelaars voor verlichting ruitenwissers, etc.
De installatie is getest in een proefopstelling, met de accu uit m'n 75 en nu nog met het originele contactslot maar al wel met de hoofdstroomschakelaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verlichting, richtingaanwijzers, alarmlichten, claxon, kachel/aanjager, ruitenwissermotor en de ventilator v.d. radiateur werken.
De benodigde controlelampjes van de cockpit werken, behalve die van het stadslicht en de cockpitverlichting zelf.
Iets te veel draden weggehaald, deze plekken op de stekkers etc zijn weer getraceerd en deze moeten nog opnieuw worden aangesloten.
De motor kan ook worden gestart (slaat natuurlijk nog niet aan).

De accu komt achter de passagierstoel op de vloer.
Ik wil daar een lichte drogecel accu voor kopen en deze moet in een accubak komen.
De pluskabels kunnen op de juiste lengte worden gebracht zodra ik die spullen heb aangeschaft (wat ik tot een later stadium bewaar).
De massa zit op de voorste, rechtse bout van de DeDion-as waar ik een langere bout dan origineel hebt gebruikt zodat er in de cabine nog een oog omheen kan.

Voorlopig laat ik de bekabeling voor wat hij is.
Nu is het zaak om het brandstofsysteem in orde te maken.
Als dat op orde is kan de motor proefdraaien en daarna kan het startpaneel worden aangesloten.
De originele Giulietta-tank is leeg en is nu aan het droogdampen.
Er zal een opvoerpomp en een retourleiding aan moeten worden gemaakt, daarna wil ik de tank natuurlijk nog van een verse coating voorzien.

Afbeelding

En zo staat de Giulietta er nu bij:

Afbeelding

Grt,

Joris
Laatst gewijzigd door Joris Groeneveld op zo dec 21, 2008 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Terug naar “Projecten”