Inmiddels heb ik het spruitstuk ingewikkeld met hitteband en een aantal nieuwe datalogs gedaan.
De respons lijkt iets verbeterd te zijn, maar komt nog niet in de buurt van het standaard spruitstuk.
Uit de datalogs kan ik de volgende conclusies trekken:
- Acceleratie ongewijzigd, d.w.z. nog steeds 3-4% sneller bovenin dan met het standaard spruitstuk
- EGT ongewijzigd, nog steeds slechts 500 graden na maximaal doortrekken in 4.
- Boostopbouw is inderdaad iets sneller, zoals ook zichtbaar in de grafiek. Wel is dit lastig te meten/vergelijken omdat het van erg veel factoren afhankelijk is.
Dus what's next? In ieder geval wil ik weer de oude turborespons terug, dat levert mij meer rijplezier dan het beetje extra topvermogen (alhoewel het op de snelweg wel heerlijk doorknalt). Maar als het even kan met behoud van het huidige vermogen bij hoge toeren. Ik denk dat deze combinatie mogelijk moet zijn met de juiste ontwerpspecs, dus ga ik zelf een derde spruitstuk bouwen.
Dus ziehier:
Gelaserde flenzen, korte en normale radius dikwandige lasbochten.
Tussen deze flenzen moet het gaan gebeuren: