Als je dit topic doorleest dan kom je een discussie tegen of er wel of niet een V6 in deze auto moest.
Toendertijd vanwege budget en tijd bij een twinspark gebleven. Maar die V6 ombouw is altijd in mijn hoofd blijven spoken. En toen een tijd een 166 met 3.2 gereden, en toen werd die gedachte alleen maar erger.
het is ook geen toeval dat ik een vrij stevige remmenset op de 75 heb gebouwd. Dat is niet per sé nodig voor een standaard Twinspark natuurlijk.
Begin dit jaar is die 166 vrij dramatisch kapot gegaan en de optelsom om dat ding weer netjes te maken voor daily use was een economisch delict. En dan was het voor mij toch 1+1=2.
Dus de 166 wordt gesloopt (veel onderdelen al verkocht aan hele blije 166 rijders) en de motor houd ik zelf.
Dat betekent dat ik dit jaar nog van start ga met de ombouw naar wat in feite een GTA motor is in mijn alles behalve originele 75.
Wel al heel lang bezig met onderzoeken hoe die swap in elkaar moet gaan steken, want plug en play is het niet. Er zijn enkele grote puzzels die je moet oplossen voordat dit werkt, en ik heb alles wat ik kon vinden op het internet verzameld en de beste oplossingen daar tussenuit gevist.
Plan tot nu toe:
-Programmeerbaar motormanagement met custom kabelboom (waarschijnlijk EMU classic na overleg met diverse mensen). Hierdoor geen gezeik met standaard computers met startblokkering en elektrische gaspedalen enzo. EMU classic heeft ingebouwde MAP sensor dus kan de MAF van standaard 24v vervallen. En zo duur is dat ook weer niet, want om origineel MM werkend te krijgen is ook niet bepaald gratis.
-Inlaat wil ik een trapezium vormig plenum aan de 24V inlaat maken en daar een kabel gasklep met TPS op zetten. Daarmee een groot inlaatvolume en de mogelijkheid om de gasklep goed te positioneren voor een luchtfilter en inlaatbuis.
-Carterpan 2 opties. 1ste is transaxle carterpan aanpassen voor gebruik met de 24v ketting oliepomp. Dit is al vaker gedaan en levert veel bodemvrijheid op. Andere optie is om de bestaande 24v pan aan te passen. Dit moet ik bekijken als het in de auto zit, wat het makkelijkste is. Lassen moet sowieso gebeuren. En ik wil de oliepomp origineel laten.
-Belangrijke keuze is hoe je de krukassensor gaat regelen. Ik wil eigenlijk de 24v locatie aanhouden, namelijk met een triggerwheel achterop het vliegwiel. De 24v oliepan is dan logischer omdat die daar al in voorziet. Maar misschien dat dit simpel op te lossen is bij de transaxle pan.
-Dat betekent automatisch dat je iets moet doen met het vliegwiel. maar daar heb ik al contact over gehad, we zien wel mogelijkheden om een triggerwheel op een 12v vliegwiel te fabrieken, en anders is een custom vliegwiel ook niet het einde van de wereld. Kan het meteen lichter zijn.
Krukas en vliegwiel balanceren laat ik toch doen.
-Groot voordeel van de sensor achter: dan kan ik heel de voorkant van de motor (inc krukaspoelie) origineel houden.
-thermostaat houd ik op de originele plek, en ik breng dan 2 buizen links over de motor naar voren toe. Alfa heeft niet voor niks ooit de thermostaat naar de vliegwielzijde gebracht, dus waarom zou ik daar mee klooien. Als je de thermostaat naar voren wil brengen dan moet je bijv. waterpompen aanpassen en dat vindt ik een stom idee voor een vervangingsdeel.
Met een 916 V6 radiateur zitten de aansluitingen ook meteen links en heb ik ruim voldoende koelcapaciteit. Radiatorbalk heb ik ooit al eens vervangen dus zo aangepast.
-cardanas wordt van een v6/turbo. Met zo'n kooi voor de voorste donut. Versnellingsbak blijf ik bij een TS bak (icm v6 driepoot flens) vanwege de ratio's die op straat wat meer zin hebben. Ja dat is wellicht onverstandig gezien het vermogen maar dat zien we dan wel weer.
-Openstaand punt is het oliefilter icm de motorsteun rechts. in een 3.2 zit het oliefilterhuis geschroefd tegen het blok, en gebruikt daarvoor de tapeinden van de transaxle motorsteun. Maar in het blok zit geen schroefdraad om direct een oliefilter er op te schroeven. Daar zijn wel mogelijkheden maar wat het beste is moet ik bekijken als het ding erin ligt, qua ruimte. Zou wel graag een oliekoeler monteren namelijk, dat zit er origineel ook op.
Nou dat was het wel zover
Ik wil eigenlijk ook het aluminium lassen zelf gaan doen, omdat me dat ook erg leuk lijkt om te leren. AC/DC tig machine is ook evengoed handig voor ander werk dus de kosten daarvan mag ik niet meetellen.
Zal ook nog wel veel over het hoofd zien wat nog veel geld gaat kosten, maar boeien, zo gauw die Busso weer herrie maakt ben ik dat weer vergeten.