Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 01:28

Potver&^@@*# dat was een lang dagje ;)

Vanochtend even boodschapjes gedaan (oa verse olie en filter en nog wat kleingrut) en 'a middags met Sjoerd samen (hij mist ze toch...) de Sprint gewassen en gepoetst. Resultaat mag er zijn! Foto's laten nog even een dagje op zich wachten, ik heb nou echt geen zin om ze nog online te gooien maar moet wel even m'n frustratie kwijt 8)

Wat wil het geval... de sprint laadde niet bij. Hoe dat kwam? Zo ff geen idee, maar daar wou ik dus ook vanmiddag naar kijken. Vanmiddag werd al vanavond en in eerste instantie kon ik niks vinden, behalve dat hij inderdaad, ook bij draaiende motor, geen tiende van een Volt bijlaadde. Vreemd? Ja!

Verder zoeken... beetje meten hier en daar, draadjes, stekkertjes, alles gecheckt. Niks gevonden. V-snaar mooi strak, geen probleem... Hmz. Nog eens starten dan, waarom weet ik eigenlijk niet maar... en verrek zeg. 't is onvoorstelbaar maar 't viel me dus in eerste instantie niet eens op. De dynamo stond gewoon stil!! De hele v-snaar trouwens, dus ook de waterpomp! WTF :shock: hop, motor uit. Pielen, zoeken, voelen. Lampje erbij. Hmm, wat draait die krukaspoelie soepel? Dat is vast niet de hele krukas die ik zo met 2 gestrekte vingers rond kan draaien! Moer voelde goed vast aan... Maar da's toch gek he. Eens kijken of ik die wat vaster kan draaien, misschien is dat 'alles' (al blijft 't slordig... deze fout moet overigens inmiddels bijna 2 jaar geleden gemaakt zijn toen ik het blok een grote beurt gegeven heb met distributie en krukaskeerringen vervangen en zo). Nou, dat was niet alles, heel veel verder ging die moer echt niet en die poelie slingerde (ja, slingerde letterlijk!) om de krukas heen. Dat op zich vond ik al vreemd. Als dat gat dan te groot is, dan moet daar toch een soort centrerend-iets "ingebouwd" zitten? Zo te voelen niet...

Plaatje in het boek erbij, wordt je niet heel veel wijzer van. Hulplijn gebeld, die vond het ook maar vreemd. Damn. Dit soort dingen kan ik niet uitstaan. Toch maar even de dynamo eruit, dan heb ik meer ruimte. Hmm, dat schiet eigenlijk amper op. Toch maar even de ventilator eruit. Dat scheelt al, maar niet genoeg. GRRR ok. Radiateur eruit, we zijn nou toch bezig. Werkt al wel wat prettiger! Moer, vulring, nog een vuiplaatje en krukaspoelie gedemonteerd. En dan eens goed kijken... Hmm niks bijzonders of 't moet zijn dat ik 't gek vind dat het gat een soort opstaand randje heeft...? Ok. We nemen de duik in de onderdelenstelling bij de D van Diverse antieke en afgedankte motoronderdelen en vinden zowaar nog een krukaspoelie. Beetje vergelijken en... krijg tieten. bij de zojuist gedemonteerde poelie was het centergat bijna 1,5 mm groter! Uitgelubberd dus, van misschien al wel een paar dagen 'loos' meedraaien! Ben ik toch blij dat een krukaseinde harder is als zo'n *(@&$@#-poelie!

Goed. Reservepoelie gemonteerd. Knoerend vast aangedraaid (de vraagbaak spreekt van 147NM, maar ondanks alle getrooste moeite van de demontagewerkzaamheden nog steeds by far geen ruimte om een momentsleutel tussen te wringen) en tis *&@#@# niet te geloven, maar... ook deze poelie draait 'loos' om z'n as! dat kàn toch niet... Nee inderdaad. Klein verschil tussen de Sud-vraagbaak en mijn (ex) 33-motorblok en wederom bood de hulplijn op afstand (die wel een 33-vraagbaak bij de hand had :D) uitkomst. Bij een 33 hoort er nog een extra vulring voor..... zucht je had 't zelf kiunnen bedenken maar 'durft' 't niet :zonder bevestiging :P Afijn. Hele spelletje opnieuw. Inmiddels 0.00u en nou wil ik 'm gvd weer in elkaar hebben ook :evil:

Met vulring gaat 't al een stuk beter, voelt goed vast aan. Ok. Radiateur er weer in. Fan er weer in. Dynamo er weer in. Startmotor (ook even losgehad om vliegwiel te kunnen blokkeren) er weer in. Alle draadjes weer aangesloten (hoop ik). Koelvloeistof bijgevuld. Luchtfilter terug op z'n plek. Alle vuile vingers op ons noeste nog verse poetswerk weer weggeveegd.

Weet je wat... warm laten draaien, koelvloeistofpeil checken en olie verversen... dat doe ik morgen wel. Ik had een lekker stevig proefrondje willen rijden vanavond maar dat is dus niet gelukt. Morgen beter! een ding is zeker... als ik dit vanavond niet gedaan had was er van 't proefrondje ook niet veel terecht gekomen. dus... "on this bombshell..." toch wel een voldane avond!

Zucht. En nou ben ik moe :wink: gepoetste foto's hopelijk morgen!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 11:16

Wees blij Matthijs dat je er met een avondje werk vanaf komt.......je hebt op tijd gemerkt dat je pomp en alternator niet meewilde !!!!! Anders had je bij je eerstvolgend ritje met een rokende motor stilgestaan !!!!!

Mooi dat alles weer werkt !!!!

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 11:47

zat nog aan die uitlaat te denken, je kan misschien ook een klein gaatje erin boren in die ringen en dan borgen met een split pen (mocht mijn turboloctite niet vodoende zijn!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 13:15

Joehoeeeeeeeeeeee kijk dat is goed nieuws! Matthijs na al die jaren weer terug in de boxerrrrrrrrrr! Veel plezier ermee en sjapeau voor al het harde werk wat je erin hebt gestopt! Nu vooral veel plezier ermee!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 17:37

poetstroel zegt, GOED BEZIG STOFFELS
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 APK tot 19-05-2010!!

do mei 21, 2009 19:30

Zo, vandaag dus tijd voor (na het nog een keer nalopen van de werkzaamheden van vannacht) een flinke proefrit! Ging bijna helemaal goed, behalve dat bij de eerste tankbeurt aan de pomp (tot nu toe alleen met een jerrycan thuis in de garage steeds een beetje gevuld) ineens de benzine bijna letterlijk over mijn schoenen klotste; van onderaf dus! Gelukkig stopte het heel snel, maar denk dat er toch een dikke liter ofzo op straat lag? Kan even niet bedenken wat dit precies kan zijn, de pakking bovenop de tank (waar de vlotter en het aanzuigdingetje in gaan) is vernieuwd en dicht volgens mij prima af, dat heb ik toen zelfs nog getest... op de aan en afvoerslangen lekte hij niet, gelukkig ook niet bij de grote vulpijp... evengoed wel heel apart. Was blij dat het zo snel stopte en dat er daarna niets meer kwam! Evengoed iets waar ik vanavond of morgen uiteraard naar ga kijken!

Verder ging het hartstikke lekker, getuige de foto's :lol: 8) wat een lekker gevoel om weer eens op een zonnige dag in een sprintje rond te kunnen rijden!! Remmen gaat steeds beter trouwens.

Morgen nog even eea nalopen, maar zoals het er nu uitziet zie ik viva italia wel komen!

Paar pats/sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

do mei 21, 2009 20:56

Prachtige Sprint :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

do mei 21, 2009 22:04

Heerlijk stoer gebakje geworden hoor :thumbs:

zie je over twee weken op assen :D

ach en die problemen ben je zo vergeten het rijdt zo lekker :banana:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

do mei 21, 2009 22:12

Staat er mooi bij zo! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 00:42

8) 8) 8) Stoer bakje zo op de foto's,de gele carello's smoelen ook lekker in de rode carros! 8)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 08:52

Erg mooi geworden Matthijs!

Heb je overwogen om gewoon op de bluf met blauwe platen te gaan rijden? Voor alleen hobby gebruik is het risico heel klein, de meeste agenten zien een oude auto en weten toch niet precies hoe het zit. Voor de zekerheid de originele platen achterin. Ben je ook gelijk van dat lelijke tweetje af...

Ik vroeg het me toevallig pas af: zou je bij platen met oplegletters ook een duplicaatcode kunnen hebben. Bedankt voor het antwoord :blue_cool:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 09:39

yep, ook luxeplaten met oplegletters kunnen een duplicaatcode hebben, ik heb er al een gezien met een 5, wie biedt meer? :twisted:

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 10:14

Heb je overwogen om gewoon op de bluf met blauwe platen te gaan rijden?
Persoonlijk vind ik dat geen gezicht, je ziet ze wel vaker Giulietta's en Alfasud's van na 1978 met blauwe platen. Ze zijn zo nooit in NL geleverd dus waarom zou je dat doen? Als je een Sud ziet met blauwe platen weet je gelijk dat het een 'oudje' is. Blijkt ie blauwe platen te hebben en nieuwer te zijn is het toch een beetje een nepper (oudere suds zijn veel zeldzamer).

On topic, Ziet er mooi uit Mathijs, hoop dat je veel plezier van gaat hebben :thumbs: :thumbs: :thumbs: !

.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 10:40

Blauw... ja het zou misschien mooi staan, al was 't puur voor de kleurcombi (geel/rood doet me aan mijn ex-werkgever denken) maar inderdaad, het hoort niet... ach ik weet 't niet voorlopig laat ik het zo. Wat ik wel graag zou willen, maar weet niet of dat mag eigenlijk? is een 'amerikaanse' kentekenplaat voor... ipv deze grootjoekel. Denk dat dat het neusje meer recht zou doen? meningen daarover? graag :D
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Restauratie sudsprint '82 nu met gepoetste foto's!

vr mei 22, 2009 10:57

Een grote plaat mag niet als de toestemming er voor niet specifiek op jouw kentekenbewijs vermeld staat.
Als je hem toch monteert leg dan altijd een originele plaat in de kofferbak. Bij aanhouding is het afhankelijk van de diender die je treft of je een boete krijgt of niet, officieel moet je de boete in ieder geval krijgen....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Projecten”