Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 07:31

Dan was die Audi Turbo echt niet meer te redden. Daar komt bij dat de oude VAG 1.8 turbo een slechte motor is. Ze verbruiken allemaal erg veel olie en gaan allemaal kapot door verstopte oliezeven.

@Jur. De kilometer aan het blok VOELEN valt mee. Vermogen zat. Het is meer ruiken en zien wat je doet
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 11:23

Dan was die Audi Turbo echt niet meer te redden. Daar komt bij dat de oude VAG 1.8 turbo een slechte motor is. Ze verbruiken allemaal erg veel olie en gaan allemaal kapot door verstopte oliezeven.

@Jur. De kilometer aan het blok VOELEN valt mee. Vermogen zat. Het is meer ruiken en zien wat je doet
Ik doelde op het 155 blok. Qua vermogen enz. heb ik nooit het gevoel gehad dat de jouwe inhield o.i.d. . Stomme vraag, maar kunnen de dampen ook komen door de nokkenassen die je erin heb zitten (geen idee ik gooi gewoon een balletje op).
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 12:55

Hi Jens, dat andere blok had een tik in het onderblok. Je huidige motor komt uit een race 75, vandaar die nokkenassen. Heeft voor inbouw door AG wel lang stilgestaan. Als je wat wilt, dan zou ik deze opfrissen, want het ding loopt geweldig en hard!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 13:10

Dan was die Audi Turbo echt niet meer te redden. Daar komt bij dat de oude VAG 1.8 turbo een slechte motor is. Ze verbruiken allemaal erg veel olie en gaan allemaal kapot door verstopte oliezeven.

@Jur. De kilometer aan het blok VOELEN valt mee. Vermogen zat. Het is meer ruiken en zien wat je doet
Genoemde auto heeft na vervanging van olie en filter (diverse keren kort na elkaar uiteraard) geen problemen meer gehad... :wink:
Dat ál die motoren slecht zouden zijn durf ik te betwijfelen, mn zwager zn vorige a4 avant was ook zo'n geblazen ding, nóóit gezeik mee gehad.(en om nou te zeggen dat ie er zuinig op was, neuh...wel regelmatig onderhoud gehad)

Anyway, ik hoop van harte dat je flush brengt wat je voor ogen hebt ermee, grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

do mei 05, 2011 20:22

Dan was die Audi Turbo echt niet meer te redden. Daar komt bij dat de oude VAG 1.8 turbo een slechte motor is. Ze verbruiken allemaal erg veel olie en gaan allemaal kapot door verstopte oliezeven.

@Jur. De kilometer aan het blok VOELEN valt mee. Vermogen zat. Het is meer ruiken en zien wat je doet
Genoemde auto heeft na vervanging van olie en filter (diverse keren kort na elkaar uiteraard) geen problemen meer gehad... :wink:
Dat ál die motoren slecht zouden zijn durf ik te betwijfelen, mn zwager zn vorige a4 avant was ook zo'n geblazen ding, nóóit gezeik mee gehad.(en om nou te zeggen dat ie er zuinig op was, neuh...wel regelmatig onderhoud gehad)

Anyway, ik hoop van harte dat je flush brengt wat je voor ogen hebt ermee, grtz,fRank
En daar sla je de spijker op z'n kop. Onderhoud (vaak verse olie) en de olie goed op temperatuur maken. Dat is belangrijk voor z'n turboding.

En over de flush. We zullen wel zien. Misschien flush ik wel helemaal niks en trek ik gelijk de motor uit elkaar. Maar er moeten wel eerst andere auto's rijdend zijn. Want op het moment staan er erg veel projecten :roll:

@Bart-Jan: Dank voor de info. JIj hebt beide motoren gekend, en geeft zelf al aan dat de huidige motor een lekker blok is. Dan kan ik zeker niet ontkennen.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

di jun 07, 2011 00:05

Vanavond begonnen aan het nodige motorische onderhoud. Ik heb nog niet eerder zoveel losgeschroef bij een V6, dus het was toch wel even leuk om te zien hoe het allemaal zit. En er zaten dingen mee en natuurlijk ook een beetje tegen.

Wat ik volgens mij nog niet gemeld had is dat de motor op de snelweg de laatste tijd warmer was als eerder. Ook op hete zomerdagen. Dus na onderzoek toch de waterpomp de schuld gegeven. Maar omdat het toch eigenlijk allemaal goed moet toch ook de radiateur vervangen en koelvloeistof verversen. De radiateur was groen en de koelvloeistof roestkleurig. Geen half werk, dit keer.

Wat mee viel, toen ik de boel los haalde, was de spanner. Ik had geen idee hoe je die moest ontspannen. Ik dacht namelijk een originele oliedrukspanner te hebben. Maar tot mijn grote verbazing zag ik dit bij het demonteren van de spanner.
Afbeelding

Een modificatie!
De radiateur was minder lekker, en de thermostaat heb ik schoongemaakt. Ik wil em eigelijk nog even koken binnenkort. De meters van een 90 zijn superonhandig, ivm de digitale blokjes. Je kunt niet traploos zien wat de thermostaat en/of het koelsysteem doet.
Afbeelding
Je ziet nog wel een beetje de roestkleur in het thermostaathuisje.
Afbeelding

Helaas; nooit netjes met vet in elkaar gezet. Gelukkig hebben we ze er wel uit gekregen. Met een hoop kruipolie en geduld.
Afbeelding

Maar wat een heerlijke ruimte om te werken!
Afbeelding

Uiteindelijk leek de waterpomp nog niet zo raar. Had een metalen schoepenwiel, voelde geen lager en zat nog mooi strak in de keerring. Dus vermoeddelijk is dan toch de radiateur de boosdoener. Maar het is wel een fijn idee dat alles er nieuw op komt. Ook voor de reis naar Italia volgende maand.

Tussendoor nog een roestplekje aan het achterscherm aangepakt die groter bleek te zijn dan ik had verwacht, maar dat heb je toch in de wondere wereld van AR.

...het wordt vast wel weer wat 8)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Jens' 90 ''Keep it cool''

di jun 07, 2011 11:05

Dat pak je goed aan zo ;) Toch beter om verdachte zaken maar mee te pakken ipv het erop gokken. Succes met deze mooie 90!
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: Jens' 90 (double-0-seven ''uche uche'')

di jun 07, 2011 22:34

Jens, hoe denk je met flushen je olie verbruik terug te dringen?

Grtz,fRank
Olieverbruik hoeft niet per se naar beneden, dat is niet anders. Maar ik ben te goedgelovig, en hoop altijd dat die rommel van Forte de zuigerveren los maak, en/of reinigt. Ik heb er te weinig ervaring mee om er een oordeel over te geven. Maar op mijn werk zijn we bijvoorbeeld groot fan van de dieseltoevoeging van Forte. Daarmee vullen we de brandstoffilters. Is toch even een reiniging voor pomp, filterhuis, leidingen en verstuivers. Het is natuurlijk wishfull thinking maar misschien heeft Forte wel mee goeie middeltjes. Niet geschoten is altijd mis.

Maar vermoedelijk doe ik het niet eens, want deze olie zit er net in en de motor is niet vuil vanbinnen. Slijtage is natuurlijk gewoon slijtage, snap ik ook.

@alfaqv75: Rook bij gasgeven, en bij heet worden in bijv. de file.

@Dries: Die 145 is van mijn moeder. Dit is trouwens een oudere, en nog een boxer!
Forte motorflush heb ik in het verleden leuke resultaten mee geboekt!
Verkleefde zuigerveren kunnen natuurlijk leiden tot compressieverlies en olieverbruik.
Ik heb met motorflush bij een Bertone wel een compressieverhoging behaalt .
Daarna met Gastreatment de kop gereinigd en voor en na met een endoscoop bekeken het resultaat was geweldig motor inwendig mooi schoon maar de Alfa liep als een krant moest wel even geheel opnieuw afgesteld.
Het resultaat wat je kan boeken hangt erg af van de staat van de motor.
Dit is natuurlijk wel te meten(compressie voor en na) en te bekijken (bv met een endoscoop).

Motorflush weleens gebruikt in een versnellingsbak die hakerig schakelde half uurtje ope de brug in zijn twee laten draaien en daarna ververst je weet niet wat je meemaakt.

Laat de vertegenwoordiger van Forte zijn kunsten maar vertonen zijn ze gek op.
Ook leuk voor op een technische meeting.

Voor diesel is Forte diesel fuel conditioner het product werkt echt.
Houd het brandstofsysteem brandschoon.

Om verdere opmerkingen te voorkomen NEE ik heb geen aandelen bij Forte.

gr Jan
inderdaad Jan, met dat merk heb ik ook hele goede resultaten geboekt.
Je moet wel weten wat je er mee doet uiteraard, in sommige gevallen is het zelfs aan te raden eerst de cartepan er onder weg te draaien om de mate van vervuiling te checken en evt. dit eerst op te ruimen. Evenals in de kop(pen) kijken voor overmatige troep.
Heb het ooit met 75 America gehad dat de koppen vol smurrie zaten, dit eerst uitgelepeld en de carterpan uitgemest waarna de oude olie verwijderd en nieuwe er in na warmdraaien er uit en daarna weer nieuw olie erin. Deze een 3 kwartier laten draaien op verschillende toerentallen met forte motroflush, hierna alles grondig af laten lopen en toen de eigenaar enkele weken later terugkwam was de loie nog steeds goudgeel aan de peilstok!!
Tevens was het olievrbruik behoorlijk minder geworden.

Heb het ook met een 75 Ts geflusht, deze had compressie van 6/ 7,5 /8,5 en 9,5 bar, na grondig flushwerk waren de waardes allemaal tussen de 9 en 10 bar gekomen waardoor de motor volgens de eigenaar veel fijner ging lopen zowel stationair als in het rijden.

ciao

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 ''Top Gear''

vr jun 10, 2011 16:11

Zo,

De temperatuur is weer perfect. Ik heb nog niet echt gereden, en al helemaal niet op de snelweg maar de vin slaat heel mooi aan. Op de meter zelf veeeeeeel eerder.

Maar plotseling, hoe kan het anders, heb ik er weer een probleem bij. Dit kan ik maar op 1 manier beschrijven: Top Gear Alfa 75.

Een impressie:

http://youtu.be/9rbkAiiy2Qc

Dus zo snel mogelijk maar weer op de brug en weer sleutelen. Ik heb helaas een deadline, namelijk een vakantie naar Italia!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 ''Top Gear''

wo jun 15, 2011 22:50

Gelukkig is het niet helemaal zo erg als op het filmpje.

Ik heb er net even mee gereden, en ook even flink mee geblazen (even kijken wat de temperatuur deed). Lijkt allemaal oke.

Ik overleg heb ik besloten eerst te blijven rijden. Kijken of het snel erg wordt, en of dat ik voor de vakantie actie moet ondernemen. Of dat ik er misschien wel heel lang nog mee kan rijden. Er zijn immers zoveel geluidjes waar transaxles oud mee kunnen worden. In het laatste, en fijnste, geval wordt het onderdeel van het grote winterproject.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 ''Allegerita''

za jun 18, 2011 21:16

Vandaag ben ik bezig geweest met de casterstangen. Maar ik zag dat je het gat grote moet maken enzo. Dat montage-setje is dus niet zo plug en play als ik had gedacht/gehoopt. Dus dat heb ik maar even opgeschoven.

Verder ben ik wezen kloppen in het binnenscherm links-achter. En dat viel een beetje tegen. Dat wordt lassen. Als de Giulia en de 33 klaar voor gebruik zijn, gaat de 90 uit elkaar en zal er een boel gelast moeten worden

...foto's van de horror volgens...
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Jens' 90 ''Allegerita''

za jun 18, 2011 21:22

Vandaag ben ik bezig geweest met de casterstangen. Maar ik zag dat je het gat grote moet maken enzo. Dat montage-setje is dus niet zo plug en play als ik had gedacht/gehoopt. Dus dat heb ik maar even opgeschoven.

Verder ben ik wezen kloppen in het binnenscherm links-achter. En dat viel een beetje tegen. Dat wordt lassen. Als de Giulia en de 33 klaar voor gebruik zijn, gaat de 90 uit elkaar en zal er een boel gelast moeten worden

...foto's van de horror volgens...
Het gat hoeft niet groter hoor, als je tenminste vulplaatjes hebt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Jens' 90 ''Allegerita''

za jun 18, 2011 23:29

Fotootje met de juiste montage methode geleend uit Melvivio's project topic.

Afbeelding

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 ''Allegerita''

ma jun 20, 2011 23:40

Ah dankvoor de uitleg en foto's Yuri en Frank. Ik had me er niet in verdiept maar snap em nu.

Foto's van het binnenscherm linksachter. Rechtsachter zal er vermoedelijk net zo uit zien.

Afbeelding
Achter de bumper.
Afbeelding
Bij de dorpels.
Afbeelding

Zo lijkt mij een 90 meer Alfetta dan 75 qua ijzer kwaliteit. Zou de overname door Fiat daar mee te maken hebben...?
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Jens' 90 ''Allegerita''

ma jun 20, 2011 23:41

75 is geen haar beter hoor.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Projecten”