Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

ma jul 08, 2024 10:57

Ziet er goed uit. Welke nokkenassen liggen er in?
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

ma jul 08, 2024 12:21

met zo`n k-pipercross filter past dat wel ja... Ik snap alleen niet waarom mensen die monteren waar een airbox gewoon beter is.

hoog tijd dat er eens dyno resultaten van de diverse opties op hetzelfde blok komen eigenlijk... idem voor uitlaatspruitstukken bv. Kost alleen tijd en geld..
ik zit in deze in team Walter. :wink:
Maak het schutbord gewoon nu gelijk pas voor een goede airbox. Baat het niet dan schaad het niet, en het grote verschil in kosten zal het ook niet zijn op dit project.
Ik vind dat pipercross filter eerlijk gezegd ook geen porum onder de motorkap van een klassieker.
Kan je nog beter de klassieke beschuitbus erop zetten, wat volgens mijn ook nog eens een uitstekende filter/airbox achtige combinatie is.
Zeker als je intredes van de originele alu luchtfilterbak netjes afrond.

Gr
DJ
Als het open filter met te luid was, wilde ik inderdaad zo'n airbox overwegen.
Hoe, waar en wat moet er aangepast worden aan het schutbord om de airbox te laten passen?


En als we toch bezig zijn, weet iemand of 7J zomaar past op lage achterschermen?
of 7j past hangt van ET waarde velg af, in mindere mate van de breedte. Maar ik meen dat Autodelta die kleine verbreders juist maakte om 7 j met de door hen beoogde offset juist pas te krijgen .

mbt binnenscherm: de foto die je plaatste van de groene auto met pipercrossfilter en de lange inlaatflenzen is een later type body, die hebben daar een af fabriek al verder naar buiten liggend binnenscherm. daarnaast is die auto ooit (door mijzelf ) bedacht om richting HTP te bouwen (verkocht wegens tijdgebrek en nu in opbouw in Elst) , en dan mag zon aanpassing niet zomaar.
Maar die aanpassing is niet heel moeilijk: onderzijde binnenscherm loshalen, en 2 verticale snedes maken, voldoen ruimte naar voren en naar achtere houden voor een airbox qua lengte , binnenscherm naar buiten buigen tot ongeveer horizontaal, en vrijgekomen spleten opvullen met plaat. bovenste schokdemperpunt komt dan binnen motorruimte te liggen.

Overigens gaat een overweging over airbox of luchtfilter niet over geluid maar over betere ademhaling voor de motor (en altijd zo koud mogelijke lucht, en lichte druk in airbox voor beter venturie- effect wat als het goed is in goed opgezet inlaattraject zit)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

maurice1336
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

ma jul 08, 2024 21:44

Nou laat ik dan ook een duit in het zakje doen van het type luchtfilter.
Ik heb de beschuitbus aan de binnenzijde aangepast waardoor hij maixmaal kan ademen.
De originele binnenbuis (met de kleine gaatjes) heb ik grotendeels weggeslepen en de toeter aan de voorzijde hapt mooi frisse lucht van buiten.
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4758
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

ma jul 08, 2024 23:45

Ik snap natuurlijk dat het vooral om aanvoer van koude lucht gaat, en dat open filter minder goed werkt. Maar ik ga niet voor rondetijden, dus een pk'tje missen is echt geen ramp.

Maar bedankt voor de toevoegingen, lijkt erop dat ik dus sowieso iets moet aanpassen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 843
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 09, 2024 08:48

Hier: https://www.alfabb.com/posts/8715379/ heeft een of ander idioot die dacht dat hij altijd gelijk had wat gemeten aan temperaturen onder de motorkap. En toen bleek dat hij dus geen gelijk had :jumping:

ik had dus 12 graden warmere lucht bij de carbs versus de buitentemperatuur. YMMV, maar 12 graden bij 20 graden buitentemperatuur = 6% minder vermogen. Ik zie dat ik het in dat draadje wat afgerond had.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 09, 2024 10:35

Ik heb ook wel eens gekeken en Pipercross heeft ook een airbox en ik zag op Spettacolo er ook zo een op een Orca kleurige Bertone zitten.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 09, 2024 10:52

Hier: https://www.alfabb.com/posts/8715379/ heeft een of ander idioot die dacht dat hij altijd gelijk had wat gemeten aan temperaturen onder de motorkap. En toen bleek dat hij dus geen gelijk had :jumping:

ik had dus 12 graden warmere lucht bij de carbs versus de buitentemperatuur. YMMV, maar 12 graden bij 20 graden buitentemperatuur = 6% minder vermogen. Ik zie dat ik het in dat draadje wat afgerond had.
dat draadje had ik gemist. het effect op vermogen (6% zoals je aangeeft) is nog veel hoger dan ik verwacht had... die sokken erop is dus nog veel erger dan ik verwacht had. Overigens : een airbox moet ook voldoende volume hebben... die pipercrossversie vind ik wat magertjes....Dat mijn (voormalig) auto het zo goed doet , ook of in de lage toeren op 48 mm ITB (wat velen erg groot , lees: te groot , vonden toen ze erop gingen komt naar mijn gevoel ook vanwege de groot volume airbox.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 843
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

di jul 09, 2024 13:25

whoops, ik zie nu dat ik vanmorgen met 20 graden extra heb gerekend. Het was 12 graden extra, dus 293/(293+12)=0.96 En dan scheelt het 4%.

Anyway: significant.

en een grotere airbox is meestal beter ja. Want minder effecten van snel stromende lucht die je als leek zonder CFD niet kan analyseren en ook omdat de pulsdrukvulling die je (als het meezit) netjes hebt getuned met inlaatlengte het niet lekker doet in een klein volume. Bigger's better. En hij moet van carbon zijn. Natuurlijk. Daarom. ;-)

Gebruikersavatar
Sud.
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 15:31
Locatie: Ohe en Laak

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

wo jul 10, 2024 20:24

Die Orca Bertone is van http://alfa-zentrale.de/ Heb met die man gepraat, ze hebben dit zelf ontworpen en patent op aangevraagd.
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 QO 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 SW 2.0 TS
Spider III 2.0
GT 1300 Junior
Alfettta GTV 2.0 TS
156 SW 1.8 TS
Alfasud Sprint 1.3 I.E. (heden)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

do jul 11, 2024 08:37

Die Orca Bertone is van http://alfa-zentrale.de/ Heb met die man gepraat, ze hebben dit zelf ontworpen en patent op aangevraagd.
Die airbox ziet er heel gaaf uit, maar wat een geld....

En een patent erop aangevraagd :jumping:
Sorry maar dat is wel echt een kul opmerking, zo innoverend is het niet dus gaat niet lukken om daar een patent op te krijgen.
En een patent kost serieus geld. Ook met een dergelijke verkoopprijs ga je een patent niet kunnen financieren.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 843
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

do jul 11, 2024 09:31

Die Orca Bertone is van http://alfa-zentrale.de/ Heb met die man gepraat, ze hebben dit zelf ontworpen en patent op aangevraagd.
Die airbox ziet er heel gaaf uit, maar wat een geld....

En een patent erop aangevraagd :jumping:
Sorry maar dat is wel echt een kul opmerking, zo innoverend is het niet dus gaat niet lukken om daar een patent op te krijgen.
En een patent kost serieus geld. Ook met een dergelijke verkoopprijs ga je een patent niet kunnen financieren.
Precies dat. Dit is niet veel meer dan een CF of GRP blob met ergens een filter erin, waarschijnlijk een "inverted cone" op de inlaat. Mooi gemaakt, dat zeker. Maar verder eigenlijk bijna precies dit:
en een grotere airbox is meestal beter ja. Want minder effecten van snel stromende lucht die je als leek zonder CFD niet kan analyseren en ook omdat de pulsdrukvulling die je (als het meezit) netjes hebt getuned met inlaatlengte het niet lekker doet in een klein volume. Bigger's better. En hij moet van carbon zijn. Natuurlijk. Daarom. ;-)
Prima zelf te maken, lijkt me ook leuk om nog eens te doen als ik de tijd heb.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4173
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

do jul 11, 2024 10:21

De helft van de inlaat lijkt afgedicht te worden door de radiateur...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

do jul 11, 2024 15:27

Ja dat afdekken op de radiateur viel mij ook op op de foto, die Orco kleurige lijkt het op de foto iets minder te hebben. Daar gaat je COLD Air intake of zouden ze daar patent op aangevraagd hebben :mrgreen:
Viel mij wel op bij die auto die ik gezien had dat deze op het binnenscherm door de lak heen schuurde.
Zeker leuk winterproject een Airbox maken van GRP.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

vr jul 12, 2024 16:07

Deze kwam ik ook tegen, in combinatie met een 60mm deep backplate heb je best een aardig volume (2.2+5.725=7.925 liter).
Dat kan ik met mijn relatief korte throttlebodys en velocity stacks wel kwijt denk ik.
https://www.reverie.ltd.uk/reverie-zold ... /R01SE0459

Ze hebben zelfs nog meer mooie modellen
https://www.reverie.ltd.uk/product_list ... oup=A_AIRB

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: GT Junior 1967 --> GTA Stradale Evocazione

vr jul 12, 2024 20:58

Deze kwam ik ook tegen, in combinatie met een 60mm deep backplate heb je best een aardig volume (2.2+5.725=7.925 liter).
Dat kan ik met mijn relatief korte throttlebodys en velocity stacks wel kwijt denk ik.
https://www.reverie.ltd.uk/reverie-zold ... /R01SE0459

Ze hebben zelfs nog meer mooie modellen
https://www.reverie.ltd.uk/product_list ... oup=A_AIRB
Die Zolder heb ik, hele mooie airbox. Heb ook nog een pipercross PX600 over voor de liefhebber of om eens te passen.
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Terug naar “Projecten”