Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

156 V6

di mei 15, 2007 11:23

Hoe goed is de 2.5 24v?
Onderhoudsgevoellig?
Kostelijke reparaties?
Ervaringen?
V6 of 2.0TS waarom wel/niet
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: 156 V6

di mei 15, 2007 12:54

Let goed op met de distributie.Durft wel eens van tijd af te gaan.Stuur anders even een P.B. naar Edgar(CMVA) die heeft er al een paar gehad en weet er meer van.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 156 V6

wo mei 16, 2007 23:07

Weinig over te vertellen geloof ik.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: 156 V6

do mei 17, 2007 09:41

...
V6 of 2.0TS waarom wel/niet
2.0 TS stuurt beter dan de V6, dus als je er flink mee wilt 'gaan' zou dat een overweging kunnen zijn om voor een TS te kiezen.

V6 klinkt veel mooier (imo), heeft meer koppel + vermogen en een hele fijne 6 bak. Als je de distributie goed op tijd doet weinig problemen te verwachten.
De 6 cylinder is betrouwbaarder dan de 16v TS motoren (motoren wissel van 16v TS'en is een aparte business unit geworden bij meerdere Alfa garage's ;) )
Benzine verbruik V6 is hoger. Onderhoud zelf: 6 bougies, 6 ... etc ligt wel iets hoger, net als (voorbanden) en remblokken (hoger gewicht).

De 6bak is een genot en het geluid ook, dus als je niet per-se ultiem wilt kunnen insturen en het extra brandtof ++ kunt betalen zou ik voor de V6 gaan.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 156 V6

do mei 17, 2007 17:36

...
V6 of 2.0TS waarom wel/niet
Onderhoud zelf: 6 bougies, 6 ... etc ligt wel iets hoger,
Met die bougies zal het wel meevallen t.o.v. een TS :mrgreen:

En waren draagarmen vóór niet een aandachtspunt?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 156 V6

do mei 17, 2007 18:17

Bougies zijn duur maar gaan weinig stuk, 2.5 en 3.0 hebben regelmatig last van uitgelopen krukaswielen door versleten stukke spieeen.Goede V6 motoren heb ik ook :D
CMVA

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: 156 V6

do mei 17, 2007 18:37

misschien je naam wijzigen in cmv6 :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: 156 V6

do mei 17, 2007 20:12

....
Met die bougies zal het wel meevallen t.o.v. een TS :mrgreen:
..
Lekker bij de hand hier :lol:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Rob2000

RE: 156 V6

do jul 05, 2007 09:52

Gewoon eens kijken of het alfisti.net forum, daar staat zoveel over de TS en V6 geschreven dat je in 2 weken nog niet uitgelezen bent :wink:

PS, als ik in nederland zou wonen zou ik een V6 kopen :thumbs:

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: 156 V6

vr jul 13, 2007 13:11

Met een V6 is het goed toeven..... als je er eentje aanschaft is het raadzaam de onderhouds historie te raadplegen.
Distributie is geen probleem indien ook de spanners en rollen zijn mee vervangen.
En alles op tijd... 3 jaar of 60000 km. (distributie)

Dit geldt ook voor een 20TS.... deze rijdt wel een stukje minder dan de V6 maar zal in onderhoud/gebruik altijd wat voordeliger zijn.

Ik heb zelf de 18TS maar als er weer een stuip komt opzetten ga ik voor een V6 met niet al te veel km.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

yana artc37
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 20:28
Locatie: Goeree

RE: 156 V6

wo aug 08, 2007 10:31

Schijnt dat de 156 V6-en niet zo briljant zijn bij lage toren. Fun begint pas bij 4500..(zie óók Squadrasite).
Dat is écht zonde vind ik, daar koop je geen V6 voor..Is wel te fixen hoor, met chippie, andere inlaatbuizen ed, maar tóch..
Een 2.0 stuurt idd beter, is minder koplastig.
Het geluid van een V6 echter is met een 2.0 niet te evenaren.
Duzz wat wil je ermee? Hoeveel km's wil je gaan maken p/jr?
Wat is belangrijk? Wegligging? Sound? Zuinigheid?

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: 156 V6

wo aug 08, 2007 20:49

Het is maar wat je niet briljant bij lage toeren noemt. Waar de Twinsparks onder de pakweg 3000 tpm totaal niet thuis geven, begint de V6 er vanaf 1500 tpm al aan te sleuren. Ok, vanaf 5000 tpm krijg je een stoot in je rug en barst de hel pas echt los, maar daaronder is het zeker geen stakker! Om een praktijkvoorbeeld te noemen: zit je in je TS'je met 30, 40 per uur achter een vrachtwagen in z'n 2 en wil je die gaan inhalen, dan zit je in het toerengebied waar de motor niet veel kracht heeft, namelijk rond de 2000 tpm. Zit je onder dezelfde omstandigheden in een 2.5, dan ben je er echt zo langs! Ik persoonlijk vind het een heerlijk soepele motor, met veel vermogen en trekkracht. Het geluid is magistraal. Verbruik heb je zelf in de hand: mijn vader heeft er 1 en rijdt er altijd beter dan 1:10 mee, maar wanneer ik erin rijd en er echt voor ga zitten is 1:8 of slechter ook geen enkel probleem. In stads-/fileverkeer is het een zuipschuit!

Een 2.5 is motorisch onverwoestbaar, mits op tijd de distributie wordt vervangen, en er volgens schema onderhoud wordt gepleegd. Een goed merk motorolie is ook niet verkeerd. De motor heeft 1 zwak punt: de waterpomp. Deze heeft kunststof schoepen, en die breken weleens af. Daarom de waterpomp van een GTV 3.0 V6 24V laten monteren, die heeft metalen schoepen zodat je het probleem ondervangt. Het is raadzaam dit te doen bij een distributiewissel, omdat dan toch alles al open ligt. Wanneer de waterpomp stuk gaat moet namelijk het hele distributiegebeuren er weer af, en het is zonde van je geld als dat net na een distributiewissel gedwongen zou moeten. De Lmm wil ook nog weleens stuk gaan (te herkennen aan 'inhouden'), maar dat komt bij de Twinsparks net zo goed voor.

Tja, verder zal de koppeling eerder versleten zijn dan bij een TS. Olie vervangen is wat meer werk, gaat ook een liter of wat meer in. Bougies vervangen is meer werk, maar voordeel is dat er 6 in plaats van 8 in hoeven.

Al met al kun je zeggen dat een 2.5 absoluut betrouwbaarder is dan een 2.0. Bij die laatste hoor je bijvoorbeeld ook weleens dat de drijfstanglager er uit loopt, hoor je zelden of nooit over een V6. Motorschades komen bij de eerste niet vaak voor.

De distributie moet om de 3 jaar of 60.000 km. Neem hier absoluut geen risico mee! Vervangen kost je inclusief waterpomp zo een honderdje of 8, misschien zelfs wel 1000 euro.

Maar toch, als ik jou was zou ik absoluut een V6 kopen!

Edit: het is erg belangrijk dat de distributie 'op tijd' staat, en dat er bij het vervangen calibers gebruikt worden. Een V6 die niet op tijd staat heeft onderin inderdaad weinig trekkracht, en valt dan dus vast tegen! :!:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: 156 V6

wo aug 08, 2007 23:09

Weet niet wat je gewend bent ,maar da,s vast niet veel als je vind dat een 2.5 er vanaf 1500 toeren aan begint te sleuren, Ook bij v6 gaat distributie regelmatig stuk (stukgelopen spanrollen bv ( 15000 km) drifstanglagers hoofdlagers etc , heb er zo een stuk of 5 liggen met km standen vanaf 70 tot 180000 km. Vaak dealeronderhouden sommige 1e eigenaar.
CMVA

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: 156 V6

wo aug 08, 2007 23:37

Ik weet niet wat jij gewend bent, maar het trekt onderin in ieder geval vele malen beter dan een TS. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Rob2000

RE: 156 V6

do aug 09, 2007 08:40

TS trekt onder de 3000 tpm voor geen meter, dat klopt wel. De V6 heeft een geweldige sound maar zo'n snelheidsmonster is zo'n 2,5 nou ook weer niet.
Vanaf 5000 toeren breekt de hel pas echt los..... :lol:

Toch zou ik persoonlijk voor een V6 gaan!

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”