Het is maar wat je niet briljant bij lage toeren noemt. Waar de Twinsparks onder de pakweg 3000 tpm totaal niet thuis geven, begint de V6 er vanaf 1500 tpm al aan te sleuren. Ok, vanaf 5000 tpm krijg je een stoot in je rug en barst de hel pas echt los, maar daaronder is het zeker geen stakker! Om een praktijkvoorbeeld te noemen: zit je in je TS'je met 30, 40 per uur achter een vrachtwagen in z'n 2 en wil je die gaan inhalen, dan zit je in het toerengebied waar de motor niet veel kracht heeft, namelijk rond de 2000 tpm. Zit je onder dezelfde omstandigheden in een 2.5, dan ben je er echt zo langs! Ik persoonlijk vind het een heerlijk soepele motor, met veel vermogen en trekkracht. Het geluid is magistraal. Verbruik heb je zelf in de hand: mijn vader heeft er 1 en rijdt er altijd beter dan 1:10 mee, maar wanneer ik erin rijd en er echt voor ga zitten is 1:8 of slechter ook geen enkel probleem. In stads-/fileverkeer is het een zuipschuit!
Een 2.5 is motorisch onverwoestbaar, mits op tijd de distributie wordt vervangen, en er volgens schema onderhoud wordt gepleegd. Een goed merk motorolie is ook niet verkeerd. De motor heeft 1 zwak punt: de waterpomp. Deze heeft kunststof schoepen, en die breken weleens af. Daarom de waterpomp van een GTV 3.0 V6 24V laten monteren, die heeft metalen schoepen zodat je het probleem ondervangt. Het is raadzaam dit te doen bij een distributiewissel, omdat dan toch alles al open ligt. Wanneer de waterpomp stuk gaat moet namelijk het hele distributiegebeuren er weer af, en het is zonde van je geld als dat net na een distributiewissel gedwongen zou moeten. De Lmm wil ook nog weleens stuk gaan (te herkennen aan 'inhouden'), maar dat komt bij de Twinsparks net zo goed voor.
Tja, verder zal de koppeling eerder versleten zijn dan bij een TS. Olie vervangen is wat meer werk, gaat ook een liter of wat meer in. Bougies vervangen is meer werk, maar voordeel is dat er 6 in plaats van 8 in hoeven.
Al met al kun je zeggen dat een 2.5 absoluut betrouwbaarder is dan een 2.0. Bij die laatste hoor je bijvoorbeeld ook weleens dat de drijfstanglager er uit loopt, hoor je zelden of nooit over een V6. Motorschades komen bij de eerste niet vaak voor.
De distributie moet om de 3 jaar of 60.000 km. Neem hier absoluut geen risico mee! Vervangen kost je inclusief waterpomp zo een honderdje of 8, misschien zelfs wel 1000 euro.
Maar toch, als ik jou was zou ik absoluut een V6 kopen!
Edit: het is erg belangrijk dat de distributie 'op tijd' staat, en dat er bij het vervangen calibers gebruikt worden. Een V6 die niet op tijd staat heeft onderin inderdaad weinig trekkracht, en valt dan dus vast tegen!