Eind augustus lanceert Matrix Scale Models in een gelimiteerde serie van 120x de 2e kleur van de mooie
MX 40102-102 2000 Sportiva 1954 Bertone, chassis AR1900 S00004 in rosso
De 1:43 rode 2000 Sportiva werd lang geleden gemaakt door ABC-Brianza, Gulp Model, Replicars-Western Models en in 1:18 door ABC-Brianza en Tecnomodel.
Franco Scaglione van Bertone kreeg de opdracht een lichtgewicht carrosserie te ontwerpen op het korte 'Sportiva'-chassis. Scaglione kwam met een innovatief ontwerp, waarin een zeer lage luchtinlaat was verwerkt. Hij tekende zowel een Spider- als een Coupé. Uiteindelijk werden er 4 exemplaren gebouwd, 2 Coupés en 2 Spiders, (die 1900 Sport Spider werd genoemd). Uit zeldzame wegtests bleek dat de Sportiva een zeer goede wegracer zou zijn geweest.
Chassis: AR1900 S00003 1954. Dit was de eerste van de 2 2000 Sportiva's, gebouwd door Bertone met de Coupé-carrosserie van Scaglione. Gespoten in zilvergrijs, de tweede werd door de fabriek rood gelakt. Tegenwoordig is chassis S00003 nog steeds te zien in Museo Storico Arese en wordt regelmatig ingezet in de retro Mille Miglia, evenals de 1900 Sport Spider.
Chassis: AR1900 S00004 1954. Terwijl de eerste van de 2 Sportiva Coupés veelvuldig werd gebruikt, werd de tweede auto tot begin jaren zeventig zelden buiten Portello gezien. Een paar jaar eerder had historicus Luigi Fusi de opdracht gekregen om Museo Arese te creëren. Hij voegde er graag een 20/30 Hp uit 1920 aan toe, waarvan werd aangenomen dat dit de oudste nog bestaande Alfa Romeo was. De Australische eigenaar had op zijn beurt zijn zinnen gezet op de rode Sportiva en na enige tijd onderhandelen werd er een ruil geregeld. Met slechts 400 km op de teller arriveerde de tweede Sportiva Coupé in 1971 in Sydney. De nieuwe eigenaar Lionel Jones gebruikte de auto veelvuldig en maar reed slechts 6000 km.in bijna 18 jaar. Om de aanschaf van een vliegtuig te financieren, bood Jones de Sportiva later te koop aan op een Sotheby's-veiling in 1987. Het werd gekocht door de Nederlander Rudy Pas en was te zien op het SCARB Spetttacolo Sportivo 1988 !. De terugkeer naar Europa was van korte duur, een doorverkoop volgde naar een omvangrijke Japanse collectie. Het bleef 20 jaar in Japan en werd in 2002 tentoongesteld op Concorso Villa d'Este. Recenter, in Montreux 2012, keerde het opnieuw terug naar Europa toen het werd aangekocht door een Zwitserse verzamelaar. De rode Sportiva werd tentoongesteld op Retromobile Parijs 2018 door La Galerie des Damiers. De huidige eigenaar Axel Marx reed de 2000 Sportiva op het SCARB Spettacolo Sportiva Zandvoort 2018.!