TD-man

Steek OZ velgen

wo nov 02, 2005 16:54

Beste techneuten onder ons,

Even een vraagje: ben bezig nieuwe velgjes aan te schaffen voor mijn laatste aanwinst: 146.

steek is 4x98 natuurlijk maar mij is verteld dat OZ daar niet aan doet. aangezien ik die op 't oog heb, vroeg ik of iemand weet of dat kwaad kan? Ik heb me laten vertellen dat OZ daarvoor speciale moeren gebruikt... weet iemand hier meer van?

Nog een vraag: kon de volgende deal krijgen,
4x 16 OZ (10 spaaks ofzo) lichtgewicht (magnesium legering ofzo, die dingen wegen echt niks:O)
4x 16 inch pirelli zero

voor 660 euro.. alles brand new. lijkt me toch geen slechte deal, wel?
heeft iemand verstand / ervaring van / met lichtgewicht velgen? wat zijn de voordelen behalve stoer doen? en nadelen in de zin van wellicht snel krom bij 'n tikje?

ik hoop snel een reactie te krijgen! morgen kan ik ze dr onder hebben als ik wil nl. en hoe sneller ik van die suffe halfords wieldoppen af ben, hoe beter!

Mazzel,

Felix

RG

Re: Steek OZ velgen

wo nov 02, 2005 17:23

steek is 4x98 natuurlijk maar mij is verteld dat OZ daar niet aan doet. aangezien ik die op 't oog heb, vroeg ik of iemand weet of dat kwaad kan?
hallo Felix,

welkom op het forum!

Ik zou je graag helpen, maar ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen.... #-o

Wat voor OZ-velgen wil je eronder zetten en wat kan er precies wel of geen kwaad?
Bedoel je dat er steek 4x100 onder wilt zetten? :roll:

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Steek OZ velgen

wo nov 02, 2005 17:24

Welkom! 8)

Er zijn inderdaad speciale wielbouten met een losse, excentrische ring. Zo kan je 4x100 velgen op een 4x98 auto monteren.
Echte die-hards zullen zeggen dat dat niet goed is, (dat dacht ik ook) maar ik heb ze nu ook en dat gaat prima! :wink:

Tja en die velgen. Het lijkt mij een mooie deal, zeker als alles nieuw is. Ik denk dat het model van de velg ook bepalend is of hij snel krom is. Hoe meer smalle spaakjes des te fragieler de velg, lijkt me. Een Ronal zal niet zo snel kromgaan als bv een Azef A.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

RG

Re: RE: Steek OZ velgen

wo nov 02, 2005 17:27

Welkom! 8)
Er zijn inderdaad speciale wielbouten met een losse, excentrische ring. Zo kan je 4x100 velgen op een 4x98 auto monteren.
Ook wel schuifbouten genaamd :wink:

Ruud33 16V

wo nov 02, 2005 17:40

maar volgens mij moeten ze bij OZ toch ook gewoon 4 x 98 kunnen leveren...??

Ik zou het maar eens eerst goed navragen bij VERSCHILLENDE wielen leveranciers want vaak krijg je telkens wat anders te horen.

Suc6

ikke
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 02, 2005 18:21

Inderdaad, met de goede centreerringen kom je al heel ver, hoef je eigenlijk nog niet meer eens die centreer bouten te gebruiken, kwam ik zelf ook achter :shock:

Steek 100 past dus ook op Alfa's, ikke heb 16'" borbet a's onder mijn 33'je, ook steek 100. :driving:

P.S. welkom bij je nieuwste vriendenkring :wink:

TD-man

wo nov 02, 2005 18:27

dank je wel :)

kijk daar kan ik wat mee.

schuifbouten dus... ach idd... de echte freak zal er wel wat op tegen hebben. net zoals velgen op andere alfa waar centrering niet goed is. (wel centreringsringen zeg maar) tuf ik ook al halve ton op rond.

twee banden boeren hadden me dat verteld dat oz geen 98 kent. maar goed, of dat zo is of niet doet er niet toe aangezien die velgen die ik op 't oog had op voorraad liggen al 'n tijd en daarom "weg moeten". vandaar dus ook dat ik ze "goedkoop" kan krijgen.

trouwens leuk vergelijkend waren onderzoekje (allemaal eindhoven en omstr.):
mijn bandjes waren achter glad dus in eerste instantie op zoek naar banden (14-185-60).
1 quick-shit (altijd leuk). ze brachten we weer in een lachstaat door 230 euro te vragen voor 4 banden (een of ander buttmerk) ... vond ik al redelijk prijzig. nee nou komt ie:was exclusief btw, ventiel en balanceren!) totaal dus meer dan 330 euro!
2 lafaire, plaatselijke bandenboer, 500 euro voor no name velgen en no name banden
3 gruyters eindhoven, 750 euro oz velgen en pirelli 6000 ofzo. kreeg daar geen cent af terwijl dat wel telefonitisch was toegezegd
4 gruyters veldhoven, kon ik dezelfde velgen en banden al voor 650 krijgen, inclusief uitlijnen! petje af voor die lui... die hebben gewoon door dat ik wil pingelen dan dat ik anders weg ben.

wat betreft lichtgewicht velgen; betere balans? prettiger weggedrag? minder verbruik? of gewoon een coolge hebbeding zeg maar?

grtz

Rees Cees

wo nov 02, 2005 18:40

Inderdaad, met de goede centreerringen kom je al heel ver, hoef je eigenlijk nog niet meer eens die centreer bouten te gebruiken, kwam ik zelf ook achter :shock:

Steek 100 past dus ook op Alfa's, ikke heb 16'" borbet a's onder mijn 33'je, ook steek 100. :driving:

P.S. welkom bij je nieuwste vriendenkring :wink:

[-X

schuifbouten ben ik persoonlijk tegen maar goed.

het is onzin dat 4x100 zo past op 4x98 en als het wel past is het levens gevaarlijk.

NB die multi spaak van OZ (OZ corsa in wit en zilver) wordt (werd) ook door Toora geleverd wel in 4x98

Afbeelding

TD-man

wo nov 02, 2005 19:46

kijk nou wordt t interessant: wat is er volgens jou op tegen (schuifbouten?)...?

Rees Cees

wo nov 02, 2005 19:51

kijk nou wordt t interessant: wat is er volgens jou op tegen (schuifbouten?)...?
ik wil nog niet dood in mijn (race) auto. Ik vind het levensgevaarlijk. lees dus dat dit mijn mening is.
zelf rommelen met niet passende wielen VIND IK levensgevaarlijk

ikke
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 02, 2005 19:59

Lomp van me, orginele bouten passen wel met een goede centreerring, maar toch maar ff centreerbouten er bij nemen hoor, was alleen een ondekking, zelf heb ikke ze ook.

Ikke heb ook geen benul van het gevaar van schuifbouten, vertel er anders iets meer over? van steek 100 naar 98 is maar 2 mm verschil, en die ruimte hadden mijn steek 100 borbets zelf al, paste eigenlijk al van het begin al, op centreerring na dan, die zorgt er voor dat alles natuurlijk helemaal klopt lijkt me.

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 02, 2005 20:25

Kan wel zijn dat de gaten in je wielen zo groot zijn dat je een 4x100 velg ook op een 4x98 auto krijgt, maar dan past alleen het schroefdraad en NIET het conische gedeelte.

En daarom hebben ze die speciale bouten uitgevonden... :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 02, 2005 21:46

Giacomini heeft die Toora's leverbaar.
06 51529272.
Zeg maar dat je van Rik belt, misschen nog wat extra korting... :shock:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”