spider1978

motorprobleem...

do nov 03, 2005 14:40

ik zit met een probleem met de spider...maandag zonder problemen 's ochtends mee vertrokken. geluid en prestaties van motor leken prima. toen ik echter 's avonds terug startte leek het wel een geitje. de motor maakte een kloppend geluid en dit veranderde niet naarmate hij op temperatuur kwam. het is dat ik de 2km naar huis moest rijden anders had ik het niet gedaan :( onderweg viel vooral op dat de uitlaat veel plofte (onverbrande benzine?) en dat er een merkzaam vermogensverlies was (niet dat ik dat nu in deze situatie uitvoerig heb zitten testen hoor). ook had de motor bij gas lossen de neiging om in een heel laag toerental stationair te gaan draaien (heb hem op toerental gehouden met het gaspedaal want ik vrees dat hij anders stil zou zijn gevallen - heb dit niet getest) en schudde hij behoorlijk meer dan anders.
ik dacht dus dat hij valse lucht aanzoog of zo maar daar kan ik nergens bewijs van vinden (heb wel sinds enkele maanden een gesloten scheurtje in het uilaatspruitstuk aan de motor ontdekt). zouden het gewoon een ontstekingsplug zijn die de geest heeft gegeven?
groeten,
tom

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:00

Hmm, klinkt inderdaad wel of er 1 of meer bougie's er mee gestopt zijn. :-k

Simpel, haal de doppen van de bougie's af en maak ze schoon/droog. Staan die "kommetjes" waar je bougie's in staan vol met water? Dan is dat het probleem. Haal je verdeelkap eens los en kijk eens hoe de contacten zijn, en de rotor. Ook je kabels zouden door kunnen slaan, zeker als ze nog nooit vervangen zijn.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:11

Ik heb ditzelfde probleem (weliswaar in mindere mate) met mijn 75...
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Re: RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:17

Ik heb ditzelfde probleem (weliswaar in mindere mate) met mijn 75...
Als het klepje nog over je bougie's zit zou ik het er zeker een keertje afhalen om te kijken. Zeker bij een TS staan de bougie's in een mooie kuiltje en hoewel het klepje het moet verhinderen, wil er wel eens vocht in staan. Ook worden de kabels nog wel eens geschraapt tijdens het aandraaien van de 4 boutjes van het klepje.

Om te proberen kun je de deksel eraf halen en de kabels gewoon los over het blok leggen, dan heb je even minder kans op doorslaan.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

spider1978

Re: RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:19

Hmm, klinkt inderdaad wel of er 1 of meer bougie's er mee gestopt zijn. :-k

Simpel, haal de doppen van de bougie's af en maak ze schoon/droog. Staan die "kommetjes" waar je bougie's in staan vol met water? Dan is dat het probleem. Haal je verdeelkap eens los en kijk eens hoe de contacten zijn, en de rotor. Ook je kabels zouden door kunnen slaan, zeker als ze nog nooit vervangen zijn.
rotor en contactjes van verdeelkap leken me bij vorige controle nog ok, net als de zo goed als nieuwe bekabeling (ongeveer een maandje geleden nog gechecked), maar toen ik hem gisteren even opengooide voor inspectie zag ik idd dat er vloeistof in de kommetjes waar de bougies in zitten staat. dacht dat het een beetje olie was maar zal het eens nader onderzoeken dit weekend. zou idd water kunnen zijn :oops:
kan ik de bougies er veilig uitdraaien? eerst batterij afkoppelen lijkt mij best? (ben hier leek in)

alvast bedankt,
tom.

spider1978

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:24

toeval: ik kwam hetzelfde euvel tegen bij een 75 2.0ts die ik vorige maand ben gaan bekijken. was toen één van de redenen om hem niet te kopen.

levert dit schade op voor de motor? ik veronderstel dat het niet zo goed is om er kms mee te blijven rijden omdat er geen verbranding in één van de cilinders is en dus ongelijke belasting (of zoiets :? )

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:28

Nee accu kun je laten zitten hoor. Wel even zorgen dat het rondom de bougie's goed schoon is voordat je ze los draait. Het mooiste is als je even met een luchtspuitje de zooi droog/schoon kan blazen, maar met een doekje gaat het ook natuurlijk. Als je de bougie's los hebt moet je ze even met een staalborsteltje schoonmaken en dan het liefst met een beetje kopervet oid monteren. Alles beetje inspuiten met WD 40 ofzo en gaan weer! :driving:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:36

Het kan ook zijn dat je tijdens het starten 1 of meerdere cilinders hebt verzopen. Als de carbs een beetje te rijk zijn afgesteld, het luchtfilter vervuild, de choke opzet om te starten en dan nog eens enkele keren het gaspedaal intrapt zodat de acceleratiesproeiers hun werk doen... Het kan als gevolg hebben dat enkele bougies gewoon verzuipen. Als je dat nog eens aan de hand hebt, demonteer dan even je luchtfilter en dan starten. Het kan wel eens helpen.
Laatst gewijzigd door duke op do nov 03, 2005 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:46

en dan het liefst met een beetje kopervet oid monteren.
Een heeel klein beetje kopervet op de draad kan wel ja. Niet teveel!!! Dit om onbedoelde contacten door de kopervet (wat erg goed geleid) te voorkomen.

Maar omdat een aantal wijze heren (Rees-Cees, Andretti) op het forum eens uitgelegd hebben dat kopervet bij hoge temperaturen niet meer vet zijn maar een koek vormen gebruik ik het maar niet op de bougies...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

spider1978

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 15:53

@ ronald: ok. zou niet willen dat dat zooitje in m'n blok loopt natuurlijk. is het meteen duidelijk of de bougie nog te redden valt? of kan ik dat op een bepaalde manier testen...?

@ duke: de choke stond idd een klein beetje open en ik trap dan ook evn wat op het gaspedaal zodat hij sneller start (solex carbs :roll: ). als hij dan zou verzuipen start hij toch niet? en als het slechts in 1 of 2 cilinders is, verdampt deze benzine dan niet gewoon...heb hem namelijk daarna een goede dag laten staan en het euvel was niet verdwenen.
wat bedoel je? luchtfilter eraf halen en dan starten? is dat niet tricky om rotzooi binnen te zuigen (heb geen werkplaats) en wat is hier het voordeel/effect van?

alvast van harte bedankt.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 16:01

Een motor kan ook starten op 2 cilinders hoor. En het duurt wel een tijdje eer een bougie terug droog is.
Ik bedoel dus dat je start zonder luchtfilter. Er zijn er zovelen die zonder luchtfilter rijden en kelkjes op de carburateurs hebben staan, dus dat je even start zonder luchtfilter zal niet de dood betekenen van je motor.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

spider1978

Re: RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 16:13

Ik bedoel dus dat je start zonder luchtfilter. Er zijn er zovelen die zonder luchtfilter rijden en kelkjes op de carburateurs hebben staan, dus dat je even start zonder luchtfilter zal niet de dood betekenen van je motor.
ok! maar wat is het voordeel hiervan. ik zie de relatie niet met de verzopen bougie.
bedoel je dan dat hij zo meer lucht pakt en die bougie sneller van dat verzopen gevoel af is? 8) (ik probeer liever het te begrijpen en dan op te lossen, dan het gewoon op te lossen zonder begrijpen)

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 16:59

Je verarmt je mengsel. En door de luchtstroming in de cilinder wordt de bougie drooggeblazen.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

spider1978

Re: RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 17:06

Je verarmt je mengsel. En door de luchtstroming in de cilinder wordt de bougie drooggeblazen.
ok dat is duidelijk! bedankt voor de tip! :thumbs:

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: motorprobleem...

do nov 03, 2005 18:33

Spider@ begin bij het begin

Start je motor en zorg dat ie aan blijft ( eventueel met iemand erbij die een beetje gas geeft)

Trek dan omste beurt een bougie kabel eraf met een geisoleerde tang voordat je een opsodemieter krijgt. Als je motor slechter gaat draaien werkt die cylinder goed. Dan de volgende . Merk je geen verschil, dan werkt die cylinder niet mee.

Dan pak je een oude bougie en druk je in dat dopje van je bougiekabel en leg je aan massa ( een bout aan je carosserie ofzo). Vonkt die losse bougie wel, dan ligt het dus niet aan je kabel / verdeler / rotor). Dan kan je bougie in je blok niet meer funktioneren. Eruithalen en die ook aan massa leggen. Vonkt ie wel, dan moet je het daar in je brandstof zoeken. Vonkt ie niet, dan is je bougie naar de eeuwige jachtvelden gegaan.

Zo kun je eea uitsluiten.

succes

Terug naar “Algemene Technische vragen”