Tim_33

RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

wo nov 09, 2005 18:37

Doe dan ook gelijk even je bougies... En stel je ze wel af op de juiste electrode maat

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 18:55

@Tim: De bougies zijn 1000km geleden vervangen door ngk bougies,die bij een 33 niet afstelbaar zijn, voor zover ik weet.....maar thanks!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 19:29

"Als de ruimte waar de auto staat te verduisteren is kan een bloemenspuit iets zeggen over de conditie van het hoogspanningscircuit. Laat een vochtnevel neerdalen op de draaiende motor en een eventuele vonkendans geeft feilloos aan welke kabels of verdelerkap aan vervanging toe zijn. Dit voorkomt later startproblemen. "

Dit stond op de site van de maseraticlub www.maseraticlub.nl/download.php?serve=4

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

wo nov 09, 2005 19:32

@Tim: De bougies zijn 1000km geleden vervangen door ngk bougies,die bij een 33 niet afstelbaar zijn, voor zover ik weet.....maar thanks!
NGK's zijn wel afstelbaar. Niet afstelbaar is enkel van toepassing op de Golden Lodges.

Dat van die nevel klopt !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 19:38

Ik heb een tijdje geleden NGK BP 6 ES bougies erin gedraaid. Als die instelbaar zijn, wat is dan de electrodenafstand?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 19:41

0.7 voor engéékaa volgens autodata

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo nov 09, 2005 19:43

Heb je een gewone bobine of een disbobine. Als dat eerste het geval is, kun je ook nog proberen op alle stekkertjes die erop zitten schoon te maken, kan veel schelen.Het is in ieder geval belangrijk dat je zorgt dat dat goed is, bij een 33 wil het zaakje daar dan nog wel eens aan massa komen.

Ik heb zo'n idee dat die best op 3 cilinders kan lopen en dan zal je ontsteking de eerste verdachte zijn.

Die dit even voordat je je bougiekabels gaat halen. (als het al niet te laat is :wink: )

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 19:55

Hi Rens,

Ik heb een bobine voor de LE3 ontsteking. De disbobine wordt in mijn baak alleen bij her IAW-systeem besproken, en die zal ik wel niet hebben?!

Weet iemand waar de primaire en secundaire weerstanden van een bobine zitten en hoe ik deze kan doormeten?

Gelukkig kan ik bij tuynder losse bougiekabels kopen.....( a E24,- excl.!!)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 19:58

primaire weerstand: 0.7-1.0
secundaire weerstand: 6700-9600

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 20:05

Hi michel, die waardes heb ik ook al in mijn baak gevonden, maar waar zitten deze en vooral, hoe meet ik ze door?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 20:26

Zitten 2 spoeltjes in
Als ik goed heb opgelet meet je de primaire aan de stekkertjes en de secundaire bij de aansluiting bobinekabel.
Maar laat dit ff bevestigen door de betere techneuten.
anders zoek ik 't wel ff op in de cursus
.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do nov 10, 2005 18:57

Vandaag de bougiekabel ook maar vervangen, en hij loopt wel wat netter. Ik merk nu wel verschil als ik deze losneem terwijl de motor loopt.

Ik heb ook de bougies even gecheckt en deze zijn toch wat wittig (nederlands woord?). Als ik het mij goed herinner is je mengsel dan wat te arm toch? Zoals je zei HF :oops:) Tevens, als de motor wam is, en ik geef met de hand wat gas, dan hoor ik een sis/ plof als de motor in toerental terugvalt. Stel je het mengsel doormiddel van het CO-percentage?

Tijdens het warmlopen loopt de motor ook geen 900-1050 toeren, komt dat bij oudere auto's vaker voor,of moet de motor echt 1000 toeren maken als deze koud is? Als de motor warmis loopt deze ongeveer 750 toeren en ook geen 800-900 zoals in de baak staat.

Ik neem aan dat je het stationair toerental in combinatie met het CO-percentage afgetseld dient te worden, zijn er mensen die dit met hand kunnen of heb ik dan fancy equipement nodig?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 18, 2005 12:14

Hoorde gisteren het volgende:

Als de aarde van het chassies niet goed is, dan kan er een spanningsverschil zijn tussen de aarde van het chassies en de aarde van de sensor voor koelvloeistoftemperatuur(=aarde blok). Zou dit ook een bokkende koudloop kunnen veroorzaken, omdat de ecu dan toch geen goed signaal krijgt?

Huib
Guru
Guru

vr nov 18, 2005 12:26

Er loopt een dikke massakabel van de minpool naar de accu naar het schutbord en van daaruit naar het blok. Die zit op het blok bij de bevestiging van de startmotor. Die kun je controleren: is het koper van de binnenkabel groen uitgeslagen, zijn de aansluitingen goed schoon.

Ik weet niet of het verhaal van de temperatuur sensor waar is. Volgens mij doet een jetronic slechts twee dingen met de waarde van die sensor: of wel extra verrijken (bij koude motor) of niet extra verrijken. Dit is dus een digitaal verhaal, geen proportionele afname van de verrijking naarmate de motor warmer wordt. Dus of een slechte massa daar zoveel invloed op heeft, ik weet het niet. Feit blijft dat een slechte massa voor allerlei rare storingen kan zorgen, dus het kan nooit kwaad om het te controleren.

Overigens praten we bij auto's altijd over massa, als je aarde wilt maken zul je toch echt die koperen pijp onder je wagen in moeten graven.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

RG

vr nov 18, 2005 13:03

@Steven: slechte massa van het blok kan je makkelijk testen met startkabel. zet een kant van van de kabel op de minpool van je accu en de andere kant op je blok en constateer of het blok al dan niet beter loopt...

@Huib: Vanuit mijn ervaring met L-Jetronic op de GTV6 zijn er 2 sensoren in het koelsysteem die voor verrijking zorgen. De ene is een schakelaar die bij koude start de koudestartinjector bedient zolang je startmotor draait. Bij een eenmaal zelf draaiende motor heeft dit dus sowieso geen invloed. De 2e is een NTC die dus waarden aan de ECU doorgeeft afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof. Dit is dus een continue bijregeling en geen "digitale aan/uit" regeling.

Terug naar “Algemene Technische vragen”