ilmostro

staal ommantelde remleidingen

ma nov 14, 2005 19:57

Heeft iemand ervaring met het monteren van staal ommantelde remleidingen op een 33?

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: staal ommantelde remleidingen

ma nov 14, 2005 20:04

156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: staal ommantelde remleidingen

ma nov 14, 2005 21:45

Ja, en als je tegelijk met de remslangen ook de remvloeistof ververst merk je best wel een verschil in het remmen.
Om in de buurt te komen van bv. een 155 is het nog lang niet voldoende, maar toch.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gerhard Brethouwer
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:57

RE: staal ommantelde remleidingen

ma nov 14, 2005 23:19

FF in het algemeen,

Staalommantelde remleidingen doen slechts 1 ding, ze geven een constante remdruk.
Wanneer de originele leidingen ouder worden zetten deze uit op het moment dat je remt.
Vergelijkbaar met het opblazen van een balon.

Wil je een "hard" pedaal hebben en houden dan is het zinvol deze leidingen te monteren. Rij je vaak op het circuit of doe je aan "sportief straatgebruik" dan is het zeker zinvol.
Voor de rest brengt het niets.
In combinatie met bijvoorbeeld Ferodo FD2500 aan de voorzijde remt de auto zeker beter.

Zag zondag bij Classic Alfa een setje leidingen liggen voor 60,-

Gerhard

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: staal ommantelde remleidingen

di nov 15, 2005 12:05

En nog een belangrijk voordeel: de levensduur.

De standaard rubberen slangen verouderen en gaan na verloop van tijd barstjes vertonen. De RVS slangen zijn van Teflon en hebben in vergelijk het eeuwige leven.

Doen dus.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Rees Cees

Re: RE: staal ommantelde remleidingen

di nov 15, 2005 14:11

Om in de buurt te komen van bv. een 155 is het nog lang niet voldoende, maar toch.
Ja :lol:

ilmostro

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 20:11

- Kan de hoofdremcilinder de grotere/constantere druk aan?
- moet je voor en achter voorzien van deze leidingen?

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 20:56

- Vast wel. Als ie het begeeft zat dat er waarschijnlijk toch al aan te komen.

-Je koopt ze per 4...
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Andretti Molletti

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 20:59

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do nov 17, 2005 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

ilmostro

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 21:31

alleen bij het remmen natuurlijk :lol:

Ik heb eigenlijk geen problemen met de remmen alleen dat ze voor mijn gevoel zachter worden en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de flexibele remslangen aan de voorkant. Ben echter op zoek naar voors en tegens van het gebruik van staalommantelde remslangen uit praktijk voorbeelden :idea: .

Andretti Molletti

Re: RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 22:00

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do nov 17, 2005 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees Cees

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 22:16

Merkbaar is het wel (in de SW dan) want als je 5 of 10km per uur rijdt en GEEN riem omhebt als je remt vlieg je bijna door de voorruit heen.

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 22:31

Ik heb ook het idee dat de demping van de slangetjes wel merkbaar is. Maar moet er wel bij zeggen dat ik 2 verschillende auto's als vergelijkings materiaal heb. Bij m'n 75 (met teflonslangen) vond ik het rempedaal een stuk harder dan het pedaal van m'n huidige lease-auto (noem verder geen namen, wil het topic niet vervuilen :wink: ) zonder staal omvlochten remslangen.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 22:54

Ik heb alleen ervaring met twee uitersten; een standaard TS met standaard alles (schijf, blokjes, slangen) en een Andretti getunede V6 met alles anders (Tarox ? Dre? schijven, Ferodo, Goodridge). Als de blokken goed warm zijn, wil ik nogal zoals Cees al schreef nogal eens bruusk stilstaan :biggrin:

ilmostro

Re: RE: staal ommantelde remleidingen

wo nov 16, 2005 23:47

alleen bij het remmen natuurlijk :lol:

Ik heb eigenlijk geen problemen met de remmen alleen dat ze voor mijn gevoel zachter worden en dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de flexibele remslangen aan de voorkant. Ben echter op zoek naar voors en tegens van het gebruik van staalommantelde remslangen uit praktijk voorbeelden :idea: .
Ook bij het remmen blijft de druk gelijk aan normale slangetjes...

er zijn eigenlijk geen tegens... hooguit dat je doceerbaarheid terugloopt maar dat heb ik nog nooit gemerkt...
Daarnaast zou je pedaal meer bewegen omdat de demping van je slangetjes wegvalt... ook dat is in de praktijk niet merkbaar.
Kan me niet voorstellen dat deze leidingen alleen invloed hebben dat je een minder doceerbare rem krijgt. Dat is volgens mij net wat je niet wil hebben als je flink het gas erop zet en dus regelmatig flink wil afremmen :roll: . Het lijkt mij doordat je minder drukverlies hebt, je juist harder kan remmen met dezelfde remslag van je pedaal. Hiernaast denk ik dat je meer remkracht over houdt als je echt aan het vegen bent en je remblokken faden.
Dus klopt het als ik zeg meer remkracht bij geen fading en nog steeds goede remkracht/vertraging bij fading en bovenal, is het de investering waard?

Terug naar “Algemene Technische vragen”