Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

vr nov 18, 2005 13:29

@Huib:
Ik bedoel idd massa, een koperen pijp door de grond geeft alleen maar meer vonken :wink: excuus.(heb je ook geen bougies meer nodig!!) Of dat een alles-of-niets systeem is weet ik niet? Waarom staat er dan in de baak een reeks temperaturen met bijbehorende weerstandwaarden, opdat je de sensor over een geheel gebied kunt doormeten?

@Huib+RG:
Als ik de minpool van de accu doorverbind met het blok, én er is idd een spanningsverschil, dan gaat er een stroom lopen. Kan dat kwaad? Ik kan toch ook met een multimter het spanningsverschil tussen te massa's meten, is dat niet veiliger?

De tempsensor geeft wel een waarde door van het koelwater, en die klopt ook vrij goed met het reageren van de thermosstaat. Het zou alleen kunnen zijn dat die ecu ietwat gevoeliger voor spanningsfluctuaties is dat mijn watermeter op mijn dashboard? Vandaar dat ik dacht aan een miniem spanningsverschil tussen de massa's.

RG

vr nov 18, 2005 13:47

Het kan absoluut geen kwaad om je blok te verbinden met je min-pool. Deze verbinding hoort er namelijk ook te zijn.

Als je blok koud beter loopt met losgetrokken NTC betekent dit nog niet dat hier ook het probleem zit. Het betekent alleen dat je koude blok iets te arm loopt.

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

vr nov 18, 2005 16:43

@Huib: Vanuit mijn ervaring met L-Jetronic op de GTV6 zijn er 2 sensoren in het koelsysteem die voor verrijking zorgen. De ene is een schakelaar die bij koude start de koudestartinjector bedient zolang je startmotor draait. Bij een eenmaal zelf draaiende motor heeft dit dus sowieso geen invloed. De 2e is een NTC die dus waarden aan de ECU doorgeeft afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof. Dit is dus een continue bijregeling en geen "digitale aan/uit" regeling.
De boxer heeft volgens mij maar één temperatuursensor voor de ECU, en eentje voor het dashboard. Er zit ook geen koudestartinjector op dus dat zou dan kloppen. Maar het kan best dat ik het mis heb en dat hij inderdaad proportioneel regelt, als er verschillende weerstandswaarden in de vraagbaak staan zal dat wel.

Ik zou dit probleem echt eerst in basis dingen zoeken als massa en de toestand van de ontstekingsinstallatie. Als het vervangen van één kabel al effect heeft zullen de anderen er ook wel slecht aan toe zijn, die zijn waarschijnlijk net zo oud. Pas als je zeker weet dat de 'hardware' in orde is zou ik me gaan concentreren op het injectiesysteem en de manier waarop daar eventueel een slecht lopende motor veroorzaakt wordt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 18, 2005 18:41

@Huib:
Als er een sensor is voor de ecu en nog een apparte sensor voor het dashboard, dan heb ik de verkeerde stekker losgetrokken vermoed ik :roll: Ik heb namelijk 1 stekker losgetrokken (links achter inlaatspruitstuk) en heb daardoor geen temp meter op mijn dashboard. Als er een apparte meter is voor de ecu is de vernadering die ik denk gemerkt te hebben tussen de oren!

Wie weet het zeker?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za nov 19, 2005 19:45

Vandaag de sensor doorgemeten en die geeft de goede waarden aan, alhoewel de motor niet bokkig rijdt, als ik m loskoppel.

Door onderzoek wel twee vragen:
  • Vanuit de bestuurderspositie: Rechtsvooraan zit een sensor (twee polig) in het blok, waar geen stekker op zit. Waar dient deze sensor voor?

Vlak bij de lmm, heb ik een tweepolige satekker ontdekt, die ook een maatje mist! Hij lijkt op de stekker die op de gasklep zity, alleen dan teepolig.
(de ontdekte stekker past idd niet op de ontdekte sensor :wink: )

Wie o wie helpt mij, kon het in de baak niet vinden?

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma jan 02, 2006 18:18

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

wo jan 04, 2006 15:10

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Kijken is ook een kunst! De sensor, die vanuit de rijder rechts vooraan zit, heeft wel degelijk 2 polen, waarmee hij op de stekker past die ik bij de lmm heb gevonden. En mijn bella loopt nog steeds heel bokkig als zij het koud heeft. Heb ik op 31 dec mogen ervaren, misschien moet ik maar een bontjas voor haar kopen? Ik zoek dus nog steeds dat draadje tussen de sensor en het verbindingstuk naar de kabelboom. +/- 50 cm ?

Dit suggereert wel dat een 33 1.7IE LE3-jettronic versie ui '92 een aparte sensor heeft die naar het dashboard loopt en een die het signaal afgeeft voor de koudstart verrijking. Ik moet nog steeds een foto ervan maken, zodat jullie mijn vage verhaal snappen.

Misschien hoort deze vraag thuis is het 'grote domme mensen' topic, maar toch:
Heeft het ontbreken van de koudstartverrkijking ook invloed op je mengsel als het blok warm is? De sensor moet bij 80 graden nog 300 Ohm hebben en dat is flink veel minder dan geen verbinding :wink:

Dinky Boy
Miniaturista

vr jan 06, 2006 18:14

Ik vroeg het dus omdat mijn 33SW sinds de avond van 2e kerstdag ook bokte na een koude start. Die avond had het in Noord Nederland redelijk gesneeuwd, de linker rijbaan van de A28 was bijna helemaal wit. Ik probeerde nog in te halen, heb dus een flinke tijd door de prut gereden, maar dat werd me toch te hachelijk. Braaf maar weer aansluiten in de traag voorthobbelende colonne.

De eerstvolgende koude start: 200 meter rijden, niks aan de hand. En de volgende 2 minuten één en al gebok en gestotter en daarna weer probleemloos. En zo na elke koude start. Mogelijk veel nattigheid en zout door het motorcompartiment gekregen.

Ik heb de koelwatertemp.sensor flink in de WD40 gezet, net als een tweetal schuifstekkertjes rechts voorop de kop. Geen idee waar ze voor dienen, de vraagbaak heeft veel te onduidelijke tekeningetjes. Enniewee, twee koude starts later is het probleem volledig verdwenen.
(En ondertussen rijdt ie weer niet omdat de remmen het opeens bijna helemaal lieten afweten... grrrr...)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za jan 07, 2006 11:36

Als de koudstartverrijking het doet, dan moet de motor meer toeren lopen als deze koud is toch..tussen de 900 en 1050 volgens de baak...maar weet niet of je dat zo nauwkeurig van de teller kan aflezen? Andere manier is de sensor doormeten aan de hand van de R-waarde in de baak.

Ik weet niet of je een openluchtfilter hebt, maar ik kan me een topic herinneren over de witersport en het vastvriezen van lmm....maar dat zal in nl wel niet lukken met onze temperaturen denk ik??

Bedoel je trouwens de koelwatertemperatuurmeter op links(dashboard) of je sensor op rechts (koudstartverrijking)die je in de wd-40 hebt gezet?

Dinky Boy
Miniaturista

di jan 10, 2006 01:23

Ik bedoelde de koudstartverrijkingsensor.

De topic die jij bedoelt is deze.

Terug naar “Algemene Technische vragen”