Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 13:27

Daar was ik weer eens.... Mijn 33 is net voor keuring bij Krooymans geweest. Hier kwam hij niet doorheen.... De monteur heeft een lijstje gemaakt met afkeurpunten en een offerte opgesteld. Dit kwam alles bij elkaar op 2000 euro... Dat was dus even schrikken! Nu wil ik proberen om zelf zoveel mogelijk te doen maar daar kan ik wel weer wat hulp van het forum bij gebruiken. Zie onderstaand de lijst, met wat commentaar/vragen van mij zelf. (Het is nog al wat..)

1) Voorbanden versleten

Wat is de goedkoopste oplossing/adres voor een paar nieuwe bandjes?

2) Remleidingen naar en van remleidingverdeler roest.

Was zelf van mening dat ik dit wel door een ‘professional’ wilde laten oplossen, Nieuwe leidingen.

3) Stuurhuis stofhoes links (stuurhuis afdichtingshoes mist)

Is dit lastig om zelf te doen?

4) CO van de motor te hoog

Reeds veel over gesproken op dit forum....

5) Accu zit los

Die krijg ik wel vast.

6) Draailagers van linker en rechter voorschokbrekers vast

Wat betekent dit en hoe los je dit op...?

7) Linker koplamp unit los

Die krijg ik wel vast.

8 ) Rechter koplamp condens op binnenkant en glas

Fohn er in, dacht ik zo.

Al vast bedank voor eventuele hulp!

Groeten,

Sander
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 13:35

Dit kwam alles bij elkaar op 2000 euro...

1) Voorbanden versletenWat is de goedkoopste oplossing/adres voor een paar nieuwe bandjes?
2) Remleidingen naar en van remleidingverdeler roest.Was zelf van mening dat ik dit wel door een ‘professional’ wilde laten oplossen, Nieuwe leidingen.
3) Stuurhuis stofhoes links (stuurhuis afdichtingshoes mist)Is dit lastig om zelf te doen?
4) CO van de motor te hoogReeds veel over gesproken op dit forum....
6) Draailagers van linker en rechter voorschokbrekers vastWat betekent dit en hoe los je dit op...?
8 ) Rechter koplamp condens op binnenkant en glasFohn er in, dacht ik zo.

Sander
1 - goede gebruikte scoren op dit forum of marktplaats.
2 - kost je de kop niet, even lang een remmen specialist.
8 - inderdaad fohnen.

Alles bij elkaar gaat je dit nooit geen 2000 euro kosten. Ruwe schatting tussen de 100 en de 300 euro?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 13:42

Daar was ik weer eens.... Mijn 33 is net voor keuring bij Krooymans geweest. Hier kwam hij niet doorheen.... De monteur heeft een lijstje gemaakt met afkeurpunten en een offerte opgesteld. Dit kwam alles bij elkaar op 2000 euro... Dat was dus even schrikken! Nu wil ik proberen om zelf zoveel mogelijk te doen maar daar kan ik wel weer wat hulp van het forum bij gebruiken. Zie onderstaand de lijst, met wat commentaar/vragen van mij zelf. (Het is nog al wat..)
1) Voorbanden versleten
Wat is de goedkoopste oplossing/adres voor een paar nieuwe bandjes?
Bij een bandenboer kijken of ie tweedehands heeft of op sloop.
2) Remleidingen naar en van remleidingverdeler roest.
Was zelf van mening dat ik dit wel door een ‘professional’ wilde laten oplossen, Nieuwe leidingen.
Remleidingen kun je op lengte laten maken met daarbij een speciale aan sluiting voor montage op bestaande delen.
Zelf monteren moet lukken lijkt me, daarna ontluchten.
Eventueel nieuwe remvloeistof en ontluchten door garage!!
3) Stuurhuis stofhoes links (stuurhuis afdichtingshoes mist)
Is dit lastig om zelf te doen?
Is goed zelf te doen, stuurkogel loshalen is al voldoende over geschreven hier.
4) CO van de motor te hoog
Reeds veel over gesproken op dit forum....
5) Accu zit los
Die krijg ik wel vast.
6) Draailagers van linker en rechter voorschokbrekers vast
Wat betekent dit en hoe los je dit op...?
Je zult beide voorveerpoten motten demonteren, kijk daarbij ook ff of de stofhoes vernieuwd moet worden en eventueel veerschotels.
Deze laatste willen wel s roesten en dan zit je bij de volgende apk weer te kijken :roll:
7) Linker koplamp unit los
Die krijg ik wel vast.
8 ) Rechter koplamp condens op binnenkant en glas
Fohn er in, dacht ik zo.
Ik laat daar de stofhoes weg zodat de condens weg kan, de makkelijkste oplossing.
Al vast bedank voor eventuele hulp!

Groeten,

Sander
Succes :wink:

alfaromeo155

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 13:50

punt 6 mag die volgens mij niet op afgekeurd worden, maar dat ga ik voor je op zoeken. ik heb de apk regelgeving hier toch thuis liggen

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 13:58

De stofhoes van het stuurhuis ( met bekrachtiging ) is niet zo'n gemakkelijk klusje hoor.

Het complete stuurhuis moet er n.l. onder vandaan. Dat betekent dus motor met versnellingsbak laten kantelen. Dan alles demonteren.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Tim_33

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 14:36

Veerpoot lagers is wel zelf te doen...Ben je wel een middagje mee zoet, maar moet lukken, Heb het zelf ook gedaan.

Grote kans dat er niks meer van je lagers over is, en dat je schotels ook compleet weggeroest zijn en waarschijnlijk is je stofhoes ook nog eens kapot. Ik heb ze toen 2e hands kunnen regelen, was ik nog 75 euro kwijt, nieuw zijn ze vrij prijzig.

Oh, heb hier nog een oud mailtje van tynder

Beste Tim,

De ringen worden doorgaans niet vervangen. Wel de schotels.
De schotels kosten 19,49 Euro (excl. BTW) per stuk. De stofhoezen 6,83 Euro (excl. BTW) per stuk.

Verzendkosten zijn afhankelijk van het gewicht, maar gaat u uit van ongeveer 6 Euro (excl. BTW)

Het veerpootlager kost 13,31 Euro (excl. BTW). Dit lager is momenteel voorradig.


Met vriendelijke groet,
Firma Tuynder
Laatst gewijzigd door Tim_33 op za nov 19, 2005 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

alfaromeo155

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 14:39

ik kan over die veer pootlager niets vinden dat het afkeur is.

schok demper moeten goed werken, deugelijk bevestigd zijn en de veerschotel mag niet verroest zijn.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 14:45

remleidingen: haal de oude remleiding er onder uit ga er mee naar een goede automaterialenzaak en laat en nieuwe koperen remleiding op lengte maken. Die kun je er zelf weer onder monteren, daarne oontluchten en je hiervoor voor ongeveer 30 euro klaar.
Veerpootlagers: Als je de veerpoten er toch onderuit hebt kijk dan even goed naar je veerschotels. Als ze doorroesten dan zakt het gehele zootje op je band en heb je binnen de kortste keren je band naar de knoppen. Schotels bij de dealer verkrijgbaar voor ongeveer 30 euro.
succes.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 15:30

ik kan over die veer pootlager niets vinden dat het afkeur is.

schok demper moeten goed werken, deugelijk bevestigd zijn en de veerschotel mag niet verroest zijn.
Das vreemd :? , lijkt me toch een wezenlijk onderdeel van je veerpootlager/ophanging.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:37

Volgens mij heb je stuurbekrachtiging en dan is het vervangen van de hoezen een hele klus! :shock: Inderdaan moet het stuurhuis eruit.
En dat lukt pas nadat je de leidingen hebt losgehaald, stuurkolom losgemaakt, bij de voetenbak en de stuurstangen los. Stuurkogels zouden kunnen blijven zitten, maar voor de veerpootlagers moet de beerpoot er toch onderuit en dus de kogel los. Verder moet je de motor iets kantelen, dus middelste en achterste motorsteun los en uiteraard wel de boel opvangen met krik en assteun. misschien is het handig om de uitlaat even los te halen, maar ik weet niet zeker of dit noodzakelijk is.

Voor de veerpoten te demonteren heb je wel veerspanners nodig. Verder schat ik een uurtje per kant werk, maar kijk wel goed naar de schotels, anders ben je zo weer de klos! schotels lekker twee tectyleren voor montage. En pas op als je de bovenste moer wilt losdraaien (met veerpoot in de bankschroef bijv.) dat je het imbuskopje bovenop niet doldraaid. Uiteraard heb je wel eerst de veerspanners gemonteerd!!! Anders vallen er slachtoffers. :shock:

Banden: tweedehans bij de sloop ik was laatst 20 euro all in kwijt voor een goede band. :D dus incl. montage, etc. :wink:

Die remleidingen is ook best een vervelende klus, er zitten vier leidingen vlak bij elkaar gemonteerd. Er is eigenlijk maar een werkbare volgorde van monteren! Demonteren lukt vast wel. Haal eerst de onderste twee leidingkjes los en er helemaal vanaf, dan kun je bij de bovenste twee. Montage in omgekeerde volgorde. Na montage van nieuwe -die je bij een goede automat. zaak kunt laen maken- de boel weer goed ontluchten, maar da's met een kwartiertje wel gepiept. Dat geldt voor de (de-)montage van de leidingen beslist niet! :shock:

Zo, dat was mijn bijdrage. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Tim_33

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:42

ik heb mijn veerpoten gewoon met reisriemen gedaan...Kreeg er veel reacties op dat het niet verstandig was, maar het ging prima.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:43

ik heb mijn veerpoten gewoon met reisriemen gedaan...Kreeg er veel reacties op dat het niet verstandig was, maar het ging prima.
altijd.........tot het fout gaat..... [-X
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Tim_33

RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:45

:oops:

Gewoon goeie kwaliteit reisriemen gebruiken, en desnoods 4 per veer.

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:47

ik heb mijn veerpoten gewoon met reisriemen gedaan...Kreeg er veel reacties op dat het niet verstandig was, maar het ging prima.
Bbbrrrrr :schrik:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Een waslijst voor de APK.......

za nov 19, 2005 17:48

ik heb mijn veerpoten gewoon met reisriemen gedaan...Kreeg er veel reacties op dat het niet verstandig was, maar het ging prima.
altijd.........tot het fout gaat..... [-X
Ben je gek, lijkt me nog helemaal niet zo slecht, al helemaal als ie verlaagd is.
Als het goed gebeurd met reisriemen lijkt me dat helemaal geen probleem (prima alternatief).
Sleutelen op het italiaans en daar s helemaal nix mis mee [-X :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”