Ik heb bijna hetzelfde probleem. Alleen wordt mijn thermostaat na het netjes warm rijden NIET warmer dan 70 graden. Dit is volgens vele Alfa 156 rijders NIET goed. En dit is tevens een onderwerp waar veelvuldig over is gediscussieerd. Het schijnt dat zelfs 70% met een kapotte thermostaat rondrijden in Nederland, gezien de reacties van velen. Een en ander is te lezen op de site van
www.alfa156club.nl. Onder het topic motorisch, bij de FAQ.
De motor blijkt in deze situatie niet warm genoeg te zijn/worden, waardoor er kennelijk slijtage optreed in/bij het motorblok en er tevens een ongunstig benzineverbruik is. Het beste is om in ieder geval je thermostaat bij je plaatselijke Alfagarage of dealer te laten meten, om te kijken of ie nog goed is of niet. De temperatuur moet in ieder geval tussen de 80 en 90 staan.
Ik moet er wel bij zeggen dat er óók een mogelijkheid bestaat dat de temperatuursensor "kaduuk"is.
Het vervangen van de thermostaat schijnt een half uurtje te duren, mits je handig bent
En de kosten van een nieuwe thermostaat varieert tussen de €45.- en de € 100,- afhankelijk uiteraard van het model die je hebt.
Heb binnenkort een kleine beurt komen voor die van mij, en laat het gewoon door hun vervangen