Op de signaaldraad van de Lambdasensor gemeten t.o.v. de accuminpool meet ik met warme motor 2000 rpm 0,4-1,3 Volt wisselend (5 keer per 10 s)

Peiling eindigde op wo dec 07, 2005 16:52

1) Dit is goed.
Geen stemmen
0
2) Dit komt waarschijnlijk doordat de lambdasonde te heet is
11%
2
3) Dit is te hoog
47%
9
4) Het mengsel is veel te rijk waardoor deze hoge waardes komen
16%
3
5) Geen van bovenstaande, ik heb een eigen antwoord
26%
5
 
Totaal aantal stemmen: 19
Andretti Molletti

Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 16:52

Om de technische sector eens wat op te leuken en omdat een technische discussie altijd leerzaam is de volgende probleemstelling:

Op de signaaldraad van de Lambdasensor gemeten t.o.v. de accuminpool meet ik met warme motor 2000 rpm 0,4-1,3 Volt wisselend (5 keer per 10 s)
Stel maar dat het een 156 1.8 TS is .

De klacht is dat de auto enorm inhoudt tijdens het rijden, koud én warm!!
In de poll kan je aangeven wat je keuze is v.w.b. de oorzaak etc.

En je kan je onderbouwing erbij posten..
onder de goede antwoorden wordt een klaverblaadjes verloot ;)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:06

Lambda, Lambda?? pleur op met je Lambda ik heb carburateurs op mijn blokkie :wink:
en aan Fiats sleutel ik niet! :wink:





zoiets? :twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

kroehlur

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:13

Volgens mij zijn de wardes te hoog. War de reden is? Geen idee.

Ik heb carbs. 8)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:22

Ik heb gekozen voor te hoog....

Ik denk dat de lambdasensor niet goed meer is. Hij geeft namelijk een te hoog signaal af. Ik meende dat een lambda sonde een signaal af moet geven tussen 0,3 en 0,9 volt. Wanneer die 0,9-1.3 aangeeft dan leest de computer in dat die te rijk staat en zal minder benzine inspuiten. Daardoor gaat de motor dus wat inhouden. Dit geldt bij warme motor en bij koude motor geloof ik ook omdat de lambdasonde dan ook het signaal 1.3 doorgeeft wat dus te hoog is.

Het 4e antwoord lijkt mij niet goed omdat wanneer de motor te rijk staat dat de lambdasonde dan gewoon 0,9 moet aangeven. Als die goed is zou je niet meer dan 0,9V kunnen meten.

Of de lambdasonde te heet is, zou ik niet weten.

Ik ben er trouwens wel vanuit gegaan dat de waarde 0,9 rijk is en 0,3 arm. Wanneer het andersom is zou het ook gelden alleen dan regel de computer dat er juist meer ingespoten moet worden ipv minder en dan zal die dus inhouden omdat die te veel benzine krijgt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:35

Uitgaande van een defecte sonde, meet de computer nu een te rijk mengsel, waardoor deze minder gaat inspuiten en er een arm mengsel ontstaat. Dit kan heel goed het schokken bij koud en warm veroorzaken. Wel dient dit door een uitlaatgasmeting te worden bevestigd, aangezien het ook kan zijn dat de lambdasonde goed is maar de computer een andere foute waarde meet. Een defecte temperatuursensor bijvoorbeeld.

Kortom: niet zomaar gaan voor het eenvoudigste, maar alle mogelijke oorzaken nagaan.

Groet,

Rob

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:44

Ik heb voor optie 3 gekozen, en uitgegaan dat dit geen breedband lambda sonde is, want die hebben een breder bereik.

ingeval van een breedband lambda sonde zou het nog wel eens goed kunnen zijn wat deze hebben geloof ik een breder bereik
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 17:49

Altijd lastig een diagnose stellen zonder andere parameters te kunnen uistluiten...

Die spanning is te hoog. En dan bedoel ik de gemiddelde spanning.
Als eerste zou ik de spanningsval tussen de motor en de min van de batterij meten.
(Dus eigenlijk de aarding van de motor) Naar mijn idee is dat het enige wat een zo hoge
spanning kan veroorzaken. (Massa van de Lambda Sensor = mass motor immers
doorverbonden via de uitlaat)
In iedergeval massa's meten. Ook die van de ECU.

Dat het signaal "wisselt" is juist een teken dat de ECU naar allemacht probeert bij te regelen
en dus nog wel naar behoren functioneert.

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 626
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 18:53

trucje als je 't echt niet weet; antwoord 4, want dit is het langste antwoord :lol: :lol: :lol:

Alleen de onderbouwing vlot nog niet zo... 8)
Ik lees dus wel gewoon wat de forumdeskundigen ervan denken
Mito 1.4 MA TCT '10

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 19:36

Leuk initiatief Dré!

Al heb ik geen idee wat het juiste antwoord is.... ik heb nu nog injectie op mijn 16V... ik ga voor "straf" maar carbs erop bouwen... :twisted:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 19:42

Te hoge waarde lijkt me.
Moet die niet liggen tussen 0,0 en 1.0 volt
5 is dan nominaal.

Indien lamda stuk is zal hij een waarde geven 0,5 volt uitgaand van bovenstaand.
Deze waarde is een veilige waarde waarbij wel nog kan worden gereden!!!!!
Lijkt mij ook dat hogere waarden dan die 1.0 volt (of 1.3v) niet worden weergeven!!

Zou het dan toch kunnen zijn dat de lamba te heet is waardoor de weerstandswaare en daardoor de gemeten waarden een afwijking laat zien?
Te weinig brandstof??

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 23:28

0,4 V is ongeveer de nominale waarde van een lambdasonde. 1,3 V is erg hoog (veel te rijk mengsel).

Ik dacht eerst aan een defecte luchtmassameter -toevallig gehad bij een 1.8 16v-. Maar dan
denkt de ECU dat er weinig lucht wordt aangezogen en wordt minder brandstof ingespoten
-> arm mengsel. Dat klopt niet met de meting van de lambdasonde, want die wisselt tussen
te rijk en normaal.
Daarmee vervalt m'n verdenking van de LMM.

Indien de lambdasonde dus goed zou werken, wil dat zeggen dat het mengsel te rijk is.
Dat lijkt me echter in tegenspraak met het feit dat de motor ook in koude toestand inhoudt.

Dus tip ik toch een niet goed werkende lambdasonde. ECU denkt door foutieve lambdasonde
dat mengsel te rijk is en regelt terug -> inhouden motor.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Lambdasonde Quiz

vr dec 02, 2005 23:36

Houdt de motor ook in bij volgas ???

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Lambdasonde Quiz

za dec 03, 2005 08:36

Spanning is iig te hoog das duidelijk hetgeen zou inhouden dat er een te rijk mengsel gemeten wordt, maar gezien de symptomen die de motor zelf aangeeft: inhouden bij zowel warme als koude motor zou ik het in een overgangsweerstand of een slechte massa, aan blok/ accu gaan zoeken en tevens de bedrading van de Lambdasonde op overgangsweerstanden en dus slechte verbindingen controleren.
Zou ook ff Co- meten daar de kat ook wel eens dicht zou kunnen zitten gok ik zo.

Maarja, ik zou gewoon de ANWB WW bellen, maar die weet het dus ook niet.:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Roy Hartgerink

RE: Lambdasonde Quiz

za dec 03, 2005 09:00

Makkelijke vraag Dré :lol: Ik herken het euvel......lamba te heet volgens mij (hopen dan maar).

Groeten,
Roy.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Lambdasonde Quiz

za dec 03, 2005 11:36


Maarja, ik zou gewoon de ANW B WW bellen, maar die weet het dus ook niet.:biggrin:
:jumping: =D>
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Algemene Technische vragen”