Roy Hartgerink

Re: RE: Verschillende montage v-bak bij AR 75 TS i.v.m. 75 T

za dec 03, 2005 08:51

Het zijn overigens geen rubbers Roy!
Ijzer of rubber, doet er ff niet toe. Je zult gelijk hebben. Die langwerperige zijn in elk geval van ijzer. Er moet in elk geval wat tussen crossmember en carrosseriebodem omdat anders de aandrijflijn niet recht loopt.

Btw, hoe verlopen je voorbereidingen voor 2006? De laatste nieuwe 4 TB zuigers ter wereld zijn in mijn bezit :-) Ik moet ze alleen nog ff betalen.

ErwinV6

za dec 03, 2005 09:07

[quote="Roy Hartgerink"]TB heeft ook een dikke cardanas en ook dikke steekasuiteinden (als V6). TB is ook sneller dan V6 :-).

Huh? Meen van de zomer iets anders te hebben waargenomen of???? :moon: :wink:

Roy Hartgerink

RE: Verschillende montage v-bak bij AR 75 TS i.v.m. 75 TB?

za dec 03, 2005 10:18

Ha Erwin,

Kwist dat je zou reageren :lol: . V6-rijders liggen altijd op de loer. Het tempoverschil op de NS tussen jouw V6 en mijn TB was inderdaad groot. Je passeerde me alsof ik stil stond. Passeren is prima, maar met dat verschil vond ik al verdacht. Later, volgens mij in dezelfde ronde, bij uitacceleren van AF amper een GTV TS (mod 916) kunnen passeren. Dat kan gewoon niet. Dan is er wat aan de hand....of met mijn rechter voet of met de TB.

Op de terugreis naar huis werden mijn vermoedens bevestigd. Plots rooksignalen vanonder de motorkap vandaan en lekker onregelmatig lopend......zie foto voor de zuigerschade. Waarschijnlijk verkeerde olie gebruikt.....deze is gaan 'plakken' met alle gevolgen van dien.

Afbeelding

In 2006 ben ik er weer! Komt goed.

Ciao,
Roy.

Andretti Molletti

za dec 03, 2005 10:31

Das geen verkeerde olio hoor Roy!
das een gesmolten zuiger!!!

Te heet geworden door detonatie gok ik zo, let er wel op dat heel je blok uit elkaar kan én gaat! Overal zit nu alu.. dat deel vd zuiger wat gesmolten is dat is ergenes gebleven he!!! Daarnaast de oorzaak van je detonatie?? Hoe zijn je andere zuigers? of is het exemplarisch?
Mooi die nieuwe zuigers, maar pas op dat je de oorzaak weet te vinden!

Roy Hartgerink

za dec 03, 2005 12:03

Helemaal gelijk Dré met oorzaak achterhalen. Daarom is er o.a. ook al een monster van de olie naar een lab van Agip gegaan. Zij hebben de olie onderzocht en kwamen tot de conclusie dat de 10W60 niet warm genoeg werd en dat hierdoor mogelijk de schade ontstaan is. In elk geval het proces versneld heeft. Dit is wat ze antwoordden (letterlijk gekopieerd):

Advies voor deze motor is een 10W-40 of 5W-40, Racing 10W-60 is eigenlijk te dik, waardoor olie kan gaan kleven en verbranden. Dit zorgt voor versnelde veroudering van de olie en toenemende slijtage. De hoge waarde aluminium duidt op een slijtage ter hoogte van de zuigers. Ander waarden zijn normaal. Nog op te merken is dat je de racing 10w60 wel in je 75 turbo kunt gebruiken, echter uitsluitend voor circuit-gebruik. Na het circuit zou je de racingolie weer moeten verruilen voor de olieën als onder geadviseerd.

Neemt niet weg dat de zuiger inderdaad 'gesmolten' is. We gaan nu van 2 TB blokken een nieuw maken. De beste onderdelen van de twee gebruiken we hiervoor. Komen we iets tegen wat vervangen moet worden, gebeurt dit uiteraard ook. Tuurlijk alles goed schoon maken, anders vraag je weer om problemen. Een TB moet vlammen, niet stil staan :wink:

En eigenlijk hoort daar ook een evo-uitlaatspruitstuk bij...........ik geef niet op :lol:

Ciao,
Roy.

Andretti Molletti

za dec 03, 2005 12:24

Goed zoeken!!!! ;)

zeg controleer 15x je injectoren en je aansluitingen ervan!!!
Als een injector eventjes hapert dan is detonatioe het gevolg...
Ik zou zowiezo de injector van de betreffende cilinder weggooien.

Dat van die olio is leuk hoor, maar de olio wordt niet warm genoeg???????????????????
Wat heb je dan voor olio koeler??? geen thermostaat oid???
Juist een turbomotor heeft een beetje olio nodig dat hoge pieken kan weerstaan...
hmmmm ik zal niet tegen de mannen van Agip ingaan maar ben ook nog niet gelukkig met hun antwoordt!!!
Daarnaast heb ik nog 10W60 staan voor mijn turbo .. en dat was duur genoeg!!! ;)

Dat ze het niet over detonatie hebben gehad vind ik vreemd.. hebben ze de zuiger wel gezien???

en als laatste wat kost zo'n test want het is best interessant!!

Roy Hartgerink

za dec 03, 2005 12:38

Nee, de zuiger hebben ze niet gezien, maar ze zijn er wel van op de hoogte. De test zelf kostte niks. Gewoon via een goede garage welke Agip oils levert geregeld. Ik zal je hun hele bericht via de mail laten toekomen.

Als je die 10W60 kwijt wilt......ik kan um in de JTS gebruiken, dus.....krijg jij eindelijk je hoedenplankie.

Voor het SS begin september heb ik bewust de luchttoevoer naar de extra (standaard) oliekoeler bij de TB afgeplakt. Nu kwam de 10W60 wel op temp (110 C). Vreemde is dat ik er jaren mee gereden heb en geen problemen gehad heb. Tja, zal beslist een samenloop van omstandigheden zijn. Zoeken, zoeken, zoeken, zoeken.... Injectors testen staat op de rol, mogelijk ergens valse lucht aangezogen, who knows. Leuke klus voor de winter toch :-) Houd me van de straat.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 03, 2005 12:43

Hevig off topic, excuus daarvoor, maar dat van die olie is natuurlijk lariekoek en ik ga hierin mee met Dre. 10W 60 zou altijd beter moeten zijn, want het is koud net zo dik als 10W40. Heet blijft het ook dikker (en dat wil je ook want daar heb je voor betaald), maar als het dan te dik zou blijven, zou ie koud ook te dik moeten zijn. Het spul is ervoor gemaakt in een breed temperatuurgebied goed te smeren, niet alleen super (lees; race) heet.

Goed lekkere vage/cirkelredenering maar ik snap het tenminste zelf zo :biggrin:

Agip zou dus alleen moeten adviseren (mits hun punt hout snijdt) een 5W nogwat te nemen, want ze suggereren nu dat je het onvermogen van de 10W40 om dik te blijven nodig hebt ???

Roy Hartgerink

za dec 03, 2005 12:51

Dat op zo'n 10W60 fles van Agip dus racing staat, heeft op zich niks met racing te maken. Gewoon verkooptruc. En Maarten, ze geven zo als ik vermeld heb ook o.a. aan 5W te gebruiken. Ik laat de waarheid in de midden, weet er te weinig vanaf. Kan hier maar vermelden wat Agip concludeerde.

Ik ga fietsen :-)

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 03, 2005 12:55

Dat op zo'n 10W60 fles van Agip dus racing staat, heeft op zich niks met racing te maken. Gewoon verkooptruc.
Nee dat bedoel ik niet, hij is wel goed voor racen, maar dat zegt niet dat je hem niet voor straat kan gebruiken, zoals gesuggereerd wordt in het mailtje van Agip.

Roy Hartgerink

za dec 03, 2005 13:01

In de JTS moetie in elk geval. Welicht voor de TB in combinatie met straatgebruik minder. Ik weet het niet.

Nu ben ik echt fietsen.

Andretti Molletti

za dec 03, 2005 13:52

Tja de JTS is thermisch veel beter dus de olio wordt daar al helemaal niet warm!!!

Die 10W60 kieper ik er toch wel in!!
Enne wie zegt jou dat 110C goed is als olio temp???

Ik hoor via Subaru 555 forums slechte ervaring met Castrol... ook de racing van 5W60 oid... Agip zegt dat er iets mis is met de olio...

2 dingen:
Als je de gebruiksaanwijzing van de olio leest en een advocaat pakt dan hebben de Agip jongens weinig kans... Dokken dus!!! Erg vreemd dat ze toegeven dat de olio niet warm genoeg wordt... die smeert toch ook bij 50 graden????
De oorzaak van je gesmoltenzuiger heeft niets maar dan ook niets met olio te maken is mijn bescheiden mening...

als je die hoedenplank nou eens komt brengen dan geef ik je wat turbo advies...

onder vollast valse lucht bij een turbo???????? PFIEEEEEEEEEEEEEEEEUUUUUUW ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 03, 2005 15:24

ff weer ontopic: ik heb even gekeken maar die spacers op je dwarsbalk zitten er omdat anders de hulpkop.cilindersteun tegen de carosserie aankomt en met deze spacers niet!
Waarschijnlijk is dit de enige reden.........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Roy Hartgerink

za dec 03, 2005 17:04

.....ik kwak er gewoon helemaal geen olie meer in, basta. Misschien wat zonnebrandolie factor 30 of zo. De een zegt dit, de ander dat, hier is het zo, daar is het zus. Ik mag aannemen dat ook de Agip jongens wel weten wat ze zeggen. Hier ook, maar daar ook. Nou, en dan zit je daar als leek tussen twee 'vuren' in.

Ik ga weer fietsen :lol:

Andretti Molletti

za dec 03, 2005 17:06

vraag eens wat Harmen van putten in zijn Imsa gooit!

Ik denk toch dat het geen olio probleem is maar detonatie!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”