givebuzze
Member
Member

Plaatsing oliefilter bij dry-sump

vr dec 02, 2005 18:16

Gisteren in de avondschool bij smeersystemen gesproken over dry-sump systemen. Het schema liet een oliefilter zien tussen de pomp die de olie uit het extern oliereservoir pompt en de motor. Dan is er nog een pomp om de olie van onderaan de motor naar de olie-reservoir te pompen. Nu vond ik het vrij eigenaardig dat de olie niet gefilterd wordt bij het uitgaan van de motor (waar hij vuil zou opnemen) en voor hij door de twee pompen gaat...

Is hier een goede reden voor, of was het een slecht schema. De leraar kon me ook aan geen antwoord helpen ... dus alle meningen/opinies/feiten welkom
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Andretti Molletti

RE: Plaatsing oliefilter bij dry-sump

vr dec 02, 2005 18:48

Het filter zit altijd in de drukzijde gemonteerd om zodoende de olie er door te persen. De aanzuigzijde is geen optie omdat een pomp niet voldoede zuigkracht heeft. Daarnaast zal bij vervuiling van het filter er een omloopklep opengeperst worden zodat de olie ongefilterd door het blok kan... indien in de aanzuigzijde geplaatst zal bij extreme vervuiling er geen olie aangzogen worden en de motor stuk lopen...

;)

alfaromeo155

vr dec 02, 2005 19:17

gelukkig hebben wij hier op het forum een top leraar :wink: waar we allen veel van kunnen leren

givebuzze
Member
Member

vr dec 02, 2005 20:02

Lijkt plots zo logisch :-)

Bedankt Andretti!
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

PEPPERoncino

za dec 03, 2005 00:00

Goeie vraag maar ehhh....voor de leken onder ons: ik loop me al een hele tijd af te vragen wat een dry-sump smering onderscheidt van 'een andere'....blijkbaar heb ik ook les nodig....

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 03, 2005 00:12

Dry-sump is als op een motorfiets. Er ligt geen plas olie in het carter, daar wordt het nl. continu uitgezogen edoor een pomp en in een tankje gedeponeerd. Zo maakt het niet uit hoe schuin de auto staat of hoe hard ie de bocht omgaat, er zal altijd olie beschikbaar beschikbaar blijven voor een tweede pomp die het blok smeert. In een carter zou de olie in een "hoekje gedreven" kunnen worden.

PEPPERoncino

za dec 03, 2005 23:39

lijkt plots ook heel logisch!

givebuzze
Member
Member

zo dec 04, 2005 14:35

Schijnt ook voordeel te geven doordat geen hoge carter nodig is, kan motor lager geplaatst worden, zodoende lager zwaartepunt ...

Terug naar “Algemene Technische vragen”