spider1978

winterstop...

zo dec 04, 2005 12:04

de hoop om nog op geregelde tijdstippen met de spider buiten te kunnen komen verminderd nu wel met de dag. hij staat nu al een week of drie te slapen in de garage.
nu heb ik al wel enkele tips gevonden op andere (veelal motorfiets-) sites, maar ik zou het toch graag even van jullie horen: hoe maken jullie je alfa klaar voor de winterstop?

tom.

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: winterstop...

zo dec 04, 2005 13:40

Onze Spider 2000 uit '73 krijgt de volgende voorkeursbehandeling :

een goede poetsbeurt,
een rit (lang genoeg zodat batterij goed opgeladen en de motor warm is,
benzinetank vol (tegen corrosie),
bandendruk iets hoger dan normaal (tegen vervorming),
batterij afkoppelen,
zachte hoes erover en slaap zacht :-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: winterstop...

zo dec 04, 2005 15:05

Onze Spider 2000 uit '73 krijgt de volgende voorkeursbehandeling :

een goede poetsbeurt,
een rit (lang genoeg zodat batterij goed opgeladen en de motor warm is,
benzinetank vol (tegen corrosie),
bandendruk iets hoger dan normaal (tegen vervorming),
batterij afkoppelen,
zachte hoes erover en slaap zacht :-)
Ik doe exact hetzelfde alleen heb ik een druppellader om de akku in goede conditie te houden. Een lange rit is erg belangrijk om ook alle condens uit de uitlaat te verdampen. Meestal duurt zo`n winterslaap maar een maand of 4. Bij goed weer in de winter kun je best weer es een rit maken. Stilstand blijft erg slecht.

SPIDERVELOCE1750

zo dec 04, 2005 15:24

Onze wittekop wordt ook elke week een keertje gestart . Dan wel 's avonds om de andere mensen in de loods geen longproblemen te bezorgen . Verder wordt ze ook regelmatig nog eens uitgehaald als het zonnig en koud is , al wordt echt wel dringend dat haar verwarming wordt hersteld :shock:

En een goed fleezen fraksken kunnen Italiaantjes ook waarderen inderdaad :wink:

Kristal

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo dec 04, 2005 15:34

Elke week starten is niet nodig Kristal/Manu.

Het is zelfs erg slecht. Zelfs na een kwartiertje draaien is de motor (en de olie dus) nog lang niet op bedrijfstemperatuur en dat betekend dat je iedere keen meer condens in je blok en uitlaat krijgt en dat is nu net wat we niet willen. Beter is het wegzetten na een lange droge rit. Als er 's winters geen pekel ligt kun je lekker weer een stukje sturen toch?Das ook goed voor het ventileren"van de carosserie. Accu wel ff afkoppelen en desnoods om de twee maanden ff opladen. En: voor de stalling nieuwe olie erin( als je een minerale olie gebruikt. Een synthetische kun je zonder problemen twee jaar laten zitten. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 04, 2005 15:36

Kristal,
als je je Spinnetje start tijdens de wintermaanden moet je ze wel lang genoeg laten lopen hé,
zodat ze goed warm krijgt, anders ga je teveel de batterij belasten en condens krijgen op
plaatsen waar je dat niet wil :)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

SPIDERVELOCE1750

zo dec 04, 2005 15:51

Wat peisde gij vrouw wat ik daar altijd meer dan een half uur in de garage zit te doen .
Blijkbaar laat mijn manneken haar dus lang genoeg draaien . Hij zet , van zodra ze een beetje temperatuur heeft , met de "cruise-control avant la lettre " het boeltje een tijd te draaien op 2500 toeren .

:shock: En ik telkens maar denken dat ie weer stond te kletsen met andere eigenaars daar in de loods :wink:

Vreed bedankt voor de onmiddellijke reactiekes ... Zucht ... Ik vrees dat ik echt een zomermens ben .

Kristal

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 04, 2005 16:10

stil staan met lopende motor is niet goed, zoals @lfa@lgra al aangaf, niet doen. Gewoon rijden met droge en zonnige dagen!!! heb je er ook nog plezier van. dikke trui en muts aan :driving:
156

Rogier

zo dec 04, 2005 17:36

De accu gaat bij mij ook aan de druppellader. Daarnaast zet ik nog een vochtvreter in de Spider en geef ik het leer een behandeling.

ciclista
Guru
Guru

zo dec 04, 2005 17:56

Het lijstje van alfaromeocars is precies die van mij en ben het ook nog eens met @@ eens, beter niet starten als er niet gereden wordt.
Als ik hele erge goede zin heb, zet ik ook nog eens de ruitewissers van de ruit af, beschouw dit zelf wel als behoorlijk truttig.
Heb dit jaar een verse spuitbus vaseline gekocht, de grille van de 2000 oxideert als een gek, met een dun beschermend laagje blijft ie lang goed. Eruit schroeven en ook de achterkant he.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

spider1978

zo dec 04, 2005 19:51

zelf had ik dit gevonden op een motorfietssite:

reinigen
siliconenspray op rubbers
ideaal is banden van de grond in ieder geval op de juiste spanning brengen (beter is dus nog ietsje harder als ik het goed begrijp, daar een auto natuurlijk iets moeilijker van de grond te zetten is)
olie en oliefilter vervangen (gebruikte olie is lichtjes zuur en zorgt mogelijk voor inwendige corrosie)
nooit even warm laten draaien (minstens ritje van 50km)
batterij ontkoppelen en aan druppellader hangen
benzinetank tot aan randje vullen
benzinekraan sluiten (eeh? waar zit die op een spider?)
vlotterkamers carbs laten leeglopen (tegen residuafzetting); hoe doe ik dat??
stofvrij en droog zetten

zodra het droog genoeg is rijd ik er wel mee in het weekend. bij voorkeur met kap open en dikke jas aan op de autostrade een eindje scheuren. hoe de mensen je dan bekijken... 8)

tom.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 04, 2005 21:36

Geen byzondere maatregelen, alleen geregeld de accu opladen en als het tussendoor mooi droog weer is lekker rijden en dan wel minstens een half uur. :o

En deze winter moeten ze zelfs gewoon buiten blijven. :shock:
Maar bedenk dat er vaak wel overdreven wordt: De meeste klassiekers zijn vandaag de dag tien keer zo goed beschermd al vroeger, maar desondanks zijn we er vaak tien keer voorzichtiger mee. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 04, 2005 21:49

ik probeer waar het kan (droog en geen pekel) ff een km of 30 te doen in de buurt. kan alles nog een goed warm worden. en tussentijds gaat de accu los.

voordeel is dat ie aan huis staat in de garage, kom je er sneller te ff te gaan rijden....
Laatst gewijzigd door Michel op ma dec 05, 2005 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 04, 2005 21:55

ik probeer waar het kan (droog en geen peken) ff een km of 30 te doen in de buurt. kan alles nog een goed warm worden. en tussentijds gaat de accu los.

voordeel is dat ie aan huis staat in de garage, kom je er sneller te ff te gaan rijden....
Oh en ook een pekelwitte weg is geen bezwaar als deze echt voor de volle 100% droog is, echt waar! :o
Ik kan het weten: ik heb vorig jaar eens gereden op een droge winterdag op een pekelwitte weg. :? Na terugkomst even met een nat vingertje langs de dorpel en daarna in de mond en voila: niks te proeven. :D

Mocht iemand twijfelen: ik heb dat ook eens gedaan toen de weg wel nat was en dat smaakte dus verschrikkelijk zout. :shock: Toen gelijk de onderste helft van de auto schoongemaakt. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

spider1978

zo dec 04, 2005 22:04

Oh en ook een pekelwitte weg is geen bezwaar als deze echt voor de volle 100% droog is, echt waar! :o
Ik kan het weten: ik heb vorig jaar eens gereden op een droge winterdag op een pekelwitte weg. :? Na terugkomst even met een nat vingertje langs de dorpel en daarna in de mond en voila: niks te proeven. :D

Mocht iemand twijfelen: ik heb dat ook eens gedaan toen de weg wel nat was en dat smaakte dus verschrikkelijk zout. :shock: Toen gelijk de onderste helft van de auto schoongemaakt. :wink:
eeeh...alessandro deze raad sla ik toch maar even in de wind :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”