ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Trillende motor bij laag toerental

vr dec 09, 2005 17:27

Maakt het verschil als je je koppeling intrapt?
Huib bedoelt ook, dat wanneer je rijdt dat je dan eens de koppeling moet intrappen of het dan weg is en niet alleen bij stationair.

Als het dan nog niet weg is, dan zou het wel eens nodig kunnen zijn dat je je banden eens opnieuw laat balanceren.

Rens
Bij 60 km/h [-X
dat kan natuurlijk best...... ligt aan de trilling maar bij 60 km/u zou je best iets kunnen voelen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Trillende motor bij laag toerental

vr dec 09, 2005 18:29

Lijkt me onwaarschijnlijk, het zal dan zeker niet erger worden zoals wordt omgeschreven.
Daarnaast zul je een flinke slag in je velg motten hebben.

Wat wel een optie zou kunnen zijn is dat de wielbouten niet voldoende vast zitten (beetje los dus).
Dit merk je wel direct op lage snelheden :!: en kan ook erger worden.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 09, 2005 18:41

Lijkt me onwaarschijnlijk, het zal dan zeker niet erger worden zoals wordt omgeschreven.
Daarnaast zul je een flinke slag in je velg motten hebben.

Wat wel een optie zou kunnen zijn is dat de wielbouten niet voldoende vast zitten (beetje los dus).
Dit merk je wel direct op lage snelheden :!: en kan ook erger worden.
ik heb idd eens een velg gehad met zo'n dikke deuk erin en dat merkte je bij 50 km/u al maar wat onbalans in de banden merk je idd niet bij 60 km/u :wink:

Huib
Guru
Guru

vr dec 09, 2005 20:47

Ik weet niet of het waarschijnlijk is dat je bij 50 of 60 km/h een trilling hebt door onbalans in de wielen. Maar het is ieder geval eenvoudig te checken door bij die snelheid de koppeling in te trappen (en het gas los te laten). Blijft hij dan trillen kun je in ieder geval de motor en de rest van de aandrijflijn uitsluiten.

@Rens
idd, dat bedoelde ik

@Nico
jij hebt het over een 16V, een 1.4 heeft maar één gasklep aan het begin van het inlaatspruitstuk. Het kan geen kwaad om die schoon te maken maar een vervuilde gasklep zal niet dusdanig onregelmatig lopen veroorzaken denk ik.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Alfisti Gianluca
Member
Member

za dec 10, 2005 23:06

Mijn 146 heeft idd ook last van een trillende motor maar dan doet het probleem zich voort als ik op gas rijd (en niet op benzine). Zowel bij stationair lopen als bij het rijden tussen de 2500-3000 toeren. Wellicht dat een van de injectoren vuil is of aan vervanging toe is.
Als ik het goed begrijp heeft iedereen van de bovestaande reacties ervaring met de 33, maar weet iemand ook hoe en waar de gaskleppen huis bij de 146 1.4 TS zit, en hoe deze schoon te houden is?

Jean-Luc
Ex-Alfa Romeo 146 1.4 TS 16v Junior

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 11, 2005 00:19

@gianluca: start je eigen topic :wink: :biggrin:
bij de 1.4 TS heb je een luchtmassameter en daar (aan de kant van het inlaatspruitstuk) zit je gasklep, Deze functioneert met een gasklepmotor. Als je de rubberen aanvoerslang (waar je Luchtmassameter in zit) er af haalt dan kun je klep zien zitten en er evt. met wat remreiniger schoonmaken...

jouw trilling zit em waarschijnlijk in een LPG-injector... vaak is de injector nog wel goed maar is het rubber waar de injector inzit versleten/uitgedroogd waardoor er wat valse lucht wordt getrokken. Spuit eens rustig wat remreiniger op elke LPG-injector afzonderlijk en luister dan eens of het stat.toerental veranderd....als dat het geval is ligt het aan het rubber....
als dat niet het geval: dan zijn er nog meer mogelijkheden :wink:

voermanb

zo dec 11, 2005 20:29

Probeer eens je inlaat spruitstuk lostehalen. Dat is het grote ding in het midden met Alfa Romeo erop.

Onder de bevestiging van het inlaat spruitstuk zitten je gashuizen. Daarin zitten tuimelaars die open en dicht gaan als je gas geeft.
Maak die tuimelaars eens goed schoon. Dat kan je doen door middel van een tandeborstel en een beetje remmenreiniger.

LET OP! Niet vol inspuiten maar een beetje das genoeg en dan schoonmaken met tandeborstel en met een doekje. Monteer alles weer terug en start hem dan eens. Het kan namelijk zijn dat die kleppen blijven hangen ivm vuil. Dat komt regelmatig voor daar en onstaat door slechtere verbranding.
Geeft niets maar ik maak het ook wel eens schoon en de auto reageert er een stuk beter op ook loopt hij een stuk mooier stationair als alles goed opengaat en sluit.

Ik zeg niet dat dit je probleem is maar het kan allicht helemaal geen kwaad omdat eens te doen en wie weet helpt het.

Grt Nico.

Lijkt me misschien wel een oplossing, alleen denk je dat ik dit zelf kan doen, klinkt mij allemaal redelijk technisch voor een leek.

voermanb

di dec 13, 2005 13:04

Als ik sinds kort bij het stoplicht sta is het net alsof ik op een trekker zit, volgens mij wordt het met de dag erger.

Luc33
Guru
Guru

di dec 13, 2005 13:45

Als ik sinds kort bij het stoplicht sta is het net alsof ik op een trekker zit, volgens mij wordt het met de dag erger.
Dan wordt het misschien tijd om er eens naar te laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Leren is heel goed, maar als beginnend sleutelaar moet je de overweging maken om het zelf te doen ( met de daarbij behorende risico's ) of om bij ernstigere gevallen hem toch eens naar een expert te brengen ( Wellicht samen naar het probleem kijken, daar kan je ook van leren )
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

voermanb

di dec 13, 2005 13:54

Zaterdag ga ik er met een vriend naar kijken die studeert autotechniek en zijn pa heeft een Saab Garage, dus misschien dat we er dan uit kunnen komen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 13, 2005 13:56

ZIE je het blok ook trillen als je onder de kap kijkt ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

voermanb

di dec 13, 2005 14:01

Nee daar heb ik toevallig maandag nog ff naar gekeken. De versnellingspook trilt wel mee viel me laatst op.

spider1978

di dec 13, 2005 16:43

zou het ook aan de ontsteking kunnen liggen? één cilinder die geen arbeid levert? mss bougies eens checken.

voermanb

wo dec 14, 2005 12:47

Daar zat ik ook al te denken. Ik heb ooit eens begrepen dat er aparte bougies in een Alfa gaan klopt dit ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”