Speeder

Help, elektronische problemen bij mijn Alfa33:(

zo dec 11, 2005 17:39

Hallo forumleden,

Al een tijd heb ik een probleem met mijn Alfa 33 (1993 Type 3). Mijn accu loopt vlot leeg. Ik heb mijn dynamo getest, die is oké. Vervolgens heb ik een nieuwe accu gemonteerd. Toch gaat de nieuwe accu niet langer dan een week mee. De dag ervoor starten hij nog prima, de volgende dag was ie ineens zo dood als een pier (nog net de dashboard lampjes).

Ik vermoed dus dat het hier om een lekstroom gaat. Toen ik de auto kreeg hebben we een alarminstallatie geïnstalleerd. Het ligt dus voor de hand dat dit de boosdoener is. Ik heb vandaag dus de stekkers uit de alarmunit getrokken, en de alarmunitzekeringen eruit getrokken. Vervolgens zette ik een opgeladen accu in de auto, en draai ik mijn contact op stand 1. Alles leek goed te gaan: benzinepomp netjes aan, lampjes netjes aan. Ik draai mijn contact op stand 2 en ineens gaan alle lampjes op het dashboard uit! De interieurverlichting brand nog zeer zwak :(

Is er kortsluiting ontstaan? Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De alarmunit zit parallel op de kabelboom en eindigt dus in een niet aangesloten stekkerblok. Dit lijkt me geen probleem, toch ?

Wat hulp is echt zeeer gewenst
:roll:

Huib
Guru
Guru

RE: Help, elektronische problemen bij mijn Alfa33:(

ma dec 12, 2005 08:57

Lekstroom kun je eenvoudig meten door een multimetertje tussen de minpool van de accu en de minkabel (even losmaken van de accu dus) te houden. Let er wel op dat je niet teveel verbruikers inschakelt want dan gaat er al snel teveel stroom lopen voor de gemiddelde multimeter.

Hoe heb je de dynamo getest? Weet je zeker dat je die uit kunt sluiten?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

RE: Help, elektronische problemen bij mijn Alfa33:(

ma dec 12, 2005 18:01

Ik heb de dynamo door een bedrijf laten testen dat alleen dynamo's en startmotoren verkoopt en reviseerd. Dat zit dus wel goed. Ik had hetzelfde idee: multimeter tussen de minpolen en 1 voor 1 de zekeringen uit de zekeringenkast trekken. Wanneer de lekstroom wegvalt weet ik waar ik het moet zoeken.

Nu vraag ik me af: De radio is natuurlijk niet gezekerd via de zekeringenkast. Ook de alarminstallatie heb ik gewoon parallel gezet op de verschillende draden (centrale deurvergrendeling, contact etc)

Hoe meet ik daar een lekstroom aan? Zijn er toevallig nog meer zaken niet via de zekeringenkast geschakeld die ik na moet lopen ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”