Op welke as monteer je de banden met het meeste profiel?

Peiling eindigde op ma jan 30, 2006 17:04

Voorzijde bij voorwielaandrijver
33%
23
Voorzijde bij achterwielaandrijver
1%
1
Altijd voorzijde
17%
12
Altijd achterzijde
48%
33

Totaal aantal stemmen: 69
wobbut
Advanced Member
Advanced Member

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL

zo dec 11, 2005 20:40

Klopt inderdaad. Maar áls het dan gaat schuiven... :cry:

Laten we een praktijktest doen. Wie levert wat slicks.... en een auto... ??? :roll: :roll: :roll:

:lol:
Mito 1.4 MA TCT '10

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

zo dec 11, 2005 21:07

Zo'n praktijk testje lijkt me altijd oke om te doen.

Alleen zoals al opgemerkt wie levert de banden?

gegroet

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL

zo dec 11, 2005 21:31

Ik ben eens met een 33 rechtdoor geschoven (in 1 keer onderstuur zonder waarschuwing, op nat wegdek) en dat had ik te danken aan 1 mm banden voor en betere banden achter....... Ik vond het geen prettig gevoel......en ik ben van mening dat ik met goede banden voorop niet in die situatie terecht was gekomen....maar ja wie ben ik....:
Precies wat ik schreef dus Rav ! Om met gladialen en een iets gepowerde voorwieler te sturen is niet te doen.....En rechtuit in een bocht op een boom is niet bepaald safe :shock: dus gewoon goeie banden....

Typisch hier in Nederland waar wij pas langzaam aan de winterband gaan.....Er wordt veel bespaart op banden....daar snap ik niets van #-o
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

De Freker

zo dec 11, 2005 23:31

Beste mensen,

vergeet vooral ook niet dat profiel niet alles is......hardheid van compound is tevens erg bepalend voor gripverlies!

Ook moet je kijken naar het originele karakter van je auto (onderstuurd/overstuurd) en denk aan zaken als de wielbasis, lang of kort, dit maakt verschil......

al met al denk ik dat het dus erg afhangt van auto, rijder en ook ervaring MET je eigen auto.....dus moeilijk een algemeen ordeel te vellen.

Je zou een algehele indeling kunnen maken......Maar ik denk over het algemeen dat onderstuur voor een leek prettiger is dan overstuur.

Grt,

Freek

Rees Cees

zo dec 11, 2005 23:49

ik ga voor vier lekke banden voor iedereen hier. (is ws het veiligste want dan kan niemend hard rijden)

meeste profiel achter, daar is de auto vaak het lichtste (minder druk dus) en een auto die voorwielaangedreven is is per defenitie makkelijker uit een slip te halen met goede achterbanden dan met goede voorbanden (we praten hierbij wel met een nat wegdek). Daarbij komt dat de meeste moderne voorwielaangedreven auto´s zo gemaakt zijn dat ze onderstuurd zijn dus makkelijker te besturen in geval van slippen Gas los koppeling in en remmen (met of zonder ABS).

Posthumus
Guru
Guru

ma dec 12, 2005 00:38

Toen ik bij de bandenboer van de zomer nieuwe Proxjes ging halen adviseerden zij me juist om de nieuwe rubber op de voorwielen te monteren. Nu lijkt me dat in geval van slijtage verdeling ook het meest logisch in het geval van de 155.

Griptechnisch gezien kan ik me weer goed vinden in de hierboven genoemde argumenten voor de achteras...

Kortom, mijn zinloze bijdrage aan dit topic... :?
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Knopjes

ma dec 12, 2005 01:02

Puur voor de veiligheid is het ook beter om de beste banden achter te hebben liggen. Echter de 2 garagebedrijven waar ik stage heb gelopen legden de beste banden voor om de slijtage van het setje gelijk te houden. Ik zou persoonlijk de voorste banden "op" rijden, 2 nieuwe banden achter leggen en de oude voor leggen en als die ook versleten zijn weer vervangen door 2 nieuwe en die weer achter leggen.

Ruud33 16V

ma dec 12, 2005 12:42

ik heb ook altijd de banden met het beste profiel voorop. Dit doe ik meer vanwege slijtage dan ivm wegligging. Vooropgesteld dan dat alle 4 de banden nog voldoende profiel en grip hebben natuurlijk. als er twee banden idd de pijngrens naderen en de overige twee nog goed zijn, is het wellicht verstandig de slechtste voorop te doen...

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma dec 12, 2005 12:48

Voor de beste banden lijkt mij het beste bij een voorwielaandrijver. BIj een achterwielaandrijver zou achter de betere banden te overwegen zijn.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 12, 2005 13:04

Voor de beste banden lijkt mij het beste bij een voorwielaandrijver. BIj een achterwielaandrijver zou achter de betere banden te overwegen zijn.
Dat klinkt mij ook het bekendst/best in de oren...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 12, 2005 13:48

De beste banden altijd achter. Wellicht scheidt de discussie zich wat betreft voor-of achterwielaandrijving. Bij een FWD treedt
bijvoorbeeld aquaplanning veel sneller op en merkt men wellicht het veel minder bij een RWD.

Maar rij eens met een 155 met sneeuwkettingen op de voorwielen in de sneeuw. De auto wordt zeer overstuurt....als je echt een verschil
in tractie zal hebben tussen voor-en achteras kun je zeer verrast worden. Aangezien alle auto's of zij nu FWD,RWD zijn
standaard onderstuur hebben, zal berijder veel eerder worden gewaarschuwd en auto's hebben zo'n set up dat het zonder
drama kan aflopen.

Rees Cees

ma dec 12, 2005 13:57

De beste banden altijd achter. Wellicht scheidt de discussie zich wat betreft voor-of achterwielaandrijving. Bij een FWD treedt
bijvoorbeeld aquaplanning veel sneller op en merkt men wellicht het veel minder bij een RWD.

Maar rij eens met een 155 met sneeuwkettingen op de voorwielen in de sneeuw. De auto wordt zeer overstuurt....als je echt een verschil
in tractie zal hebben tussen voor-en achteras kun je zeer verrast worden. Aangezien alle auto's of zij nu FWD,RWD zijn
standaard onderstuur hebben, zal berijder veel eerder worden gewaarschuwd en auto's hebben zo'n set up dat het zonder
drama kan aflopen.
Dat schreef ik dus ook al. Daarbij heeft het helemaal geen zin om dit met slicks te gaan proberen (zoals eerdere schreven)daar die meestal al glad zijn :lol: :lol:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 12, 2005 14:19

Sorry Cees.........maar herhalen kan toch geen kwaad??
Laatst gewijzigd door bert op ma dec 12, 2005 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees Cees

ma dec 12, 2005 15:10

Sorry Cees.........maar herhalen kan toch geen kwaad. Ben het ook eens wat betreft dat bij een voorwielaangedreven
met goede achterbanden veel beter uit de slip kan worden gehaald. Door het ontkoppelen herstelt de grip zich weer op
de vooras en gevaarlijk wordt het snel omdat in 99 van de 100 gevallen wordt ge-overcorrigeerd door nog meer in te sturen etc
en mocht zich dan de grip op de vooras herstellen, heb je een behoorlijke lastwissel wat de achterkant weer doet uitbreken. Sorry...weer dubbel.
HaHa
Nee dubbel kan geen kwaad, doe maar dubbel lucht dan.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma dec 12, 2005 16:40

Valt mij op dat bijna iedereen hier aangeeft dat de beste achter moeten.
Vreemd toch, daar dit geheel instruist tegen dat gene wat de bandenboeren adviseren.
Hebben zij het dan allemaal mis :?

Uiteraard slijten bandjes voor sneller, door gewicht EN sturen.
Wellicht dat dat de enigste denkbare reden is om voor de betere band te leggen.

Het antwoord zou omwille veiligheid dus moeten zijn: ACHTER :?:

Terug naar “Algemene Technische vragen”