ma dec 12, 2005 08:42
Er zijn 4 kerfjes per nokkenastandwiel. (telkens 2 naast elkaar, bovenkant en onderkant) de tand tussen de kerfjes moet mooi in het midden van het gat bovenaan de distributiekap staan. handig is soms om die betreffende tand rood te kleuren oid.
Met op: eerst plaats je de riem aan bestuurderszijde. denk eraan dat de werkzijde strak tussen nokkenas en krukastandwiel loopt. Er mag geen tand speling opzitten. Daarna doe je het zelfde voor de kant van dee passagier. Let op: deze is iets lastiger omdat je de nokkenas moet opspannen hier. (dit kan je met een sleutel 19) . Controleer tussentijds ook nog een aantal keren of de krukas nog op het "T" merkteken staat. als je zeker bent dat alles goed staat, dan draai je de motor met de hand VOORZICHTIG 2 krukasomwentelingen (1 nokkenasomwenteling) rond. Je moet nu terug op de "T" staan, met de inkepingen opnieuw zichtbaar door de gaten van de ditributiekappen. Zeker als dit je eerste keer is, herhaal deze controle een aantal keer. staat alles juist, dan draai je vanaf de "T" naar het driehoekmerkteken op het vliegwiel (kan je dat niet zo snel vinden, gok dan een graad op 15°). Draai nu de spanner aan passagierskant een keertje los en vast, zodat de riem bijspant. Draai verder tot je terug aan de "T" bent (dit keer met de kerfjes naar ONDEREN gericht) en draai opnieuw tot aan het driehoekje (of een 15° tal graden) Span nu de andere kant.
controleer opnieuw of alles nog juist staat. Laat nu de startmotor even rond gaan (zonder ontsteking of benzine te geven) en controleer opnieuw. Nu zal alles echt wel goed staan, aansluiten en starten die handel.
Succes.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ?
