Egbertone
Guru
Guru

Olio... voor de Giulia

ma dec 12, 2005 13:38

... zal vast wel ergens op het oude Forum staan maar vraag het toch even hier.

Ben van plan om binnenkort de olie van m'n Giulia (1600 Super) te verversen. Aangezien ik niet weet wat er nu precies in zit vraag ik me af wat ik het beste kan doen.
- Minerale olie of (half)synthetische
- 20W50 of een andere waarde

De Juul wordt gewoon voor dagelijks gebruik ingezet.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Olio... voor de Giulia

ma dec 12, 2005 13:46

15w50halfsyntheet. (voor dagelijks dan he voor een blok met "ervaring".)
Volledig mineraal is er bijna niet meer.

Na ev revisie en grondige reiniging lekker een volsyntheet erin 10w60. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

ma dec 12, 2005 13:54

Owkee...

En dan maakt het niet uit wat er nu in zit? Mineraal of syntheet? Kan geen kwaad dus....

Na revisie komt er een tweeliter blok in :wink:
Ofwel, het 1600 blok zal niet gereviseerd worden o.i.d. maar t.z.t. vervangen voor een 2-liter blok.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 12, 2005 14:05

Zit vast geen volsyntheet in nu. Dan had de vorige eigenaar je daar vast wel op gewezen. Met een halfsyntheet ben je altijd goed bediend. :wink:

Ennuh: Die 2.0 gaat natuurlijk strakkies lekker 10w60 innnemen. :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 13, 2005 03:50

Nooit een volsyntheet in een oude motor doen!!!!!!!!!!!!
Je spoelt alles los en er gaat wat stuk!!! Meestal de oliepomp!!!!
Wel in een gereviseerde motor die helemaal gespoeld is, ook de kruk!!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

rjfschmitz
Full Member
Full Member

di dec 13, 2005 08:34

De Juul wordt gewoon voor dagelijks gebruik ingezet.
Voor dagelijks gebruik in december??? :(
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

dell`orto

di dec 13, 2005 09:20

volgens mij was het toch echt : een gereviseerde motor de eerste 3000 uur niet op vol syntheet anders krijg je een olieboot.

inlopen altijd op halfsyntheet, tegewoordige halfsyntheten zijn zeer goed.

dit was het advies toen ik mijn motor had gereviseerd en olie moest hebben.

groeten

Andretti Molletti

di dec 13, 2005 12:50

Dat van dat inlopen klopt!

Ik zou in een blok met ervaring zeker een 20W gooien... het cijfer daarna zo hoog mogelijk maar iig 50.. dus een 20W50
Voor het verversen eens een keertje flushen misschien??

Hoe is de staat en het verbruik vd motor?

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Olio... voor de Giulia

di dec 13, 2005 13:00

Hoe is de staat en het verbruik vd motor?
Blok ziet er mooi schoon en droog uit. Kilometerstand is ongeveer 89.500 maar dat zegt niets natuurlijk, kunnen er zomaar 100.000 meer zijn. Met het verbruik neem ik aan dat je het olieverbruik bedoelt. Is goed... m.a.w. verbruikt weinig olie.

Flushen.... hoe doen we dat??

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 13, 2005 13:08

Flushen doe je met een speciaal spoelmiddel, een agressief goedje hetgeen je vlak voor de verversing aan de olie toevoegd. Ca 10 min laten draaien of onder matige belasting rijden en daarna verversen. Spoel het blok daarna nog 2 keer met goedkope Aldi/lidl olie, en tussentijds weer ff minuutje laten draaien en schroef er daarna pas nieuw filter op en ververs de complete caterinhoud. Ik ben hier zelf trouwens GEEN voorstander van doordat je het risico loopt dat er heel veel residu uit je carterpan en de cilinderkop wordt opgelost. Je loopt het risico dat je motor inwenidig een "infarkt"krijgt.

Het spul is er van Winn's en JB, en mogelijk nog wel meer merken. Die van JB werkt perfekt, maar nogmaals: Ik zou het niet doen bij een oud blok. Je hebt geen weet wat er los kan komen...

@Dre: Vanwaar die 20w. Een halfsynteet zakt niet zo vlot "onderuit" om het maar ff plat te zeggen dan de oude minerale olie. Je hebt dus ook met een 15 w bijna geen grenssmering omdat de smeerfilm behoorlijk taai is. Zelfs het omgekeerde zou met de moderne olien wel eens het geval kunnen zijn. Voordeel van een 15 W is iig dat je druk sneller is opgebouwd. Met een 20 W ben je mi dus in het nadeel. :wink:

Dat inlopen is idd waar: Gebruik daarvoor geen volsyntheet, maar ca 1000/1500 km een Aldi/Lidl olie gaat prima/is goed genoeg.

Er is ook speciale inloopolie zelfs, die heeft specificaties waar je nog geen opwindautootje mee zou willen smeren :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 13, 2005 14:09

Er gaat toch een ander blok in?!? Olie er in en gaan! Vooral veel toeren maken nu. Spaar hem niet en geniet er van. Is best een fijn blok zo'n 1600 maar ik zou zeker niet gaan spoelen enzo. :D
Dirk - Giulia2000TS

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Olio... voor de Giulia

di dec 13, 2005 14:37

Er gaat toch een ander blok in?!? Olie er in en gaan! Vooral veel toeren maken nu. Spaar hem niet en geniet er van. Is best een fijn blok zo'n 1600 maar ik zou zeker niet gaan spoelen enzo. :D

Ja Dirk, dat is ook zo. Maar dat 1600 blokje moet natuurlijk wel goed blijven, moet er nog eventjes in blijven zitten.

Mijn vraag was dan ook wat je het beste kan doen als je niet weet wat voor soort olie er in zit.
Laatst gewijzigd door Egbertone op di dec 13, 2005 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

di dec 13, 2005 14:41

Bangerikken!! ;)
gewoon spoelen!!
Flush erin 10-20 minuten stationair draaien en zeker NIET rijden!!!
Zooi eruit en nokkenasbakken ook leegmaken...
aldi olio erin en 20 minuten draaien..
Olio eruit en nw filter GEVULD erop olio erin en zeker voor de 20W gaan en dan genieten..
Als je naar 10 w zakt zul je je drijfstangen geen plezier doen, kijk maar eens naar de specificaties ve oude en een nwe motor vwb drijfstanglagerspeling..

Je kan de kleine carterpan ook losnemen das wel het mooiste, kun je de boel lekker schoonmaken!! 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”