Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

wo dec 14, 2005 10:01

Leuke discussie. Ik heb maar één vrees en dat is het stuktrekken van de schroefdraad in de kop. Daarom dat ik er de momentsleutel wilde bijhalen.
Maar nu hoor ik 2 verschillende dingen. Ons wordt geleerd: ALLES met de momentsleutel. Maar uit een aantal postings moet ik toch concluderen dat de theorie niet altijd klopt met de praktijk ?
Ik heb ooit eens in mijn jonge jaren een Glofje naar de haaien geholpen door een oliedrukcontact "zo vast mogelijk" te trekken. Resultaat: opstaand tuitje gewoon gescheurd ! :shock: Blokkie voor de vuilbak. Gelukkig was het een versleten ding van 15 jaar oud.

@Dré: ik weet ook wel dat 20 nm 20 nm is, waar je de sleutel ook vastneemt. Bedoelde alleen maar dat je dan zelf iets meer gevoel hebt hoeveel kracht je nou eigenlijk uitoefent. Zeker met een lange sleutel die begint bij 20 nm en die je nog niet gewend bent.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

Re: RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

wo dec 14, 2005 10:06

@Dré: ik weet ook wel dat 20 nm 20 nm is, waar je de sleutel ook vastneemt. Bedoelde alleen maar dat je dan zelf iets meer gevoel hebt hoeveel kracht je nou eigenlijk uitoefent. Zeker met een lange sleutel die begint bij 20 nm en die je nog niet gewend bent.
Hij klikt gewoon op 20Nm ... waar je hem ook vastpakt, overigens staat in de gebruiksaanwijzing dat je hem juist NIET halverwege vast moet pakken!!
Het gaat om de kwaliteit van de sleutel... zeg maar Lidl en Belzer ;)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo dec 14, 2005 10:10

Michel bedoelt te zeggen dat het belerend kan zijn om de momentsleutel op gelijke lengte vast te pakken als je sleutel gereedschap, dit om een beter gevoel te krijgen qua kracht.

Maar wat is de clou van het niet halverwege mogen vastpakken van een momentsleutel? :?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 14, 2005 10:17

Tuurlijk. Stel: je zet iets op 80 nm.......je draait en draait en wacht op de klik. halverwege vastgenomen krijg je dan sneller het gevoel van "ik ben hier behoorlijk aan het wringen en nog steeds geen klik". Daar doelde ik dus op. Dat ze klikken wist ik nog gelukkig nog net, en dat voor een Belg :mrgreen: ;)
Dat je ze volgens de handleiding niet halverwege beet mag nemen is volgens mij om een meer gelijkmatige aandraaibeweging te kunnen maken.

Maar: wat is volgens jullie een "betrouwbare" momentsleutel ? Gunstige prijs / kwaliteitsverhouding.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 14, 2005 10:17

Juist, AO, daar doelde ik idd op, zie vorige posting (je was me voor ;) )

kroehlur

wo dec 14, 2005 10:30

Ik vind de Teng Tools in het algemeen goed ivm de prijs. Je kan natuurlijk ook allemaal Snap-On, Gedore en zo kopen maar dan heb je niets over voor je auto. :(

Ik heb een model Lidl of vergelijkbaar en hij doet het tot nu toe goed. Natuurlijk is dat ding minder nauwkeurig dan een echte goede maar ik heb ook niet echt nauwkeurigheid nodig gehad tot nu toe. Als ik ooit een keer ga beginnen aan mijn nieuwe motor ga ik een andere sleutel kopen en dan dacht ik idd aan een Teng.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 14, 2005 10:35

Ik heb ééntje van Teng, ik ga er zaterdag voor het eerst mee werken (of net niet, zie dit topic ? :lol: )

Tenminste, als de kerstman van ARparts al geweest is dan ;)

correctie: Kerstman net geweest ! :thumbs:

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 14, 2005 11:18

Hey Michel,

Ik heb het gewoon op gevoel gedaan. Niks momentsleutel. Vast is vast. Het lijkt met wel belangrijker om het spruitstuk (als dat eraf moet) van binnen naar buiten toe vast te zetten. Net als de cilinderkop, zodat de pakking overal evengoed aansluit.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 14, 2005 11:21

ik heb geen spruitstuk, 116 blok ;)
ik moet dus wel bouten in de kop vastzetten, vandaar mijn "neiging tot momentsleutelen"

Andretti Molletti

Re: RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

wo dec 14, 2005 11:31

Michel bedoelt te zeggen dat het belerend kan zijn om de momentsleutel op gelijke lengte vast te pakken als je sleutel gereedschap, dit om een beter gevoel te krijgen qua kracht.

Maar wat is de clou van het niet halverwege mogen vastpakken van een momentsleutel? :?
Erg belerend ;)
Ik voel met een sleutel van 30 cm net zo goed als een van 15 cm... kwestie van doen doen doen en oefenen 8)

halverwegen buigt de sleutel anders en over het algemeen zit er een torsiebuigding in dat op het eind is vastgezet inwendig..

Koop een digital Belzer moment sleutel!!
Kan je de tolerantie instellen en zowat van 0-150Nm... als je klikt (piept en trilt dan) .. dan zie je het werkelijke moment, dus hoeveel je doorgeschoten bent... erg leerzaam en je schrikt er soms van!!
Zo hou ik geld over voor mijn auto's... omdat ik niet telkens met een lekkende koppakking zit...(he turborijders ;) )

Als je veel met een momentsleutel werkt, dan kun je gevoel gaan opbouwen en steeds meer die sleutel achterwegen laten.. niet omgekeerd!
En dat is in het algemeen bedoeldt Michel ;)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Het groooote momentsleutel-topic. klikkerdeklikkerdeklik

wo dec 14, 2005 11:44

Titel aangepast ;) hebben anderen er ook wat aan !

kroehlur

wo dec 14, 2005 11:45

Kost dan ook ruim €600,00 hé?

Natuurlijk wel een leuk ding en gaat je hele leven mee vermoed ik.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 14, 2005 11:48

Zo een belzer is anders ook niet goedkoop :schrik: Boven 200€ :-s

En als ie trilt is het dan meer iets voor de vrouwelijke sleutelaars onder ons :lol:

bralfa
Guru
Guru

wo dec 14, 2005 12:58

'K heb er 2 van Gedore... T is ff slikken. Maar gerekend over de jaren dat je het kunt gebruiken... Is het een lachertje. En wat Dré zegt is zeker waar... Voorkomen (goede momentsleutel) is beter (minder frustrend, goedkoper) dan genezen (lekke koppen afgedraaide bouten enz...)
Shut up and ride!

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Het groooote momentsleutel-topic. klikkerdeklikkerde

wo dec 14, 2005 14:00

Titel aangepast ;) hebben anderen er ook wat aan !

Pffffff, nou gaat zelfs de topic-titel al off topic........ :roll:
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”