Op welke as monteer je de banden met het meeste profiel?

Peiling eindigde op ma jan 30, 2006 17:04

Voorzijde bij voorwielaandrijver
33%
23
Voorzijde bij achterwielaandrijver
1%
1
Altijd voorzijde
17%
12
Altijd achterzijde
48%
33

Totaal aantal stemmen: 69
Andretti Molletti

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL

di dec 13, 2005 18:15

Pcies... das geen setup voor op de (anti)slipbaan~!!!
Zet je dempers maar s open, je stabi los en je bandenspanning laag..

Dan hou je um veel langer!

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

di dec 13, 2005 19:02

Gewoon zorgen dat je zowel voor als achter meer dan voldoende profiel op je slofjes hebt ;) :P :lol: :lol: :lol: :lol:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 13, 2005 20:00

Lang niet meer hier geweest :oops:

Omdat niet alles terug te gaan lezen mijn toelichting:
minste druk op de achterwielen = eerder de neiging tot aquaplaning => meer profiel voor waterafvoer is veiliger DUS beste banden achter....
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di dec 13, 2005 20:15

ik heb ook achter gekozen en ik heb geen zin meer om mijn beargumentatie er neer te zetten omdat het er al minstens 10X staat. Schijnbaar weten de bandenboeren het dus niet goed :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

di dec 13, 2005 20:56

Rondom slicks? Hebbie altijd top grip en als het regent rij je gewoon niet?
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Rees Cees

Re: RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL

di dec 13, 2005 22:01

npg nooit met slicks op de openbareweg gereden zeker? geen grip dus, ook niet bij droog weer.

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

di dec 13, 2005 22:16

npg nooit met slicks op de openbareweg gereden zeker? geen grip dus, ook niet bij droog weer.
Jij wel dan? Worden niet warm genoeg zeker?
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

di dec 13, 2005 22:18

Gewoon s proberen sinus ;)

Rees Cees

wo dec 14, 2005 18:32

Gewoon s proberen sinus ;)
nog een keer raden sinus, heeft niets met temperatuur te maken

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 14, 2005 18:49

Heeft dat niet met het asfalt te maken waardoor slicks op de openbare weg geen grip hebben?

Robert 75 V6

vr dec 16, 2005 11:56

Misschien is mijn antwoord al gegeven ( ik heb dus niet alle 4 de paginas gelezen )

maar de algehele redenatie van een hoop garagebedrijven luidt we leggen de nieuwe banden voor want die slijten het snelst het wagenpark in nederland is voor het grootste gedeelte FWD, dientengevolge rollen de achterwielen gewoon mee en doen niets. ( onze werkplaatschef rijdt het hele jaar door op winterbanden en vertelt aan bijna elke klant dat ie dat zondermeer aan kan bevelen :? )

Echter wij kunnen over het algemeen onszelf klassificeren onder het kopje ''sportieve bestuurders''

In dit geval zou ik NOOIT bezuinigen op banden!!!!!!!!!!!!!!! Als je RWD rijdt dan zou ik mijn nieuwe bandjes achter zetten, je dirigeert je auto met je stuurwiel en corrigeert altijd met je gaspedaal want dat is toch de richting die je auto zal volgen. Bij een FWD ben ik er niet volledig zeker over, aangezien de achterkant gewoon goed in het spoor moet blijven en niet een poging moet doen om de voorkant in te halen zou je zeggen beste achter, hoewel een schuivende kont volgens mij het beste verholpen kan worden dmv gasgeven (FWD) heb je op dat moment ook weer goede grip op je voorwielen nodig om onderstuur te vermijden dus eigenlijk spreek ik mezelf hier tegen. Natuurlijk helpt het gewicht van je motor en bak wel weer een boel (Quote van cees rees denk ik) onthoud altijd wel dat je voor stuurt en remt en dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste want hoe leuk hoge bochtensnelheden ook zijn, ook bij nat weer kunnen kinderen ineens oversteken!

Oh ja ! als je van je garagehouder om je oren geslagen wordt met woekerprijzen voor banden kijk dan op www.autobandenmarkt.nl die gasten zijn superconcurrerend

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr dec 16, 2005 12:15

) onthoud altijd wel dat je voor stuurt en remt en dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste want hoe leuk hoge bochtensnelheden ook zijn, ook bij nat weer kunnen kinderen ineens oversteken
en als je achter de grip verloren hebt, heb je aan dat sturen en remmen op je voorwielen ook niets meer... :wink:

Resume:
Ongeacht: Rwd,Fwd of 4wd:

Natuurlijk rondom altijd goede banden en bij vervanging de nieuwe banden achterom zetten en je "oude" achterbanden dan weer naar voren zetten. Je vervangt dan altijd 2 banden per keer en een twee bijkomend voordeel is dat je achterbanden ook niet hopeloos verouderen.

Als de achterwielen hun spoorkracht/grip verliezen is correctie bijna niet mogelijk en voel je dat ook bijna nooit aankomen.

Bij spoorkracht/grip verlies op je voorwielen voel je dat heel snel en ga je daar dus ook meteen op anticiperen en zolang het verlies aan grip voortduurt glij je iig rechtdoor en verkrijg je simpel weer controle over je voertuig als de snelheid van je auto afneemt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 16, 2005 15:29

ik ben het voor 95% met je eens @@....

die overgebleven 5% zijn voor mijn eigen auto's :wink:

wanneer breekt, bij FWD, de achterkant uit bij snellere (lees: niet op het scherpst van de snede!) bochten indien de auto op aandrijving de bocht doorgaat?? Bij gladde banden heb je dan nat wegdek nodig....
op droog wegdek gaat je dat niet lukken met de meeste standaard fwd auto's.....

dus wat doe je met nat weer?? juist; anticiperen en gas minderen.....
dan heb je lekker goede banden voor erop liggen en 5 mm banden achter zodat je ook al sturend en remmend wat te vertellen hebt...

p.s. wel eens geremd met 2 mm bandjes op droogwegdek t.o.v. nieuwe banden??

maar dat is mijn mening :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr dec 16, 2005 16:05

ieder zn mening: :biggrin:

Maar ik ben net zo eigenwijs als jij ! maar dat zal wel iets met beroepsdeformatie of zo iets te maken hebben. :wink:
Op je voorwielen werken bij een FWD per definitie meer krachten. Meer remkrachten (pakweg 70-80 % van het totale remvermogen, aandrijfkrachten en spoorkrachten. Bij een FWD hebben de achterwielen alleen maar spoorkrachten en een bepekte remkracht te verwerken, maar tijdens het remmen neemt de druk op de achterwielen ook nog eens af, hetgeen weer van invloed is op de max over te brengen spoorkracht.

En: Zoals je weet: Achter grip kwijt is "alles" kwijt. (zwenkwieleffekt) en dan kun je sturen en remmen tot je een ons weegt, maar reageer je vrijwel altijd te laat om je karretje onder controle te houden en das wel handig om weer veilg thuis te komen. :wink:

Uiteraard ben je het beste uit met vier nieuwe banden ( Ingereden dan he :wink: )
en banden met minder mm's geven (vrij vaak, maar niet altijd) een lagere remvertraging en een nagenoeg gladde band weer meer.

Dis trouwens wel een leuke voor een nieuwe topic, wromdatsois. :wink:

Nu 98,5 % :P :P :P :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 16, 2005 16:18

dus eigenlijk: - achterbanden het liefst in een maatje 165/50..... met 7 mm profiel
- voorbanden 215/30.... met 7 mm profiel

:wink:

enne met zwenkwielen kun je prima uit de voeten.....als je maar rustig stuurt :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”