'Broeikaseffect binnen tien jaar onomkeerbaar'
24 januari 2005, 13:53:54
LONDEN (ANP) - Het broeikaseffect bereikt binnen uiterlijk tien jaar het punt waarop het niet meer omkeerbaar is als er geen krachtige maatregelen worden genomen. Dat blijkt uit het rapport 'Meeting The Climate Challenge' dat dinsdag openbaar wordt gemaakt.
De Britse krant The Independent, die de hand heeft weten te leggen op het rapport, publiceerde er maandag al uit. ,,Er tikt een ecologische tijdbom'', zei de Britse ex-minister Stephen Byers tegen de krant. Byers had samen met de Amerikaanse Republikeinse senator Olympia Snowe de leiding van de taakgroep die het rapport heeft opgesteld.
Het rapport is opgesteld door het Institute for Public Policy Research in Groot-Brittannië, het Centre for American Progress in de Verenigde Staten en The Australia Institute. Politici, zakenmensen en academici hebben eraan bijgedragen. Zij waarschuwen beleidsmakers in de hele wereld dat er onvoorspelbare rampen aankomen als de temperaturen twee graden Celsius hoger worden dan de gemiddelde temperatuur in de wereld in 1750, voor de industriële revolutie. Op dit moment is de stijging ten opzichte van 1750 al 0,8 graad Celsius.
De samenstellers van het rapport zeggen dat een grotere stijging van de temperatuur leidt tot rampzalige veranderingen in het klimaat. Die hebben tot gevolg dat de landbouw ontregeld wordt, dat er tekort zal zijn aan water en dat er omvangrijke droogte optreedt. Ziekten zullen om zich heen grijpen, het niveau van de zeeën zal stijgen en bossen zullen sterven. Ook achten zij het niet ondenkbaar dat de opwarming van de aarde helemaal op hol slaat. Dat kan leiden tot smelten van de ijskap van Groenland of tot ophouden van de Warme Golfstroom.
Dit soort leuzen wordt vaker de media in geschreewd.
Er zijn natuurlijk 1001 onderwerpen die ertoe bijdragen dusdanige maatregelen te nemen of oplossingen te bedenken waardoor het effect minder zal zijn.
Waar ik me vooral aan stoor!! is het feit dat:
Wanneer je op dit moment door een winkelstraat loopt overal de deuren in de winter openstaan. Je kunt bekans zonder jas gaan shoppen de warmte komt je tegenmoet.
Wanneer je in de winkel vraagt naar waarom wordt er simpelweg geantwoord:
Als de deuren dicht zijn ziet MEN niet dat de winkel open is en komen de mensen niet naar binnen.
NONSENS TOG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laten we met zn allen afspreken dat die deuren dicht blijven, wanneer je iets wilt kopen lopen jij en ik toch wel naar binnen
Of ben ik de enige die zich daaraan stoort