Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

di dec 20, 2005 23:42

De cilinderkoppen van mijn 3.5 V6 zijn op een haar na klaar (met dank aan De Lelijke, die is hier onbekend, maar ik wou hem toch vermelden :wink: ). Niewe klepgeleiders ingeperst, zittingen gedaan, noem maar op. Maar nu... wat is de aanbevolen klepspeling voor C&B nokkenassen? Zelfde als standaard? Wie o wie?

En wie weet wat de compressieverhouding van een Savali 3.5 12v zou moeten zijn, en wie weet hoe ver je deze kunt opvoeren zonder tegen problemen aan te lopen? Dat er straks alleen RON98 getankt zal worden spreekt voor zich natuurlijk.

Nu nog koppakkingen en cilinderbusafdichtringen (...) bestellen en dan kan binnenkort het grote monteren van het blok beginnen Afbeelding Afbeelding

Zodra de zuigers geparelstraald zijn en de zuigerveren binnenkomen! En dan volgt eindelijk ook een update in projecten :oops:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 07:28

Zuigers parelstralen ??? Daar worden ze niet gladder van...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 08:54

:oops: Glasstralen :oops: en nabewerken...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 10:00

Ha Yuri,

Gelukkig leest de C&B dealer mee. :wink:

Het ligt er even aan welke C&B's je hebt:
AR6.104.294S: inlaat 0.5, uitlaat 0.3
AR6.114.300C: inlaat 0.4, uitlaat 0.3
AR6.115.308C: inlaat 0.4, uitlaat 0.3
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 13:05

Hoi Wilbert, dit is het nummer: AR6.103.2728S, als ik de Lelijke mag geloven. Weet je toevallig wat dat voor nummer is dan :?: Als dealer?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 14:49

Hmmm, die code bevat een cijfertje teveel.

Maar als we de code vertalen zou het zijn: AR6 = 6c 12v, 10.3 mm lift inlaat , 272° duur inlaat en de S voor Stradale. De laatste 8 kan ik niet thuis brengen.

Deze staat in ieder geval niet in de catalogus. De meest tamme in de catalogus is de AR6.104.294 S. Dat is (heb je net geleerd) 6c 12v, 10.4 mm lift inlaat , 294° duur inlaat en de S voor Stradale Media.

Dus ik weet niet welke variant je in handen hebt. Het is niet toevallig een originele?
Ben benieuwd naar de resultaten..
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 14:57

O ja, die 8 had ik weg moeten halen. Want zo had ik het nummer in eerste instantie gelezen, ik dacht dat het het originele nummer was. DJ wist me echter te vertellen hoe de C&B nummering werkte en dat die 8 dus waarschijnlijk een S was. De originele nummers zien er weer heeeel anders uit. Dus nu ben ik wel in verwarring. Heb je misschien een lijstje van C&B V6 nummers, wellicht zie ik iets dat er meer op lijkt? Want als ik de 's' voor een '8' heb aangezien, kan ik heus nog wel een foutje gemaakt hebben :oops: (lees hier voor 'ik' maar 'De Lelijke', want die heeft het nummer voor me opgelezen :wink: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 15:05

Ha Yuri,

Dat lijstje staat in mijn 1e posting. Die 3 zijn er voor de V6 12 klepper, niet meer, niet minder. 2.5 of 3.0 maakt niets uit.
Now what?

Ik dacht evt. aan een set 'made by C&B' naar originele specs maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 15:39

Alvast bedankt voor de informatie zo ver! Ik heb net even De Lelijke gebeld, en het nummer is absoluut AR6.103.272S. Ik heb ook even de specs van de originele 2.5 (QV) en 3.0 (America) tevoorschijn gehaald, en voor de 2.5 is het 9.0 mm kleplift bij openingstijd 277.4 graden, en voor de 3.0 is dat 9.1 en 280. Dus de nokkenassen die ik heb zijn ook niet origineel. Of zouden het dan replica-originele QV-nokkenassen zijn...? Wie o wie?

Ik heb er ook maar een mailtje naar C&B aan gewaagd, als iemand het kan weten zijn zij het wel, toch? [-o<
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 18:11

Meet voor de gein eens de kleplifthoogte...
Daarnaast is de duratie altijd een moeilijke zaak...
Bij welke klepspeling wordt deze gemeten??
Als de oudere specs gemeten worden met vijv. 1 mm klepspeling dan zit je ineens aan heel andere getallen zoals deze nokkenas.
Ik kan me niet voorstellen dat ze tammere dan originele nokkenassen maken.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 18:53

Amerikaanse markt???

Zal wel nergens op slaan, maar probeer t toch...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8933
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 20:30

Ik kan er ook nog geen wijs uit. Ik heb De Lelijke daarstraks gevraagd om lift en duratie eens te meten, want zoals we op de HTS al zeiden, meten is weten (als je tenminste weet hoe je meten moet :wink: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 20:46

Precies wat is naast de klepspeling het verloop van de nok(hoe snel staat de volledig open). Duratie 280 voor standaard is redelijk wild op het eerste gezicht. Zijn dat QV nokken?? Wat is precies de timing van de C&B nokken ( in-en uitlaat??). Ik denk dat de C&B nokken wel alles eerder openen als de Alfa nokken.
QV nokken lijken me meer emissie stokken.

Gebruikersavatar
Robertv6
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:29

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

wo dec 21, 2005 23:32

waarom zijn qv stokken emissie stokken
dacht dat dit de scherpste waren
Alfa Romeo 156 2.4 td
Alfa Romeo Spider '79

gehad 3x sud, 1x Giulia, 2x Alfetta, 1x Giulietta,3x75 V6, turbo,TS, Alfa Romeo Giulia 1.6 Super, 2x Alfa Romeo 156 1.8 TS
BMW 325i Ziengs cup

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Klepspeling V6 met C&B nokkenassen, en dan nog wat

do dec 22, 2005 09:04

Dat weet ik niet zeker maar het kan zijn dat timing nokkenas, bijvoorbeeld door het later openen en eerder sluiten van inlaat, met duratie
280 iets minder wild uitpakt als de C&B nokkenas en natuurlijk dat de C&B wellicht veel sneller op max lift zit.

Terug naar “Algemene Technische vragen”