vr dec 23, 2005 20:22
Het is misschien vergezocht maar het kan wel, ik heb het eens met mij GTV gehad. Die had toen 2 maanden stilgestaan. De zuigers van de achterremklauwen waren eerst wat teruggetrokken en vervolgens door het lange stilstaan vastgeraakt. Als je vervolgens wegrijdt en normaal remt dan lijkt alles goed te werken totdat de zuiger van een van de achterremklauw los komt. Door de extra ruimte in het systeem lijkt het er dan even op of er geen remdruk meer is, kwestie van een aantal keer pompen om weer voldoende remolie in het systeem te krijgen. Ik had de auto toen opgekrikt om te kijken wat er aan de hand was, 1 achterremklauw zat nog steeds vast (dat wiel remde niet) , toen die los kwam dus weer even geen remdruk. Paar keer pompen waardoor ik weer remdruk had, vervolgens remde hij weer op alle wielen. Mij GTV heeft een enkelvoudig remsysteem, met een gescheiden systeem had ik overigens hetzelfde gehad omdat beide achterremklauwen vast zaten. Ik denk dat de zuiger makkelijker terug trekt als de remblokken dunner zijn geworden, er staat dan meer spanning op het afdichtingsrubber waardoor de kans hierop groter wordt. Dus als je remblokken dun zijn en je auto heeft een tijdje stilgestaan dan kan dit de oorzaak zijn. Ook een zuiger die niet soepel loopt kan de oorzaak zijn denk ik....
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)
Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)