RG

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

wo nov 30, 2005 10:11

ciao Steven,

Als je dit weekend nog in de randstad bent, zou je ook even naar Auto Electric Delft (A.E.D.) kunnen gaan (niet te verwarren met Auto Electra Delft). Die gasten zijn zeer behulpzaam en professioneel en bovendien niet duur.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 30, 2005 12:04

Ciao Aimce,

Ben wel in het westen te vinden, echter alleen voor de geodheilig man.... :wink:

Zal die mensen eens opsnorren voor mijn dynabytje!!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

wo nov 30, 2005 18:13

Ik heb bij mijn 33 gewoon de spanningsregelaar vervangen zonder de sleepringen af te draaien. Ik wist overigens niet dat dit noodzakelijk was. Het werkte echter prima. Weg brandend acculampje.

;)

Overigens heeft GVB op de Apeldoornselaan in Den Haag die dingen op voorraad.
Het werkt wel, maar de kans is zeer groot dat het van korte duur is. :o Ik heb dat dus ook ooit eens gedaan. De sleepringen zagen er nog netjes uit, slechts weinig ingelopen. Desondanks slijten de nieuwe borstels onwaarschijnlijk snel in op de ingelopen ringen. Mijn dynamo was toen na 7000 km volledig gaar. Dwz. borstels en ringen zwaar ingelopen en borstelhouder ook! :shock: dan kun je dus opnieuw beginnen. :( En dan mag je hopen dat de sleepringen nog voldoende vlees hebben, want anders moeten er dus nieuwe op. Of een andere dynamo natuurlijk. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jan 05, 2006 22:58

Na lange tijd weer een update:

Zoals aanbevolen heb ik de sleepringen van de dynamo afgedraaid. Beter gezegd, mooi afgeveild en naderhand met heel zacht schuurpapier glad gemaakt, uiteraard het stof er naderhand ook nog afgehaald. Die ringen waren helemaal ovaal geworden. Uiteraard ook de borstels(met ingebouwde regelaar) vervangen. Je hoort ze nu inslijten lijkt het haast wel, is dat normaal?

Echter en helaas, brandt het lampje van de accu nog steeds heel licht op de achtergrond. Je ziet het nauwelijks en het is minder dan eerst, maar je ziet het wel als je goed kijkt. Als de dynamo de juiste voltages afgeeft met de eerder genoemde verbruikers aan, kan het dan alleen nog liggen aan de accu?

Of is dit mierenneuken en werkt de boel gewoon?

Of zijn er addertjes in de buurt?................. :roll:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 05, 2006 23:11

Met een vijl uit de losse pols? :shock: De ringen moeten we heel mooi rond zijn. :? En glad natuurlijk. :wink:
Hij hoort zeer soepel en zo goed als geruisloos te draaien!
hoe was het geluid toen je de dynamo met de hand ronddraaide? het zou goed kunnen dat de spoelen tegen de buitenkant aanlopen! Dit maakt dan uiteraard een schurend geluid. :o

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 06, 2006 10:28

Hmm....'we' hebben het idd uit de losse pols gedaan, terwijl de as waar de ringen opzitten in de draaibank rustig zijn rondjes draaide...Glad waren ze zeker(het spiegelde zelfs), althans velen malen gladder dan de loopvlakken die ik aantrof......tjeetje, wat een groef was dat zeg..misschien wel 1mm diep.....had ik nite verwacht.

Eenmaal gemonteerd liep de dynamo zelf geruisloos. Er ontbreekt wel een spietje/palletje in de dynamo dat de platen borgt waar de snaar in loopt zo meen ik. Dat spietje zat er al niet in en kon toen geen reserve halen. Kan dat het zijn?

Als de spoelen tegen de buitenkant aanlpoen, dan was de dynamo toch al lang kapot geweest....heb er gisteren nog een lange rit van 110km mee gemaakt....

Spietje :roll:

Maxtor
Guru
Guru

vr jan 06, 2006 11:58

Zijn die ringen niet ook gewoon te vervangen voor nieuwe exemplaren, of betaal je je daar helemaal blauw aan?

Wat betreft dat oplichtende lampje, volgens mij heeft zowat iedere 33 een heel lichtjes brandend lampje. Mijn SW heeft daar ook altijd last van, en ik meende dat ik bij meerdere 33's hier op het forum zo is.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Andretti Molletti

vr jan 06, 2006 13:16

Zal je achterste lager wel zijn?
Als je sleepringen met de vijl in de draaibank gedaan zijn zijn ze echt wel rond genoeg..
Sleepringen zitten trouwens vastgelijmd op de as en zijn niet los t vervangen... dat wordt dan een nw anker...
Dat branden van je lampje komt doordat je velddiodes minder spanning geven dan je dynamo.
Enige wat je kan doen is het spanningsverschil tussen D+ en B+ achterop je dynamo meten en dan de uitkomst hier posten... :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 06, 2006 15:31

+D en +B.....zegt me even niets...:roll:

Andretti Molletti

vr jan 06, 2006 17:22

elektrische aansluitingen achter op het schild van de dynamo...

Die heb je MOETEN zien toen je je anker eruit geschroefd hebt!!!!
Staat er letterlijk zo op....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 06, 2006 20:55

Die sleepringen zijn dus goed. En de montage en lagering ook, immers draaide de dynamo soepel en geruisloos rond zeg je.

Spietje (half maantje :wink: ) heb ik nog bij geen enkele dynamo gezien, de uitsparing wel. rare jongens daar by Bosch. :?

Dan lijkt mij dat het geluid niet van de dynamo komt! :o

Wat betreft licht brandend lampje: zie Andretti. Alhoewel maxtor ook wel een punt heeft, persoonlijk zou het me ook niet echt kunnen boeien. :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

za jan 07, 2006 11:29

elektrische aansluitingen achter op het schild van de dynamo...

Die heb je MOETEN zien toen je je anker eruit geschroefd hebt!!!!
Staat er letterlijk zo op....
Pling..:idea: .thanks

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 12:53

Pling... en????
Wat heb je gemeten?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za jan 07, 2006 13:09

Ola monsigneur dretti, ik heb hier helaas geen meter bij de hand, pas morgenavond weer. Ik doe dan verslag van de meting en het schurende geluid dat ik dacht te horen.

Moet ik op wisselspanning of gelijkspanning meten? :oops:

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 13:40

Gelijk .......
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo sep 10, 2006 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”