Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

za jan 07, 2006 18:58

Ok, dat gaat morgenmiddag gebeuren dan. ben benieuwd! Thanks voor uitleg singnor Dré :thumbs:

Het meten van de wisselspanning op de accupolen heb ik al eerder gehoord. Als je wisselspanning over de polen meet, wat kan je daar dan uit concluderen?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 18:05

Ola,

In de donkerte kon de dynamo op +D +B niet meer meten, maar de accu wel:
Deze laadzonder verbruikers op elk toerental 13,5 Volt. Met verbruikers (licht, grootlicht, achterruitverwarming en radio) is dat bij elk toerental 13 Volt. De wisselspanning over de accupolen bedraagt bij elk toerental met of zonder verbruikers 28 Volt.

dus, wat zegt die wisselspanningswaarde??

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 19:20

ps

maak je ringen ook weer niet te glad, spiegelen is haast al te glad.
voor een goede werking van de borstels is op de collector een patina laag nodig
dit is normaal de donkere laag op de sleepring ,deze beschermd de ring voor snelle slijtage.

tis maar een tip

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 20:15

Ola,

In de donkerte kon de dynamo op +D +B niet meer meten, maar de accu wel:
Deze laadzonder verbruikers op elk toerental 13,5 Volt. Met verbruikers (licht, grootlicht, achterruitverwarming en radio) is dat bij elk toerental 13 Volt. De wisselspanning over de accupolen bedraagt bij elk toerental met of zonder verbruikers 28 Volt.

dus, wat zegt die wisselspanningswaarde??
WOOW!

28Volt wisselspanning is ...................
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo sep 10, 2006 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 20:32

Hé, da's gek. Ik zou zweren dat ik 28 zag staan! Maar de dynamo doet t in ieder geval wel...voor de menting 110 km gereden, daarover geen twijfel dus.

Die 13 Volt laadspanning is met de genoemde verbruikers aan, is het dan nog steeds weinig? Kan ik de laadstroom meten, gewoon net zoals de laadspanning, alleen dan de mm op gelijkstroom(DA)? Wat voor waarde moet dat ongeveer zijn?

Over dat lampje (sorry t laat me niet los), dat begint harder te gloeiren naar mate het toerental stijgt, met als max 3500 toeren....

Misschien kan ik beter eens mijn accu leeg laten trekken bij de KwikFit?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 20:43

28 mV ? ;)

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 21:05

Neen :wink:

Heb nog eens de meting uitgevoerd (en de meter eerst getest). Ik meet een wisselspanning van 29,4Volt op over accupolen.

Hoe ken da?

Andretti Molletti

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo jan 08, 2006 22:29

zitten je klemmen ....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo sep 10, 2006 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 08:14

Dus, de polen goed schoonmaken, vaseline erop en nog eens meten?

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 14:53

Neen :wink:

Heb nog eens de meting uitgevoerd (en de meter eerst getest). Ik meet een wisselspanning van 29,4Volt op over accupolen.

Hoe ken da?
Wisselspanning ??

Adios, JR

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 14:58

Ik meet het echt....

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 22:44

Normaliter meet je gelijkspanning over je accu. Meestal is dat bij laden 14,5 Volt DC. Als dat meer is, is er iets mis met je spanningsregelaar. Wisselspanning lijkt mij al helemaal niet ok. (of je hebt een aldi-multimeter ;-) )

Adios, JR

Andretti Molletti

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 23:38

Normaliter meet je gelijkspanning over je accu. Meestal is dat bij laden 14,5 Volt DC. Als dat meer is, is er iets mis met je spanningsregelaar. Wisselspanning lijkt mij al helemaal niet ok. (of je hebt een aldi-multimeter ;-) )

Adios, JR
Lees het hele topic effe voordat je iemand in de war brengt ....;)

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

ma jan 09, 2006 23:54

De enige die verward is ben ik :wink:

Topic gelezen had ik, dit is een van de topics die ik volg, maar ik hoor graag waarom iemand naast een keurige 13V DC, ook 29V AC op zijn accu meet. Dat lijkt mij redelijk onmogelijk....

Adios, JR

Andretti Molletti

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

di jan 10, 2006 00:02

Mij ook ... ;)

............................................................................................................


Met kennis van zaken en een multimeter kun je tot op het component zeggen wat er loos is met je dynamo!
Kennis is nl... macht ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo sep 10, 2006 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”