Canguro
Member
Member

RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?

ma jan 09, 2006 13:38

nou ja als hij de 70 haalt in 20 minuten lijkt mij niks mis mee.
als ie helemaal open blijft staan haalt ie de 70 gewoon niet.
misschien staat ie op een kier :wink:
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 09, 2006 13:40

Toch wel, als jij vertrekt thuis en quasi meteen de file induikt, zal je amper merken dat je thermostaat stuk is.
beste manier is statiobaiur warmdraaien tot de fan opsprint en dan meteen de snelweg op....als de thermostaat blijft open staan, zal de temp een heel eind teruglopen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 09, 2006 13:50

@ tha new one, die foto zegt niks over de staat van thermostaat hoor, wat je daar ziet is het thermostaat-huis, de thermostaat zelf zit daar in. Bij de 33 betreft het idd 1 gehaal dat je koopt en vervangt (thermostaat en huis).
aan eer thermostaat kan je trouwens sowieso niet zien of ie stuk is, je moet 'm in kokend water leggen.

Daan 33

ma jan 09, 2006 14:18

@ michel

hai michel, als de thermostaat dan stuk is , hoeveel loopt de temp dan achteruit tot een graad of 50 ofzoiets??
want dan ga ik dat zometeen even uitproberen, als ie stuk is dan ga ik hem gelijk even vervangen.

gr Daan

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 09, 2006 14:22

Dat hangt er van af....of ie volledig blijft openstaan of niet....en van de buitentemp en van de rijomstandigheden.
met een open thermostaat bij 130 km/u op de snelweg bij 0° loopt je meter quasi helemaal terug....
Maar je kan ook gewoon motor koud starten en aan de in en uitgangsslang voelen tijdens het opwarmproces...de slang van de terugvoer naar de radiator mag niet meteen mee opwarmen maar moet een tijdje koud blijven. Eens de temp stijgt zal je merken dat die slang "plots" wel opwarmt, nu is je thermostaat open en bijgevolg circulatie via de radiator. Warmen beide slangen vanaf begin al mee op, dan blijft ie open staan....

_Pieter_
Guru
Guru

ma jan 09, 2006 16:18

Bij mij duurt het ook wel 10 minuten voordat ik op 70 graden zit, ik rij heel rustig warm. :)

Als de thermostaat permanent open staat, zul je geen temperatuurval zien rond de 70-80 graden, en zal de temperatuur bij koud weer en veel rijwind terugzakken ipv constant 70-80 blijven. Door de lagere temperatuur is de kans op mayonaise in je olievulpijp groot.

Komen deze symptonen je bekend voor, dan is het tijd voor een nieuwe thermostaat!

Groeten,
SCARB # 4710

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?

ma jan 09, 2006 17:16

Door de lagere temperatuur is de kans op mayonaise in je olievulpijp groot.
Kan je mij dat uitleggen?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 09, 2006 17:32

Dat klopt hoor, zie je ook regelmatig bij 33's die korte afstanden rijden....is veroorzaakt door condens. Wordt daarom vaak ten onrechte aanzien als gevolg van doorgeslagen koppakking...een boxer met slechte koppakking loopt ZEER BEROERD (of helemaal niet) !! da's één van de hoofdsymptomen !

Maxtor
Guru
Guru

ma jan 09, 2006 18:00

Je kan het toch ook aan je meter zien? Als het goed is loopt je meter terug als je aan t opwarmen bent na een tijdje. Immers dan gaat de thermostaat open waardoor de radiateur betrokken wordt en er meteen gekoeld wordt... Of is de meter daarvoor te onbetrouwbaar?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 09, 2006 19:55

Dat van de korte ritjes is mij wel bekend, maar volgens mij moet je wel heel koud koelwater hebben wil je mayo in de oliepijp krijgen, bij 70 graden heb je daar toch geen last van?

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: vervangen thermostaat en toch lage temperatuur?

ma jan 09, 2006 21:25

Je kan het toch ook aan je meter zien? Als het goed is loopt je meter terug als je aan t opwarmen bent na een tijdje. Immers dan gaat de thermostaat open waardoor de radiateur betrokken wordt en er meteen gekoeld wordt... Of is de meter daarvoor te onbetrouwbaar?
Klopt, die temperatuurval is een goed teken dat je thermostaat nog beweegt. Maar als het lekker Alfa weer is in de zomer zie je dat bijna niet. Nu daarintegen...
SCARB # 4710

Daan 33

di jan 10, 2006 11:33

heb gister de test uitgevoerd om te controleren of de thermostaat openstaat en dus rustig naast de snelweg de motor warm laten worden duurde een kwartier/ twintig minuten en toen de snelweg op en binnen een kilometer een terugval naar 45 graden en warmer werd ie niet dus conclusie: gelijk even een nieuwe thermostaat besteld deze krijg ik morgen of overmorgen en dan gelijk even monteren.

groet Daan

romer1970

vr jan 13, 2006 22:43

Ik heb hetzelfde probleem, meter geeft 50 graden aan maar als de motor temperatuur word gemeten klopt deze wel keurig, toch misschien de meter?

Terug naar “Algemene Technische vragen”