rjfschmitz
Full Member
Full Member

Knipperlichtunit Giulia

wo jan 18, 2006 09:15

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch...

Ik heb witte knipperlichtglaasjes voor mijn Giulia op de kop weten te tikken. Nu zitten er oranje/witte op. Was in de veronderstelling dat ik ze van de buitenkant kon demonteren. Echter, van 1 unit waren de gaatjes waar de boutjes zitten dichtgekit en de andere unit lijkt me ook niet los te schroeven. Heb ik gelijk als ik denk dat ik de bouten van de binnenkant moet losdraaien om zo even de hele unit te demonteren? Dan ga ik gelijk even alle lampjes vervangen uit voorzorg (en een oranje ipv een heldere buiten). Kan me alleen niet voorstellen hoe een vrouw in de zeventiger jaren een lampje had moeten verwisselen met deze constructie...

Groeten,
Robin
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

cor
Guru
Guru

RE: Knipperlichtunit Giulia

wo jan 18, 2006 10:28

Waarschijnlijk zijn ze net zoals bij de Bertones gemonteerd: aan de binnenkant met aan weerszijden een metalen klemmetje/plaatje op de carrosserie. 'Even' de binnenspatborden demonteren vermoed ik. Succes! :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

rjfschmitz
Full Member
Full Member

Re: RE: Knipperlichtunit Giulia

wo jan 18, 2006 10:33

Waarschijnlijk zijn ze net zoals bij de Bertones gemonteerd: aan de binnenkant met aan weerszijden een metalen klemmetje/plaatje op de carrosserie. 'Even' de binnenspatborden demonteren vermoed ik. Succes! :wink:
Is dit schroefbaar of wipbaar?
Geïnfecteerd door een Alfa 33 1.3s (1989), daarna chronisch verslaafd aan een rode Giulia Super 1600 (1971 - Scheurijzer) en nu onder permanente behandeling voor het rijden in een Bianco Spino 2-liter Juul (1976 - Reesijzer).

cor
Guru
Guru

wo jan 18, 2006 10:46

normaal gesproken is dat schroefbaar, maar de schroeven in die plaatjes willen nog wel eens vast zitten (roest...), WD40?
maar wanneer je die 'modderplaten' eruit hebt kun je't zo zien.
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 10:48

normaal gesproken is dat schroefbaar, maar de schroeven in die plaatjes willen nog wel eens vast zitten (roest...), WD40?
maar wanneer je die 'modderplaten' eruit hebt kun je't zo zien.
...eerst die fijne protective underbody coating van de boutjes halen dan. En dan maar ook meteen nieuwe boutjes erin. Maw: geen modderplaten.

Andretti Molletti

wo jan 18, 2006 12:22

De glaasjes zitten met kruiskopschroefjes vast, van buitenaf...zo kan je een lampje wisselen.

De units zitten van binnenuit met 2 moertjes M5 pijpsleutel 8 of 7 .. vast
Deze laatste zitten vaak vastgerot en dan draai je snel de boel stuk. Nieuw draadeinde erin gaat niet, die zijn ingegoten en je draait een stuk uit het huis..
Dus voorzichtigheid geboden!

Suc6

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 12:26

De glaasjes zitten met kruiskopschroefjes vast, van buitenaf...zo kan je een lampje wisselen.

De units zitten van binnenuit met 2 moertjes M5 pijpsleutel 8 of 7 .. vast
Deze laatste zitten vaak vastgerot en dan draai je snel de boel stuk. Nieuw draadeinde erin gaat niet, die zijn ingegoten en je draait een stuk uit het huis..

Suc6
Aan de voorkant valt er in elk geval niet meer veel te schroeven, dus ik moet er wel van de achterkant aan denk ik...

Andretti Molletti

wo jan 18, 2006 12:27

Maar dan kan je er dus niet IN!
Geen lampje vervangen oid... zo te horen wordt het boren dan!

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 12:35

dus het schroefbare aan de voorkant moet los kunnen? Aan de rechterkant zijn die schroefeinden al weg en waren opgevuld met kit. Die kan ik proberen los te draaien (de overgebleven draadeinden dan). Dan moet ik die andere wel uitboren, maar het glaasje heb ik toch niet meer nodig. Eerst eens kijken of ik die draad nog kan draaien....

Egbertone
Guru
Guru

wo jan 18, 2006 12:36

...Nieuw draadeinde erin gaat niet, die zijn ingegoten en je draait een stuk uit het huis..
Euhhh... Dré, bij mijn Juultje wel hoor. Daar heb ik bij een van de units pas nog een nieuw stukje draadeind in gedraaid.
Maar dat is ook een unit met aparte glaasjes voor stadslicht en knipperlicht.

@ Robin misschien handig om gelijk een extra massa aansluiting te maken?

Andretti Molletti

wo jan 18, 2006 12:47

Das mooi dan Egbert! Dat zijn idd de latere types geloof ik ... En die massa is idd een goeie!!! :thumbs:

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 13:10

...Nieuw draadeinde erin gaat niet, die zijn ingegoten en je draait een stuk uit het huis..
Euhhh... Dré, bij mijn Juultje wel hoor. Daar heb ik bij een van de units pas nog een nieuw stukje draadeind in gedraaid.
Maar dat is ook een unit met aparte glaasjes voor stadslicht en knipperlicht.

@ Robin misschien handig om gelijk een extra massa aansluiting te maken?
Maar kom jij er dan van de achter- of voorkant bij? De mijne is gewoon plastic uit 1 stuk. Moet alleen een oranje lamp in. Wat voor voordeel heeft een massa-aansluiting dan?

Egbertone
Guru
Guru

wo jan 18, 2006 13:47

Maar kom jij er dan van de achter- of voorkant bij? De mijne is gewoon plastic uit 1 stuk. Moet alleen een oranje lamp in.
De unit welke er bij mij op zit heeft een glaasje uit 2 delen. Een los stadslichtje, een los knipperlichtje met daartussen een stripje van aluminium, zamac of whatever. Alle drie de stukken zitten met een apart schroefje.
Wat voor voordeel heeft een massa-aansluiting dan?
Dat je zeker weet dat je een goede massa hebt :blue_lol:
De unit maakt nu waarschijnlijk massa doordat je deze op de carrosserie schroeft. Maak je nog eens een aparte draad welke je op een centraal massapunt monteert, dan heb je iets meer zekerheid.
Laatst gewijzigd door Egbertone op wo jan 18, 2006 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Carabinieri
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 14:20

Met de moertjes aan de binnenkant van je scherm haal je de hele unit los, is kwetsbaar en niet nodig voor wisseling van de lampen. Het glaasje zit normaal met schroefjes vast (aan de voorkant), deze kunnen idd ontbreken doordat deze schroefjes vaak te strak in de plastic unit worden gedraait waardoor ze gaar worden ! Het glaasje zit nu waarschijnlijk met kit vast :roll: .

Succes.

rjfschmitz
Full Member
Full Member

wo jan 18, 2006 15:05

Ik kan niet kiezen...
ga ik vanavond het kozijn van mijn wc aflakken of plaats ik de nieuwe glaasjes? :twisted:

Terug naar “Algemene Technische vragen”