tommie
Guru
Guru

Naven 75

za jan 21, 2006 21:25

hallo!

ik heb een AR 75 1.8 IE met naven voor 4 gaats velgen

misschien een hele rare vraag, maar is het mogelijk (en zo ja, is het veel werk) om hier de naven van een TS/Turbo of V6 op te maken, zodat ik 5 gaats velgen kan monteren.. aangezien hier veel meer keuze in is! en ik eventueel voordelig aan een set GTV velgen (jonge GTV met 5 steek) kan komen.

Als het kan.. quanta kosta is ook niet geheel onbelangrijk!

alvast bedankt!

Groeten Tom
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Naven 75

za jan 21, 2006 21:52

Dat gaat goed hoor.

Het is het handigst als je een complete set onder bv een sloop TS vandaan haalt. Vóór de complete fusee's incl. remklauwen en schijven. Stuurstang los, bovenste en onderst fusee kogel los, meteen nieuw rem slangetje erop en klaar...

Achter kan je alleen de naven van het 5gats onderstel laten monteren in combinatie met nieuwe lagers, maar dit kun je vast niet zelf. Handiger is het om de hele achteras te vervangen, dus de hele triangel. Gaat makkelijk zelf, met een krik en wat handigheid.

Heb dit al een paar keer bij een Giulietta gedaan , en zeker de remmen zijn een verbetering. \:D/

Succes!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Naven 75

za jan 21, 2006 23:02

Dat gaat goed hoor.

Het is het handigst als je een complete set onder bv een sloop TS vandaan haalt. Vóór de complete fusee's incl. remklauwen en schijven. Stuurstang los, bovenste en onderst fusee kogel los, meteen nieuw rem slangetje erop en klaar...

Achter kan je alleen de naven van het 5gats onderstel laten monteren in combinatie met nieuwe lagers, maar dit kun je vast niet zelf. Handiger is het om de hele achteras te vervangen, dus de hele triangel. Gaat makkelijk zelf, met een krik en wat handigheid.

Heb dit al een paar keer bij een Giulietta gedaan , en zeker de remmen zijn een verbetering. \:D/

Succes!
Ik zou een sloop V6 zoeken en ook die dikkere torsies inpikken :!:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

tommie
Guru
Guru

zo jan 22, 2006 21:41

Dat gaat goed hoor.

Succes!

de voorzijde is dus in principe een eitje als je n beetje handig bent..

hoezo zou ik trouwens niet zelf een nieuwe naaf kunnen monteren met nieuwe lagers? goed.. zijn zat mensen met 2 linker handen.. maar voor zover ik weet behoor ik daar niet bij.
de hele triangel vervangen.. dat zijn dan dus de beide steekassen met de naven daaraan en de triangel naar voren? dus in principe vanaf de remschijven naar buiten en naar voren toe dat gedeelte?

alvast bedankt in ieder geval! ik ga eens rondspieken voor een sloper TS of V6.. die dikkere torsiestaven zijn eventueel ook simpel te vervangen? weet ze wel te vinden maar eigenlijk nooit gelet op de bevestiging..

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 22, 2006 22:07

Om de wiellagers achter te vervangen heb je een soort van pers nodig, vandaar de opm. van ronald denk ik.
Is verder echt niet spannend. naaf demonteren zonder het wiellager daarbij (onbedoeld) uit elkaar te trekken is zo goed als onmogelijk.
:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 22, 2006 22:23

wiellagers demonteren met een pers is inderdaad het beste maar met een dop 36 en een moker kom je er ook....

zoals reeds aangegeven: bij het monteren van 5 gaats naven voorzijde heb je andere schijven, fusees, remklauwen nodig....
is best te doen maar vergt wel enige technische ervaring..

ik denk dat je meer keus hebt in velgen met 4x100 steek en dan met schuifmoeren.......
m.a.w. ik vind het nogal wat werk om alleen een setje andere velgen te kunnen monteren. (de remmen gaan er natuurlijk wel op vooruit maar dat terzijde)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

tommie
Guru
Guru

ma jan 23, 2006 18:22

4x100 doe ik niet! pertinent niet..

ik weet wel dat het kan, ik werk zelf bij een bandenbedrijf en daar passen we het ook wel toe, maar aangezien ik nog wel eens wil "spelen" met de achterwielaandrijving.. heb ik geen zin om bij te grote zijwaartse krachten bang te hoeven zijn dat mn schuifmoeren het begeven!

het was eigenlijk ook meer een vraag of het redelijk simpel mogelijk was en wat er voor zou moeten gebeuren.. had het er namelijk met mn pa over dat er zoveel keus was in 5 gaats voor Alfa en zo weinig in 4 gaats.. iedereen heeft al Ronal's! en een nieuw setje is gewoon té duur voor me..

gelukkig ben ik zelf wel redelijk handig (wil eventueel over 2 weken zelf mn voorruit gaan vervangen) en zit midden in mn opleiding autotechniek aan de MTS (3e jaar en bijna klaar met stage) dus de handigheid zal het niet aan ontbreken.

een pers heb ik idd niet, maar als ik met de te persen delen naar mn stagebedrijf ga, kan ik daar zo gebruik maken van de pers volgens mij.

ik zal eens rond gaan kijken naar een sloper om eens wat prijzen te horen voor de benodigde onderdelen.

alvast heel erg bedankt allemaal voor de reacties! ik ga proberen jullie op de hoogte te houden (geheugen als n zeef soms)

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 23, 2006 20:00

Hey Tommie,

Ik heb een complete set losse 5 gaats naven liggen voor een zacht prijsje, precies wat jij zoekt!
Theo Romeo
Afbeelding

tommie
Guru
Guru

di jan 24, 2006 17:40

je hebt PB!

en voor t algemeen (staat er ook bij jou in) : heb ik nog meer nodig omdat hierboven ook gepraat wordt over het vervangen van de remmerij??

ElCamino

di jan 24, 2006 21:19

Hey Tommie,

Bij Aalders in Arnhem staat een 75 TS waar al die zooi op zit. En als je wat ruimte hebt weet ik waarschijnlijk een 75 V6 donor-auto om op te halen voor weinig. Dan kun je op je gemak alles overzetten...

Groet,

tommie
Guru
Guru

di jan 24, 2006 22:02

Hey Tommie,

Bij Aalders in Arnhem staat een 75 TS waar al die zooi op zit. En als je wat ruimte hebt weet ik waarschijnlijk een 75 V6 donor-auto om op te halen voor weinig. Dan kun je op je gemak alles overzetten...

Groet,

hmmz... ruimte zou in principe te regelen zijn...

kun je me n PBtje sturen met wat je allemaal weet over beide auto's?

thnx!

tommie
Guru
Guru

ma jan 30, 2006 18:02

nou.. zijn inmiddels bijna n weekje verder en....

ik heb besloten dat ik t toch niet over ga bouwen :oops:

ik heb al een mooie set wielen gezien in 4x98 en kan mn geld (dat kleine beetje) eigenlijk wel beter gebruiken momenteel..

bedankt voor het aanbod Theo en Gijs!
over die sloper had ik ook al ff gePB't met Yuri over die sloper, maar daar konden we qua tijd ook niet uitkomen..

in ieder geval bedankt voor alle informatie! sowieso een stuk wijzer geworden weer! :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”