Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

di jan 31, 2006 22:38

Volgens mij had mi Sud QO uit '82 óók 105 PK. Motorcode weet ik niet, maar als ik het me goed herinner, wèl dubbele cabarateurs....
Een Sud Q'O heeft standaard 95 pk (wel dubbele carbs) een TI QV of Sprint 1.5 QV heeft 105 pk.

Dit is ook wel een handige site: http://boxermotor.com/boxermotor/alfaro ... omeo33.php

Vind de topsnelheden van deze beide kevers niet heel erg hoog om eerlijk te zijn (wel voor een kever maar niet voor wat betreft de motorblokken die er in liggen), komt dat door de versnellingsbak of is het gewoon niet verantwoord om harder te rijden, of ligt het misschien aan de ietwat beroerde luchtweerstand van een kever. Wat weegt een kever trouwens?

Vr gr,

Rody

peterbe

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

di jan 31, 2006 23:44

Bedoel je dat er van iedere carburateur via een verdeler een slangetje naar de vacuum doos moet voor de vacuum vervroeging, of moet er vanaf het spruitstuk waar normaal ook de rembekrachtiger op zit nog slangen ergens naar toe ?
Heb nu alleen een slangetje vanaf een koperkleurig pijpje op de carburateur naar de vacuumdoos op de ontsteking voor de vervroeging.
De snelheid de ik op gaf is die ik er mee gereden heb , de wegligging van een kever is minder dan van een alfa, ik had nog gas over bij de injectie, de carburateur versie is zijn top.
Een kever weegt 770 KG

Een kever Km teller komt niet hoger dan 160

peter

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

wo feb 01, 2006 08:49

Bedoel je dat er van iedere carburateur via een verdeler een slangetje naar de vacuum doos moet voor de vacuum vervroeging, of moet er vanaf het spruitstuk waar normaal ook de rembekrachtiger op zit nog slangen ergens naar toe ?
Heb nu alleen een slangetje vanaf een koperkleurig pijpje op de carburateur naar de vacuumdoos op de ontsteking voor de vervroeging.
Ik bedoel de omcirkelde aansluiting:

Afbeelding

Zo'n aansluiting heeft elke cilinder, en de 4 slangetjes gaan naar een verdeelblok voor de carterventilatie. Het vacuum voor de vervroeging is een aparte aansluiting, ik meen niet op het inlaatspruitstukje maar op de carb zelf, bij cilinder 4.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

peterbe

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

wo feb 01, 2006 22:18

Heb de verdeler met de slangetjes nog gevonden, het is een verdeler van 4 dunne slangentjes een grote aan sluiting die dan waarschijnlijk
naar de caterventilatie gaat en er zitten nog 2 pijpjes aan van ongeveer 1cm , gaan die naar de achteronderzijde van het spruitstuk?
Of is het ook mogelijk de pijpjes af te sluiten , of hebben deze een speciale funcie

peter

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

wo feb 01, 2006 22:20

Ik zou dat pijpje in ieder geval even afdoppen, zie nl ook hier

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

do feb 02, 2006 00:16

Allereerst mijn complimenten, het ziet er netjes uit!! :thumbs:

Die opmerking van Huib over die slangetjes is wel essentieel! Gewoon aansluiten zoals het hoort, dit is ook bij jouw auto geen probleem.
Het type carburateur zegt natuurlijk lang niet alles. Wat us de sproeierbezetting bijvoorbeeld en welke venturi's, etc. Gezien het bouwjaar zeg ik dat het een 105 pk'tje moet zijn. 95 pk 1.5 blokken zijn er ook geweest, maar die zijn volgens mij ouder. (En voor de geïnteresserden: de 1.5 met één carb levert 85 pk :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

do feb 02, 2006 11:18

Heb de verdeler met de slangetjes nog gevonden, het is een verdeler van 4 dunne slangentjes een grote aan sluiting die dan waarschijnlijk
naar de caterventilatie gaat en er zitten nog 2 pijpjes aan van ongeveer 1cm , gaan die naar de achteronderzijde van het spruitstuk?
Of is het ook mogelijk de pijpjes af te sluiten , of hebben deze een speciale funcie

peter
Dat verdeelblok heeft 7 aansluitingen:
4 kleintjes naar de inlaatspruitstukken, waarvan eentje omcirkeld op de foto
1x dikke aansluiting naar de olievulbuis
2x dikke aansluiting, die loopt naar de inlaatkelken (de bochten bovenop de carbs), die hebben aan de vliegwielkant een aansluiting.

Dit dient dus allemaal voor de carterventilatie, hoe het werkt (waarschijnlijk heel simpel) weet ik niet.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

peterbe

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 20:44

Heb dit weekend de 7 slangen aangesloten zoals door Huib beschreven , en zijn er mee naar een kevermeting in Mol Belgie geweest dus een aardig eindje gereden maar het resultaat is nog het zelfde, Het BEEST is er nog niet de top snelheid is ook maar ongeveer 140 km.
Heeft er nog iemand een idee waar ik de fout moet zoeken.

Alvast bedankt Peter

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 20:59

4, boxer 4, boxer
kleppen per cilinder 2 2
cilinderinhoud 1490 cm3 1490 cm3
boring x slag 84,0 x 67,2 mm 84,0 x 67,2 mm
compressieverh. 9,0:1 9,5:1
max. vermogen 70 kW (95 pk) 77 kW (105 pk)

Gegevens van de 1500cc. Links met enkele carb (zoals in mijn type 1) en rechts met dubbele card, zoals in de TI

Bron
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 21:01

Hoe warm wordt het eigenlijk in de motorruimte? Ik zie namelijk geen slangen aangesloten op de luchtinlaten. Wordt er niet ook te warme lucht aangezogen?

Verder vind ik het er aardig uit zien, een boxer die hard ´achteruit´ gaat!

.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 21:28

Dus die Carb versie doet eigenlijk alles goed (vlot op toeren - genoeg toeren - niet hoesten - ook geen "koppelgat" ) en komt niet boven de 140?
Hoeveel toeren loopt ie dan?
Of heb je de toerenteller niet aangesloten? #-o

Enne: hoe heb je dat gedaan met de inbouw met je versnellingsbak en/of koppeling? Dat is toch wel een uitdaging of niet?

Boxermotors in de eendachtigen wist ik maar in een kever! HULDE :thumbs:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

peterbe

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 22:24

Bedankt voor de reacties
ik zal proberen antwoord te geven op jullie vragen
De temperatuur in de motor ruimte is niet hoog er zitten boven de motorklep in de carosserie lucht sleuven ,en langs de motor is het open er is dus een lucht stroom in de motor ruimte.
De motor is niet fel komt niet snel op toeren dat is eigelijk ook mijn probleem, als ik hem vergelijk met mijn 1.7 IE .
Als ik 140 rijd maakt hij denk ik ongeveer 5000 toeren ik heb wel een toerentellermaar eerlijkgezegt niet gekeken, heb een toerenteller van een 33 in een andere behuizing gemaakt.
De koppelingsplaat en drukgroep evenals de startmotor zijn de orginele alfa onderdelen, tussen de orginele keverversnellingsbak en alfa motor zit een pasplaat de pricas bestaat uit een deel alfa en een deel kever die aan elkaar gelast zijn bij de oranje kever bij de gele is een complete nieuwe gemaakt, het druklager van de kever is veranderd, langer gemaakt en het het lager zelf is vervangen door een van een mercedes 190 deze diameter is groter als van een alfa en pakt daardoor ruimer op het diafragma dit lager is ook zelfzoekend.
Om een alfa motor in een kever te bouwen is wel geduld nodig , ik ben gelukkig niet de eerste die het doet dus je kan bij andere afkijken. Het is geen werk wat je even op een zaterdagmiddag effe doet.
als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Zal nog proberen fotos te plaatsen van een en ander

peter

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 22:31

De motor is niet fel komt niet snel op toeren dat is eigelijk ook mijn probleem
In de categorie domme vragen, maar je weet nooit: is het luchtfilter niet smerig?
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

peterbe

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 22:41

hoi Frits.
Heb het motorblok helemaal opgeknapt. dus er zit een spiksplinter nieuwe luchtfilter in.
Wat ik me nu je me dit vraagt wel afvraag hoe belangrijk is het type uitlaat bij een carburateur versie ivm tegen druk ed het deze natuurlijk ook aan moeten passen heb deze het zelfe gemaakt gemaakt als bij mijn 1.7 IE

peter

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: prestaties 1.7IE en 1.5TI S

zo feb 05, 2006 22:55

Peter,
mijn ervaring met een uitlaat die zo lek als een mandje was: reed als de brandweer! Dus de tegendruk is volgens mij niet belangrijk. Wellicht teveel tegendruk?
Het enige wat ik verder nog kan bedenken is de afstelling van de carb´s.

Grtz,
Frits
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”