arno146

Versnellingsbak 146 1.4 boxer

vr jan 28, 2005 12:35

Hallo allemaal,

Al een paar jaar rijd ik heerlijk in mijn 146. Het enige wat ik niet zo plezierig vind is de versnellingsbak. De tweede versnelling loopt niet altijd soepel en som krijg ik hem er heel slecht in als ik van 1 naar 2 schakel, of hij klapt er met een smak in als ik van 1 naar 2 schakel. Het is niet zo dat de versnellingsbak kraakt of zo, het is gewoon iritant als je op wilt trekken. Soms is het echter zo dat hij wel soepel schakelt van 1 naar 2. Mijn alfa romeo dealer beweert dat dit bij deze type motoren hoort. Echter, ik vind dat wel een heel gemakkelijk antwoord. Ze hebben er al wel eens een dunnere versnellingsbakolie in gedaan, maar het probleem blijft. Zijn er mensen die iets soorgelijks kennen of die mogelijk aan kunnen geven wat er aan de hand kan zijn?

Gr, Arno

Titus
Newbie
Newbie

RE: Versnellingsbak 146 1.4 boxer

vr jan 28, 2005 13:42

Beste Arno,
Ja, dat is een bekend verschijbsel en heet 'versleten synchromesch'. Vraag maar eens aan een willekeurige 33-rijder. Die rijden met dezelfde motor en bakken rond. Ik heb dat ook gehad en de boel laten reviseren: top! Alles weer strak.

Maar die delaer meot xich er niet zo vanaf maken vind ik. Ga eens naar een andere, of naar een Alfa-monteur die niet officieel dealer is.

Succes!
Titus
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

arno146

Re: RE: Versnellingsbak 146 1.4 boxer

ma jan 31, 2005 08:19

Beste Arno,
Ja, dat is een bekend verschijbsel en heet 'versleten synchromesch'. Vraag maar eens aan een willekeurige 33-rijder. Die rijden met dezelfde motor en bakken rond. Ik heb dat ook gehad en de boel laten reviseren: top! Alles weer strak.

Maar die delaer meot xich er niet zo vanaf maken vind ik. Ga eens naar een andere, of naar een Alfa-monteur die niet officieel dealer is.

Succes!
Titus
Bedankt Titus, maar wat heeft dat jou gekost als ik vragen mag? Het lijkt mij een nogal dure grap.

Gr, Arno

Titus
Newbie
Newbie

RE: Versnellingsbak 146 1.4 boxer

di feb 01, 2005 09:25

Beste Arno,

Ik heb het bij Romeo in Nootdorp laten doen, inclusief het vervangen van mijn koppeling (was ook erg versleten) en dat kostte ongeveer € 900,-.... Sommigen op het forum vinden dit duur, dus kwestie van even goed roindshoppen. Wellicht zijn er ook Alfisti op het foreum die je kunnen helpen en dan kun je het zelf doen. Het duurste is de tijd en niet de onderdelen...

Succes!
(Oo=V=oO) & (O_v_O) & (oo-V-oo)

Terug naar “Algemene Technische vragen”