Speeder

Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE 16V

do feb 16, 2006 00:07

Beste forumgenoten,

Ik zit weer is met een probleem en heb jullie hulp nodig. Zoals velen van jullie weten ben ik nog steeds bezig met mijn 1.4IE motorblokje. Nou was daar een nokkenas van ingelopen waardoor ik een nieuwe nodig had. Een nieuwe nokkenas is natuurlijk onbetaalbaar en dus ben ik voor een tweedehands (goed uitziend) nokkenasje gegaan. Nou heb ik het nokkenasje gemonteerd, kop weer helemaal in elkaar gezet en ineens schieten mij een aantal vragen tebinnen. Ik ben er eigenlijk (heel dom) klakkeloos vanuit gegaan dat het nokkenasje geschikt was voor mijn 1.4IE (type3) blok. Maar stel nou dat deze nokkenas eigenlijk helemaal niet uit een 1.4IE afkomstig is? Ik heb het nokkenasje op een alfa sloop gehaald en gezegd dat het voor een 1.4IE was. Ik durf er dus niet zonder meer vanuit te gaan dat dit ook echt helemaal overeenkomt met mijn oude nokkenas. Misschien hebben ze daar wel zitten suffen, of in een verkeerd vak gelegd ofzo :-# Het is mijn eerste auto en tevens voor het eerst dat ik aan een motorblok sleutel. Daarom maak ik wel is een foutje, net zoals nu :?
Eerst even een opsomming van de verschillende motoren die in de 33 beschikbaar zijn:

1.3 (carb, 8V)
1.3IE (8V)
1.4IE (8V)
1.5IE (8V)
1.7IE (8V)
1.7IE (16V)


1: Dit zijn toch alle motoren, of mis ik er nu nog 1?
2: Zit er verschil in de linker en rechter nokkenas van een van de alfa 33 boxerblokken? (ik zeg 99% zeker van niet.. :roll: )
3: Ik heb dus een vraagbaak waarin de benzinemodellen van 1990 - 1994 besproken worden. In deze vraagbaak omschrijven ze de nokkenasafmetingen voor een 8V blok, en nog een keer appart voor de 16V. Ik ga er dus vanuit dat alle 8V blokken dezelfde nokkenasafmetingen en dus in feiten dezelfde nokkenassen hebben. Nou is mijn vraagbaak van 1990 - 1994. De blokken die daarvoor gemaakt zijn staan hier dus niet in. Tenzij de motorblokken ongewijzigd zijn gebleven...hoe zit dat? Zijn de motoren door de jaren heen hetzelfde gebleven?
4: Stel nou dat deze nokkenas niet uit een 1.4IE afkomstig is. Dat zou dan betekenen dat hij uit 1 van de andere blokken komt. Volgens mijn vraagbaak zijn de nokkenaslagerdiameters van een 1.7 16V 8mm kleiner dan die van de andere 8v modellen. Als ik dus een nokkenas uit een 1.7 16V heb zou ik dat direct moeten zien. Die valt dan niet mooi in de lagertapboringen in de cilinderkop, toch?
5: Hoe weet ik nou (zonder heel de cilinderkop door de reviseur weer in en uit elkaar te laten halen) dat het de goede nokkenas is die erin gemonteerd zit? Ik hoop stiekem dat die nokkenassen allemaal hetzelfde zijn. De kleplift is namelijk ook bij allemaal gelijk (in mijn vraagbaak van 1990 - 1994 dan)

Wie helpt mij dit probleem op te lossen...

Greetz

Speeder

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 11:30

Je hebt de motoren wel zo'n beetje gehad (althans van type 3).

Wat je zou kunnen vergelijken in de vraagbaak zijn de gegevens wat betreft de nokkenassen voor de motoren met hydraulische klepstoters (1.4 ie, 1.5ie en 1.7 ie). Kijk van naar openingstijden en lichthoogtes. Zijn die gelijk dan zijn de nokkenassen ook identiek. Zo uit mijn hoofd gezegd is de distributie van al deze motoren gelijk alleen de kop is voor de 1.4 en 1.5/1.7 anders. Dus nokkenashuis etc. is identiek. Wel is er volgens mij een verschil voor links en rechts in de nokkenassen. Dat zou ik moeten opzoeken.

Groet,

Rob

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 11:35

Nokkenashuis voor zijn allemaal gelijk, behalve die van een 16v natuurlijk. Ik heb een keer een nokkenashuis van een 1.7 op een 1.4 gezet. Geen enkel probleem!
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 12:19

Je hebt de motoren wel zo'n beetje gehad (althans van type 3).

Wat je zou kunnen vergelijken in de vraagbaak zijn de gegevens wat betreft de nokkenassen voor de motoren met hydraulische klepstoters (1.4 ie, 1.5ie en 1.7 ie). Kijk van naar openingstijden en lichthoogtes. Zijn die gelijk dan zijn de nokkenassen ook identiek. Zo uit mijn hoofd gezegd is de distributie van al deze motoren gelijk alleen de kop is voor de 1.4 en 1.5/1.7 anders. Dus nokkenashuis etc. is identiek. Wel is er volgens mij een verschil voor links en rechts in de nokkenassen. Dat zou ik moeten opzoeken.

Groet,

Rob
Volgens mijn vraagbaak zijn de afmetingen van lagerhoogten en kleplifthoogten hetzelfde voor de 1.3IE/1.4IE/1.5IE/1.7IE. De nokkenas van de 1.7IE 16V zijn anders (andere kleplifthoogte en andere lagerhoogte). Maar nogmaals, dit gaat over de motoren van de type 3 versie (1990-1994)

Stel nou dat ik een nokkenas uit een eerder model (voor 1990) heb, dan zou die dus anders kunnen zijn. Hier heb ik dus de gegevens niet van. Iemand met een vraagbaak voor oudere modellen?
De nokkenas link en rechts zou toch identiek moeten zijn? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het nokkenaswiel van links en rechts anders gemonteerd of anders afgetekend is. Want het lijkt me niet de bedoeling dat links en rechts kwa kleppen gelijk staan ;)

Greetz

Speeder

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 12:22

de modellen van voor 1990 hebben bijna allemaal mechanische klepsters en dus nokkenashuizen met kleppendeskel
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 12:22

Nokkenashuis voor zijn allemaal gelijk, behalve die van een 16v natuurlijk. Ik heb een keer een nokkenashuis van een 1.7 op een 1.4 gezet. Geen enkel probleem!
Maar was dit nokkenashuis dan van een motor met dezelfde motorcode (zelfde jaar en type 1/2/3)? Of denk jij dat ze door de jaren heen allemaal gelijk zijn gebleven..?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 12:33

De 16v nokkenassen zijn echt heel anders en passen ook absoluut niet in een 8v nokkenashuis. Een 16v heeft per kop 2 nokkenassen dus dat ziet er heel anders uit.

Voor de 8v types is de opbouw allemaal identiek (tenminste met hydraulische klepstoters). Dat zijn de motoren van 1.4, 1.5 en 1.7 ie. De 1.3(v/vl) modellen hebben nog stelplaatjes en klepdeksels. Zo'n nokkenas krijg je volgens mij nooit passend in een later nokkenashuis. De enige motor met hydraulische klepstoters uit een type 2 is de 1.7 ie motor (of qv met carburateurs).
Kortom de nokkenassen zullen uitwisselbaar zijn.
Wat betreft links en rechts zou het goed kunnen dat ze identiek zijn. Gevoelsmatig zeg ik dat ze anders zijn, maar nogmaals, zou ik moeten opzoeken.

Groet,

Rob

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 12:38

Het huis kwam van een 91'er 1.7ie en is geplaats op een 94'er 1.4ie. De motoren. ( dus alleen het blok, de koppen en nokkenashuis ) zijn voor de laatste bouwjaren gelijk gebleven. Voor zover ik weet verschilt alleen de inspuiting.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 13:02

Het huis kwam van een 91'er 1.7ie en is geplaats op een 94'er 1.4ie. De motoren. ( dus alleen het blok, de koppen en nokkenashuis ) zijn voor de laatste bouwjaren gelijk gebleven. Voor zover ik weet verschilt alleen de inspuiting.
Voor de laatste jaren zijn de koppen en het nokkenashuis inderdaad hetzelfde gebleven. De nokkenassen zouden in dit geval dus uitwisselbaar moeten zijn. Een ander geval doet zich voor wanneer de nokkenas uit een eerder model (voor 1990) afkomstig zou zijn. Dan zou er dus misschien wel verschil in zitten. Dat is dus waar het mij even om gaat...

Iemand met een vraagbaak voor de eerdere modellen?

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 13:05

De 16v nokkenassen zijn echt heel anders en passen ook absoluut niet in een 8v nokkenashuis. Een 16v heeft per kop 2 nokkenassen dus dat ziet er heel anders uit.

Voor de 8v types is de opbouw allemaal identiek (tenminste met hydraulische klepstoters). Dat zijn de motoren van 1.4, 1.5 en 1.7 ie. De 1.3(v/vl) modellen hebben nog stelplaatjes en klepdeksels. Zo'n nokkenas krijg je volgens mij nooit passend in een later nokkenashuis. De enige motor met hydraulische klepstoters uit een type 2 is de 1.7 ie motor (of qv met carburateurs).
Kortom de nokkenassen zullen uitwisselbaar zijn.
Wat betreft links en rechts zou het goed kunnen dat ze identiek zijn. Gevoelsmatig zeg ik dat ze anders zijn, maar nogmaals, zou ik moeten opzoeken.

Groet,

Rob
Ik zou je zeer erkentelijk zijn als je dit voor me op zou kunnen zoeken. Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat een nokkenas uit een motor met stelplaatjes niet in een motor met hydraulische kleppen past. Dan kan ik dus al een hoop uitsluiten. Als ik terug ga in de tijd (voor 1990) dan zou dat dus betekenen dat ik alleen nog maar de 1.7IE of QV met carbs over houd. Right? De nokkenas past, wat betekend dat het er 1 is uit een blok met hydraulische klepstoters. Als hij niet uit de 1990-1994 range komt zou die alleen nog maar uit de 1.7IE van voor 1990 kunnen komen. Dan zou ik daar even de specs van moeten bekijken...

Klopt deze conclusie ?

Groet,

Speeder

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 13:08

Je conclusie is juist.
Ik zal vanavond even zoeken, ik heb ook een vraagbaak van de oudere modellen. Zal de onderdelen CD raadplegen voor links en rechts.

Groet,

Rob

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 13:20

Je conclusie is juist.
Ik zal vanavond even zoeken, ik heb ook een vraagbaak van de oudere modellen. Zal de onderdelen CD raadplegen voor links en rechts.

Groet,

Rob
Top! Bedankt alvast ;)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 14:30

Een nokkenas die gebruikt wordt in een kop met sleplaatjes past zeker niet in een kop waarbij hydraulische klepstoters worden gebruikt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 16:01

Een nokkenas die gebruikt wordt in een kop met sleplaatjes past zeker niet in een kop waarbij hydraulische klepstoters worden gebruikt.

Rens
Thnx Rens ;) Hebben we dat probleem ook weer uitgesloten...

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

do feb 16, 2006 17:20

De nokkenassen voor links en rechts zijn identiek. De riemwielen ook volgens mij.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”