Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1

do feb 16, 2006 23:08

nokkenashuis kan zo wie zo niet identiek zijn. Dus het markeringteken om de nokkenas op tijd te zetten is ook niet gelijk of te wel 180 graden verdraaid. Ik heb ooit eens die riemwielen bij elkaar gehad en zou toch zweren dat ze hetzelfde zijn. Alleen de ene zit omgedraaid ten opzichte van de ander.

Rens
Dat zou dan toch simpel op te lossen te zijn door op de ene kant van het riemwiel het merkteken op een andere plek te zetten dan op de andere kant. Volgens mij heb ik nog wel een los riemwiel liggen, ik zal zaterdag eens kijken.

De nokkenashuizen van de types met hydraulische klepstoters hebben geen merktekens, dat zit in de distributiekap. Er zit ook geen klepdeksel meer op dus die kunnen wel identiek zijn.
ja ik zit te veel (eigenlijk alleen) aan de oudere types te denken

Maar mijn idee was dat als ze gelijk zijn dat dan of de distributie aan de verkeerde kant zit of hij zit op zijn kop. Alleen nu bedenk ik me dat de versie met hydraulische klepstoters misschien wel op zijn kop kan zitten, als die symetrisch is. En nu bedenk ik me ook dat de riemwielen van een met hydraulische klepstoters ook anders zijn dan de versie met stelplaatjes. Dus ik denk dat ik iets te snel was met m'n oordeel. :oops:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do feb 16, 2006 23:15

-De nokkenassen uit een 1.7 16V passen zowiezo niet, hoe zeker weten we dat?
100% is namelijk een compleet andere kop. bij een 8v zit de inlaat en uitlaat op 1 nokkenas en bij een 16V is dit verdeeld over twee nokkenassen dus dat kan nooit passen.
-De nokkenassen uit de blokken zonder hydraylische klepstoters passen zowiezo ook niet, hoe zeker is dat?
99,9% Want de lagerdiameters van de nokkenassen zijn verschillend met die van wel of geen hydraulische klepstoters, zou even uit het hoofd.

Dus ik geloof dat het er nu op neer komt dat je op zoek kunt gaan naar 1 nokkenas van een 8V bestemt voor hydraulische klepstoters. Dat van die riemwielen is eigenlijk niet van belang bij jouw. Alleen het is verstandig om die klepstoters ook even te checken, vaak zijn die de veroorzaker van een kapotte nokkenas.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Verschil in nokkenassen 1.3/1.3IE/1.4IE/1.5I/1.7IE/1.7IE

vr feb 17, 2006 08:04

Echt ongekend dat informatie uit de compact CD niet wordt aangenomen. Er staat maar een nummer voor alle kopdelen behalve de distributieaandrijving. Misschien dat boxers in nederland anders zijn?

Generaliserend is een boxer geen opengeklapte 4 clinder lijn motor, echter als je de opbouw van de Alfa-boxer kijkt is de beeldspraak wel juist. De kruktappen zijn net als een lijnmotor geplaatst (volgorde) en de ontstekingsvolgorde hoort er ook bij. Overigens is dit een eeuwigdurende discussie waarbij ook de Ferrari-boxer aangehaald wordt. Deze heeft dezelfde bouwwijze en wordt door puristen niet gezien als boxer maar als V12 met 180 graden blokhoek.

Overigens ook hier weer leuke quotes, jammer.

Rob

Speeder

vr feb 17, 2006 11:23

Echt ongekend dat informatie uit de compact CD niet wordt aangenomen. Er staat maar een nummer voor alle kopdelen behalve de distributieaandrijving. Misschien dat boxers in nederland anders zijn?

Generaliserend is een boxer geen opengeklapte 4 clinder lijn motor, echter als je de opbouw van de Alfa-boxer kijkt is de beeldspraak wel juist. De kruktappen zijn net als een lijnmotor geplaatst (volgorde) en de ontstekingsvolgorde hoort er ook bij. Overigens is dit een eeuwigdurende discussie waarbij ook de Ferrari-boxer aangehaald wordt. Deze heeft dezelfde bouwwijze en wordt door puristen niet gezien als boxer maar als V12 met 180 graden blokhoek.

Rob
Dus de nokkenassen met aftekening zijn identiek en alleen de riemwielen zijn anders? Ik neem aan dat de riemwielen dan gewoon naders afgetekend zijn...?

Rob75
Guru
Guru

vr feb 17, 2006 11:33

Te zien aan alle onderdeelnummers wel. Een nokkenas van een motor met hydraulische klepstoters heeft ook weinigmarkering van zichzelf. Zit opgesloten in het huis dus niet zichtbaar. Het riemwiel heeft een markering en die zal anders zijn als dat al nodig is?

Groet,

Rob

Speeder

vr feb 17, 2006 13:51

Te zien aan alle onderdeelnummers wel. Een nokkenas van een motor met hydraulische klepstoters heeft ook weinigmarkering van zichzelf. Zit opgesloten in het huis dus niet zichtbaar. Het riemwiel heeft een markering en die zal anders zijn als dat al nodig is?

Groet,

Rob
Dat neem ik dan inderdaad maar aan. Dus hierbij is het probleem links/rechts opgelost. Nu zit ik nog steeds met het probleem of die nokkenas wel oke is. Volgens mijn specificaties zijn de nokkenassen van de modellen uit 1990 - 1994 gelijk. Als die daaruit komt is het goed. Ik zou graag de specificaties van de andere modellen ook hebben zodat ik kan vergelijken en conclusies kan trekken (weg kan strepen). Iemand die mij daaraan kan helpen?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr feb 17, 2006 17:52

Let even op:
Ik zal je maar even vertellen dat die compact CD dan niet klopt met de werkelijkheid. De nokkenashuizen zijn NIETgelijk!!!!!!!!!!!!!!! Want ze zijn niet symetrisch. Er staat maar aan 1 kant Alfa Romeo op, dus als je dan de linker aan de andere kant zet dat staat Alfa Romeo op de onderkant. Dus is er gewoon wel een verschil.

Dus zo ongekend is het niet dat de informatie niet wordt aangenomen.

Ten tweede zijn alle riemwielen gelijk. Waarom weet ik dit, omdat ik net even ben gaan kijken. Positie gaatje zit op dezelfde plek, markering ook. Zoals ik dus al eerder zei is de ene omgedraaid tenopzichte van de ander.
Kleine correctie. De riemwielen zijn idd anders. Het enige verschil is de diameter van de het deel wat een stukje over de nokkenas schuift.
plaatje
Afbeelding
Het verschil tussen een boxermotor met een lijnmotor is juist de krukas. En die Ferrari is idd een V blok met blokhoek van 180 graden.
Rob
Ik trek bepaalde informatie terecht in twijfel............... krijg je dit :? :?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

vr feb 17, 2006 21:36

Let even op:
Ik zal je maar even vertellen dat die compact CD dan niet klopt met de werkelijkheid. De nokkenashuizen zijn NIETgelijk!!!!!!!!!!!!!!! Want ze zijn niet symetrisch. Er staat maar aan 1 kant Alfa Romeo op, dus als je dan de linker aan de andere kant zet dat staat Alfa Romeo op de onderkant. Dus is er gewoon wel een verschil.

Dus zo ongekend is het niet dat de informatie niet wordt aangenomen.

Ten tweede zijn alle riemwielen gelijk. Waarom weet ik dit, omdat ik net even ben gaan kijken. Positie gaatje zit op dezelfde plek, markering ook. Zoals ik dus al eerder zei is de ene omgedraaid tenopzichte van de ander.
Kleine correctie. De riemwielen zijn idd anders. Het enige verschil is de diameter van de het deel wat een stukje over de nokkenas schuift.
plaatje
Afbeelding
Het verschil tussen een boxermotor met een lijnmotor is juist de krukas. En die Ferrari is idd een V blok met blokhoek van 180 graden.
Rob
Ik trek bepaalde informatie terecht in twijfel............... krijg je dit :? :?

Rens
Oke. Dus wat ik op de foto zie is 1 riemwiel van de nokkenas met stelplaatjes, en 1 riemwiel van een nokkenas met hydraulische klepstoters? Dat betekend dus dat als ik een (verkeerde) nokkenas heb (1 voor stelplaatjes) dat mijn oude riemwiel er niet op past en ik dus direct in de gaten heb dat er iets niet klopt. Right ?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za feb 18, 2006 19:51

Beide Riemwielen zijn van een variant met hydrualische klepstoters. Het fotootje staat er alleen tussen om te laten zien waar het verschil tussen beide riemwielen zit.

Je moet zowieso een nokkenas hebben die bedoelt is voor hydraulische klepstoters. Als je er zo een zoekt, hoef je je over de rest ook niet druk te maken. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

ma feb 20, 2006 09:04

Generaliserend is een boxer geen opengeklapte 4 clinder lijn motor, echter als je de opbouw van de Alfa-boxer kijkt is de beeldspraak wel juist. De kruktappen zijn net als een lijnmotor geplaatst (volgorde) en de ontstekingsvolgorde hoort er ook bij.
Rob
Hier weer een leuke quote dan als je daar zo dol op bent, wat je stelt over de ontstekingsvolgorde is niet waar.

Een boxer onsteekt op 1 - 3 - 2 - 4 en een lijnmotor op 1 - 3 - 4 - 2.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rob75
Guru
Guru

ma feb 20, 2006 12:57

Dol op quotes?

Nergens staat dat de nokkenashuizen identiek zijn, slechts de distributiedelen behalve de riemwielen. Geeft verder niet, van daar de opmerking.

Wat de boxer betreft: kun je gewoon beschouwen als platte lijnmotor om de opbouw te begrijpen zoals ik ook bedoelde.

Verder case closed hoop ik, want de wat mij betreft worden de opmerkingen nu langamerhand zeer ongepast.

Speeder: helaas kan ik geen info vinden van de nokkenassen van voor 1988 (timeing lifthoogte etc.) wel zie ik dat de 1.7 met carbs (QV) een grotere lichthoogte heeft gehad, tenminste tussen 1988 en 1990 hebben deze een ander nummer. De niokkenassen uit een kop met stelplaatjes gaan niet passen. De 1.7 ie versie heeft wel weer hetzelfde nummer. Als je de nokkenassen er allebei uit hebt kun je de lichthoogte nameten. Succes verder.

Groet,

Rob.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma feb 20, 2006 15:39

Nergens staat dat de nokkenashuizen identiek zijn, slechts de distributiedelen behalve de riemwielen. Geeft verder niet, van daar de opmerking.
Ja maar je schreef:
Er staat maar een nummer voor alle kopdelen behalve de distributieaandrijving
Alle kopdelen zijn alle kopdelen he en niet alleen de nokkenassen :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

ma feb 20, 2006 22:21

Dol op quotes?

Verder case closed hoop ik, want de wat mij betreft worden de opmerkingen nu langamerhand zeer ongepast.

Op basis van onderstaande quotes redeneerde ik dat je wat geïrriteerd raakte, wat ik onterecht vond omdat er naar mijn mening gewoon een interessante discussie gaande was. Daar wilde ik op inhaken maar het was niet mijn bedoeling om een zeer ongepaste opmerking te maken. Dus wat mij betreft ook deze case closed.
Echt ongekend dat informatie uit de compact CD niet wordt aangenomen.

Rob
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rob75
Guru
Guru

di feb 21, 2006 11:15

Zand er over. Ik hoop dat Speeder de info heeft die hij nodig heeft.

Over boxers discussieren lijkt mij leuk, maar dan in een ander topic? Overigens hink ik nog steeds op twee gedachten wat betreft Alfa motoren. Zijn de Nord motoren het je-van-het of is de boxer een juweeltje? Of wellicht beide? Ik heb met veel plezier in 33-s gereden, een 1.5 ti serie 2 en een 1.4 ie l imola. Echt briljante auto's. Snel, prima wegligging en voldoende ruimte voor een gezin en een top geluid uit die boxers. Persoonlijk vind ik het jammer dat ze niet meer zo'n concept hebben. De laatste was de 146 en daar heb ik 4 jaar lang 200.000 (jtd) probleemloze kilometers in gereden.

Groet,

Rob

Speeder

di feb 21, 2006 14:33

Het is zonder meer een interessante discussie!

Ik ben intussen al een keer langs Sam van Lingen Houten geweest. Die zeiden dat er wel een aantal verschillen en modificaties in zijn geweest. Ik neem gewoon de oude en nieuw gekochte nokkenas mee. Dan gaan we er gewoon samen naar kijken. Ik houd jullie op de hoogte..

Greetz

Speeder

Terug naar “Algemene Technische vragen”